Fiat Marea

Model
Fiat Marea Zobacz 4 zdjęcia

Marea to model zaliczany do segmentów C i D, produkowany przez włoski koncern samochodowy Fiat w latach 1996-2003. W latach 1999-2006 wóz był też wytwarzany przez tureckiego Tofasa, a od 1998 roku do roku 2007 Mareę produkowano też w Brazylii.

Fiat Marea dostępny był jako wóz z nadwoziem sedan i kombi, nazywane przez Fiata Weekend. Włoska firma umiejscowiła Mareę jako samochód segmentów C i D, ponieważ zastąpiła ona jednocześnie dwa modele Fiata – Temprę i Cromę. Z technicznego punktu widzenia Marea była autem kompaktowym, ponieważ opierała się na płycie podłogowej Bravo/Bravy – miała zresztą ten sam rozstaw osi.

Nadwozie miało taki sam przód jak Bravo I i Brava, a resztę samochodu zaprojektowano w identycznym stylu jak Bravo, więc Marea jako całość była spójna stylistycznie. Choć ten Fiat nie zaskakiwał fajerwerkami stylistycznymi, to jednak mógł się podobać.

W porównaniu z Bravo I w Marei zwiększono rozstaw kół oraz ich średnicę (najpierw do 14”, a po liftingu do 15”), co sprawiało, że optycznie wydawała się większa. Zresztą trzeba przyznać, że auto było dość szerokie i przerastało pod tym względem większość konkurentów z segmentu D.
Mareę wyposażono w inne zderzaki przednie, a w najmocniejszej wersji silnikowej nawet w niewielki spojler z przodu.

Kombi było jeszcze dłuższe od sedana i oferowało bardzo ciekawe rozwiązanie. Tylny zderzak był rozkładany, dzięki czemu długie, ale małe przedmioty można było przewozić samochodem bez konieczności otwierania tylnej klapy.

Początkowo w niektórych krajach najmniejszym silnikiem był 12-zaworowy motor o objętości skokowej 1,4 l i mocy 80 KM. Wkrótce został jednak zastąpiony przez 16-zaworową jednostkę napędową, która tę samą moc osiągała z objętości 1,2 l.

Podstawowym motorem jednak był 103-konny silnik o objętości skokowej 1,6 l. Ten motor sprzedawano też w wersji Bipower, która mogła być zasilana i benzyną i gazem ziemnym. Niestety, silnik nie należy do najtrwalszych i spala dużo oleju silnikowego. Lepszym rozwiązaniem okazała się 1,8-litrowa jednostka napędowa o 16 zaworach, wyposażona w wałki wyrównoważające. W zależności od wersji miała ona moc 115 KM lub 132 KM.

Najmocniejszym silnikiem benzynowym był 5-cylindrowiec z 20 zaworami, o objętości 2,0 l, który rozwijał moc 147-155 KM. W Brazylii jednostka ta generowała moc 127 KM, ale dostępna była też w mocnej 220-konnej odmianie turbo.

Do mocnych punktów silników benzynowych należy dobra współpraca z instalacjami LPG.

Na początku produkcji w ofercie znajdowały się dwa diesle oznaczone symbolem TD. Mniejszy z nich miał 1,9 l objętości skokowej, a drugi 2,4 l. 1,9-litrowa jednostka napędowa rozwijała moc 75 KM lub (w wzmocnionej wersji) 100 KM, a 2,4-litrowy 124 KM. Wkrótce jednak oba silniki zostały zastąpione nowocześniejszymi wersjami JTD. 1,9-litrowy motor wzmocniono do 105-110 KM, a 2,4-litrowy do 131 KM.

Najtańsze odmiany Marei nie miały w wyposażeniu nawet systemu ABS i w tych wersjach właściciele narzekali na bardzo słabe tylne hamulce. Nisko oceniane są też światła mijania. Drobną, choć częstą usterką jest zacinający się zamek i klamka w tylnej klapie Fiata.

Marea miała podobny problem z tylnym zawieszeniem jak Fiat Brava. Chodzi o szybko zużywające się łączniki tylnego stabilizatora.

W 1998 roku rozpoczęto produkcję Marei w Brazylii, jednak zainteresowanie tym samochodem szybko spadło do raptem kilkuset sztuk rocznie. Nie pomogło nawet odświeżenie auta w 2005 roku. Jego wytwarzanie zakończono dwa lata później.

W Polsce można spotkać sporo Marei na rynku wtórnym. Część aut z nadwoziem kombi służyła jako bagażówka w korporacjach taksówkowych. Większość z samochodów ma spory przebieg. Przed zakupem warto dokładnie sprawdzić stan zawieszenia, które nie jest najlepiej przystosowane do polskich dróg. Spora część tych Fiatów ma za sobą różnego rodzaju zdarzenia drogowe.

Po zakończeniu w 2003 roku produkcji w Europie Marea nie miała następcy. Pojawił się on dopiero w 2007 roku. Jest nim Fiat Linea.

3.94
Ocena na postawie 95 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaFiat
TypSamochód osobowy
SegmentC

Generacje Fiat Marea

Inne modele Fiat

C - Inne modele

Oceny użytkowników (87)

Przejdź do strony: 1 2 3 4 5

Fiat Marea: newsy, testy i recenzje

Citroën - In Love With You - Odc. 3 "The Dream"

FCA rozważa wycofanie się z segmentu A w Europie

... Fiat przez dekady udowadniał, że jest specjalistą od małych, miejskich aut. Nikt tak jak Włosi nie potrafił połączyć stylu z praktycznością, prostotą konstrukcji i wygodą pomimo małych rozmiarów ... Jak donosi Automotive News Europe, obecny szef ...

tydzień temu

Fiat 125p do wygrania w loterii organizowanej przez Polomarket

... Samochody często stanowią główną nagrodę w różnorakich loteriach. Zazwyczaj jednak są to fabrycznie nowe auta. Polomarket podszedł do tematu nieco inaczej, oferując swoim klientom odrestaurowanego Fiata 125p. Wystarczy tylko wziąć udział w ...

2 miesiące temu

Fiat świętuje 120 lat swojej historii

... Niewiele marek może poszczycić się tak długą tradycją produkcji i tak ogromnym wpływem na historię motoryzacji jak włoski Fiat. ... Jedenastego lipca 1899 roku w Turynie założono „Società Anonima Fabbrica Italiana di Automobili Torino" firmę, ...

6 miesięcy temu

Fiat Panda Trussardi spodoba się wielbicielom włoskiego stylu

... Włoskie marki lubią trzymać się razem. Panda Trussardi to kolejny z wielu przykładów włosko-włoskiej kooperacji. Fiat połączył siły ze znaną marką odzieżową, dzięki czemu powstało całkiem interesujące auto, które powinno przypaść do gustu ...

2 miesiące temu

Fiat 126 buggy z brytyjskiego ogłoszenia. Jacyś chętni?

... Fiat 126 przez lata doczekał się licznych przeróbek, a to jedna z ciekawszych. Imponujące buggy zostało wystawione na jednej z facebookowych grup sprzedażowych w Wielkiej Brytanii. Auto jest niezłym kąskiem dla kolekcjonera, szczególnie, że cena ...

3 miesiące temu

Elektryczny koncept Fiat Centoventi zapowiada następcę Pandy

... Nie myślcie, że Fiat zapomniał o Pandzie. Miejskie auto wkrótce doczeka się następcy i elektryczny koncept Centoventi pokazuje, jak może wyglądać. Wygląda tak stylowo, że rola modelu 500 jest zagrożona. ... Najpierw nazwa. Centoventi to po ...

8 miesięcy temu

Fiat Fullback schodzi z rynku. Ostatnie sztuki z ogromnymi rabatami

... Duży pick-up ze znaczkiem Fiata zostanie zapamiętany jako krótki epizod w historii włoskiego koncernu. Fullback schodzi z rynku po zaledwie trzech latach od momentu, gdy na niego wszedł. Powodem ... Sprzedaż pick-upów utrzymuje się na stabilnym ...

6 miesięcy temu

Fiat Tipo Sport. Nowa wersja dołącza do oferty

... Po odmianach Mirror, Street oraz S-Design, do gamy kompaktowego Fiata dołącza kolejna wersja. Nosi ona nazwę Sport. Nieco na wyrost, ponieważ nie znajdziecie tu mocnych silników czy sztywnych nastawów podwozia. Trzeba jednak przyznać, że wygląd ...

10 miesięcy temu

Nowy Fiat 500X na polskim rynku. Ile kosztuje krewny Renegade'a?

... Tej jesieni na polski rynek wszedł odświeżony Fiat 500X. Klienci dostali do wyboru 3 diesle i 2 silniki benzynowe. Producent wraz z wprowadzeniem 500X po liftingu, wprowadził do standardowego wyposażenia kilka wartych uwagi dodatków. ... Ceny ...

dawno temu

Grupa FCA rozmawia z Renault. Nowy rozdział dla Fiata i Francuzów

... Ta umowa może mocno zmienić sytuację na rynku. Utworzenie kolejnego koncernu-giganta pozwoli dwóm graczom (którzy podzielą się 50/50) zlikwidować swoje słabe strony. Fiat i FCA otrzymają dostęp ... do rynku amerykańskiego. 32723 Renault w ...

6 miesięcy temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie