#Fiat Marea

Fiat Marea

Marea to model zaliczany do segmentów C i D, produkowany przez włoski koncern samochodowy Fiat w latach 1996-2003. W latach 1999-2006 wóz był też wytwarzany przez tureckiego Tofasa, a od 1998 roku do roku 2007 Mareę produkowano też w Brazylii.

  • Marea to model Fiata produkowany w latach 1996-2003
  • Najpopularniejszym typem nadwozia Fiata Marei był sedan
  • Choć Fiat Marea nie zaskakiwał fajerwerkami stylistycznymi, to jednak mógł się podobać
  • Wnętrze Fiata Marei nie było zbyt przestronne
[1/4] Marea to model Fiata produkowany w latach 1996-2003

Fiat Marea dostępny był jako wóz z nadwoziem sedan i kombi, nazywane przez Fiata Weekend. Włoska firma umiejscowiła Mareę jako samochód segmentów C i D, ponieważ zastąpiła ona jednocześnie dwa modele Fiata – Temprę i Cromę. Z technicznego punktu widzenia Marea była autem kompaktowym, ponieważ opierała się na płycie podłogowej Bravo/Bravy – miała zresztą ten sam rozstaw osi.

Nadwozie miało taki sam przód jak Bravo I i Brava, a resztę samochodu zaprojektowano w identycznym stylu jak Bravo, więc Marea jako całość była spójna stylistycznie. Choć ten Fiat nie zaskakiwał fajerwerkami stylistycznymi, to jednak mógł się podobać.

W porównaniu z Bravo I w Marei zwiększono rozstaw kół oraz ich średnicę (najpierw do 14”, a po liftingu do 15”), co sprawiało, że optycznie wydawała się większa. Zresztą trzeba przyznać, że auto było dość szerokie i przerastało pod tym względem większość konkurentów z segmentu D.

Mareę wyposażono w inne zderzaki przednie, a w najmocniejszej wersji silnikowej nawet w niewielki spojler z przodu.

Kombi było jeszcze dłuższe od sedana i oferowało bardzo ciekawe rozwiązanie. Tylny zderzak był rozkładany, dzięki czemu długie, ale małe przedmioty można było przewozić samochodem bez konieczności otwierania tylnej klapy.

Początkowo w niektórych krajach najmniejszym silnikiem był 12-zaworowy motor o objętości skokowej 1,4 l i mocy 80 KM. Wkrótce został jednak zastąpiony przez 16-zaworową jednostkę napędową, która tę samą moc osiągała z objętości 1,2 l.

Podstawowym motorem jednak był 103-konny silnik o objętości skokowej 1,6 l. Ten motor sprzedawano też w wersji Bipower, która mogła być zasilana i benzyną i gazem ziemnym. Niestety, silnik nie należy do najtrwalszych i spala dużo oleju silnikowego. Lepszym rozwiązaniem okazała się 1,8-litrowa jednostka napędowa o 16 zaworach, wyposażona w wałki wyrównoważające. W zależności od wersji miała ona moc 115 KM lub 132 KM.

Najmocniejszym silnikiem benzynowym był 5-cylindrowiec z 20 zaworami, o objętości 2,0 l, który rozwijał moc 147-155 KM. W Brazylii jednostka ta generowała moc 127 KM, ale dostępna była też w mocnej 220-konnej odmianie turbo.

Do mocnych punktów silników benzynowych należy dobra współpraca z instalacjami LPG.

Na początku produkcji w ofercie znajdowały się dwa diesle oznaczone symbolem TD. Mniejszy z nich miał 1,9 l objętości skokowej, a drugi 2,4 l. 1,9-litrowa jednostka napędowa rozwijała moc 75 KM lub (w wzmocnionej wersji) 100 KM, a 2,4-litrowy 124 KM. Wkrótce jednak oba silniki zostały zastąpione nowocześniejszymi wersjami JTD. 1,9-litrowy motor wzmocniono do 105-110 KM, a 2,4-litrowy do 131 KM.

Najtańsze odmiany Marei nie miały w wyposażeniu nawet systemu ABS i w tych wersjach właściciele narzekali na bardzo słabe tylne hamulce. Nisko oceniane są też światła mijania. Drobną, choć częstą usterką jest zacinający się zamek i klamka w tylnej klapie Fiata.

Marea miała podobny problem z tylnym zawieszeniem jak Fiat Brava. Chodzi o szybko zużywające się łączniki tylnego stabilizatora.

W 1998 roku rozpoczęto produkcję Marei w Brazylii, jednak zainteresowanie tym samochodem szybko spadło do raptem kilkuset sztuk rocznie. Nie pomogło nawet odświeżenie auta w 2005 roku. Jego wytwarzanie zakończono dwa lata później.

W Polsce można spotkać sporo Marei na rynku wtórnym. Część aut z nadwoziem kombi służyła jako bagażówka w korporacjach taksówkowych. Większość z samochodów ma spory przebieg. Przed zakupem warto dokładnie sprawdzić stan zawieszenia, które nie jest najlepiej przystosowane do polskich dróg. Spora część tych Fiatów ma za sobą różnego rodzaju zdarzenia drogowe.

Po zakończeniu w 2003 roku produkcji w Europie Marea nie miała następcy. Pojawił się on dopiero w 2007 roku. Jest nim Fiat Linea.