Sprawdź samochód online przed zakupem. Nowe narzędzie już dostępne.

Fiat Marea

Model
Fiat Marea Zobacz 4 zdjęcia

Marea to model zaliczany do segmentów C i D, produkowany przez włoski koncern samochodowy Fiat w latach 1996-2003. W latach 1999-2006 wóz był też wytwarzany przez tureckiego Tofasa, a od 1998 roku do roku 2007 Mareę produkowano też w Brazylii.

Fiat Marea dostępny był jako wóz z nadwoziem sedan i kombi, nazywane przez Fiata Weekend. Włoska firma umiejscowiła Mareę jako samochód segmentów C i D, ponieważ zastąpiła ona jednocześnie dwa modele Fiata – Temprę i Cromę. Z technicznego punktu widzenia Marea była autem kompaktowym, ponieważ opierała się na płycie podłogowej Bravo/Bravy – miała zresztą ten sam rozstaw osi.

Nadwozie miało taki sam przód jak Bravo I i Brava, a resztę samochodu zaprojektowano w identycznym stylu jak Bravo, więc Marea jako całość była spójna stylistycznie. Choć ten Fiat nie zaskakiwał fajerwerkami stylistycznymi, to jednak mógł się podobać.

W porównaniu z Bravo I w Marei zwiększono rozstaw kół oraz ich średnicę (najpierw do 14”, a po liftingu do 15”), co sprawiało, że optycznie wydawała się większa. Zresztą trzeba przyznać, że auto było dość szerokie i przerastało pod tym względem większość konkurentów z segmentu D.
Mareę wyposażono w inne zderzaki przednie, a w najmocniejszej wersji silnikowej nawet w niewielki spojler z przodu.

Kombi było jeszcze dłuższe od sedana i oferowało bardzo ciekawe rozwiązanie. Tylny zderzak był rozkładany, dzięki czemu długie, ale małe przedmioty można było przewozić samochodem bez konieczności otwierania tylnej klapy.

Początkowo w niektórych krajach najmniejszym silnikiem był 12-zaworowy motor o objętości skokowej 1,4 l i mocy 80 KM. Wkrótce został jednak zastąpiony przez 16-zaworową jednostkę napędową, która tę samą moc osiągała z objętości 1,2 l.

Podstawowym motorem jednak był 103-konny silnik o objętości skokowej 1,6 l. Ten motor sprzedawano też w wersji Bipower, która mogła być zasilana i benzyną i gazem ziemnym. Niestety, silnik nie należy do najtrwalszych i spala dużo oleju silnikowego. Lepszym rozwiązaniem okazała się 1,8-litrowa jednostka napędowa o 16 zaworach, wyposażona w wałki wyrównoważające. W zależności od wersji miała ona moc 115 KM lub 132 KM.

Najmocniejszym silnikiem benzynowym był 5-cylindrowiec z 20 zaworami, o objętości 2,0 l, który rozwijał moc 147-155 KM. W Brazylii jednostka ta generowała moc 127 KM, ale dostępna była też w mocnej 220-konnej odmianie turbo.

Do mocnych punktów silników benzynowych należy dobra współpraca z instalacjami LPG.

Na początku produkcji w ofercie znajdowały się dwa diesle oznaczone symbolem TD. Mniejszy z nich miał 1,9 l objętości skokowej, a drugi 2,4 l. 1,9-litrowa jednostka napędowa rozwijała moc 75 KM lub (w wzmocnionej wersji) 100 KM, a 2,4-litrowy 124 KM. Wkrótce jednak oba silniki zostały zastąpione nowocześniejszymi wersjami JTD. 1,9-litrowy motor wzmocniono do 105-110 KM, a 2,4-litrowy do 131 KM.

Najtańsze odmiany Marei nie miały w wyposażeniu nawet systemu ABS i w tych wersjach właściciele narzekali na bardzo słabe tylne hamulce. Nisko oceniane są też światła mijania. Drobną, choć częstą usterką jest zacinający się zamek i klamka w tylnej klapie Fiata.

Marea miała podobny problem z tylnym zawieszeniem jak Fiat Brava. Chodzi o szybko zużywające się łączniki tylnego stabilizatora.

W 1998 roku rozpoczęto produkcję Marei w Brazylii, jednak zainteresowanie tym samochodem szybko spadło do raptem kilkuset sztuk rocznie. Nie pomogło nawet odświeżenie auta w 2005 roku. Jego wytwarzanie zakończono dwa lata później.

W Polsce można spotkać sporo Marei na rynku wtórnym. Część aut z nadwoziem kombi służyła jako bagażówka w korporacjach taksówkowych. Większość z samochodów ma spory przebieg. Przed zakupem warto dokładnie sprawdzić stan zawieszenia, które nie jest najlepiej przystosowane do polskich dróg. Spora część tych Fiatów ma za sobą różnego rodzaju zdarzenia drogowe.

Po zakończeniu w 2003 roku produkcji w Europie Marea nie miała następcy. Pojawił się on dopiero w 2007 roku. Jest nim Fiat Linea.

3.94
Ocena na postawie 95 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaFiat
TypSamochód osobowy
SegmentC

Generacje Fiat Marea

Inne modele Fiat

C - Inne modele

Oceny użytkowników (87)

Przejdź do strony: 1 2 3 4 5

Fiat Marea: newsy, testy i recenzje

WP kontra auto: Wymagający test Volvo XC40 Recharge T5 Plug-in Hybrid

Używany Fiat Tipo II: takich aut już niedługo nie będzie

... Dysponując kwotą 30 tys. zł możecie już kupić używanego Fiata Tipo. Auto 4-letnie, dość nowoczesne, przestronne, z dużym bagażnikiem. Model, który w ostatnich latach zrobił furorę na rynku, ponieważ z ceną trafił w możliwości finansowe Polaków. ...

miesiąc temu

Fiat 500 EV z dachem i w wyjątkowej edycji. Ceny od 34 900 euro

... Włoski oddział Fiata rozpoczął właśnie przyjmowanie zamówień na model 500 EV La Prima, będący niczym innym jak specjalną edycją startową miejskiego elektryka. Klienci, którzy ustawią się w kolejce ... do zakupu pierwszego wydania, mogą liczyć na ...

miesiąc temu

Tak wygląda elektryczny Fiat 500. Różnic jest zaskakująco dużo

... Na to auto czekaliśmy bardzo długo. W sieci właśnie pojawiły się pierwsze zdjęcia nowego Fiata 500 z elektrycznym napędem. Nadwozie - pod względem stylistycznym - przypomina pierwowzór ... Dosłownie chwilę przed oficjalną premierą fotografie ...

4 miesiące temu

Kultowy Fiat 500 dołącza do oferty Lego. Kupicie go także w Polsce

... Lego uzupełniło serię Creator o kolejny kultowy pojazd. To Fiat 500, który robi wrażenie dopracowaniem detali i mnogością ruchomych elementów - to prawdziwa gratka dla dużych dzieci. Co ważne, kupimy go także w Polsce. ... Aston Martin DB5, Ford ...

4 miesiące temu

Fiat 500X Sport już w polskich salonach. Ile kosztuje?

... Fiat uzupełnił ofertę modelu 500X o atrakcyjnie wystylizowaną wersję Sport. Co ważne, wyróżnia się ona nie tylko wyglądem, ale i kilkoma zmianami technicznymi, które mają uczynić jazdę przyjemniejszą oraz bardziej angażującą. Ile trzeba zapłacić ...

7 miesięcy temu

Nowy Fiat 500e oficjalnie. Ma 320 km zasięgu, ale tani nie jest

... Po pierwszych fotografiach przyszedł czas na konkretne informacje. Nowy Fiat 500 z elektrycznym napędem nie ma już przed nami żadnych tajemnic. Znamy dane techniczne, osiągi i cenę. Niestety, tanio nie będzie. ... to tylko niektóre z wyróżników ...

4 miesiące temu

Fiat 500 Hybrid już w salonach. Ceny startują od 51 100 zł

... Fiat 500 debiutuje w polskich salonach z nową wersją napędową szumnie określaną przez producenta mianem Hybrid. Tak naprawdę jednak jest to tzw. miękka hybryda oparta na nowym, benzynowym silniku o pojemności 1 litra i mocy 70 KM. To ciekawa ...

5 miesięcy temu

Fiat 125p do wygrania w loterii organizowanej przez Polomarket

... Samochody często stanowią główną nagrodę w różnorakich loteriach. Zazwyczaj jednak są to fabrycznie nowe auta. Polomarket podszedł do tematu nieco inaczej, oferując swoim klientom odrestaurowanego Fiata 125p. Wystarczy tylko wziąć udział w ...

10 miesięcy temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie