Fiat Brava

Model
Fiat Brava Zobacz 3 zdjęcia

Brava to model należący do segmentu aut kompaktowych, produkowany w latach 1995-2001 i od 2007 roku przez włoski koncern samochodowy Fiat.

Brava była wytwarzana w latach 1995-2001 we Włoszech i 1999-2003 w Brazylii. Zastąpiła ona Fiata Tipo/Temprę. W zakresie konstrukcji samochód był bliźniakiem modelu Bravo i należał do tej samej linii co Marea i Marea Weekend. Auto miało dynamiczne 5-drzwiowe nadwozie. W 1996 roku Fiaty Bravo i Brava otrzymały nagrodę Samochodu Roku (Car Of The Year).

Charakterystycznymi elementami karoserii Bravy były wąskie światła przednie oraz podzielone na trzy tylne wąskie światła umieszczone na nieco wysuniętym bagażniku.

Brava charakteryzowała się całkiem dobrą ochroną antykorozyjną. Nadwozie było w pełni ocynkowane, co zapobiegało pojawianiu się ognisk korozji. Obecnie te już leciwe samochody często są skorodowane w okolicach błotników i na progach. Pojawiają się też wykwity na pokrywie silnika. Jest to jednak zjawisko normalne po wielu latach eksploatacji.

Wnętrze Bravy mieściło pięć osób, przy czym nieco wygodniej podróżowały osoby na przednich fotelach. Siedzenia zostały dobrze wyprofilowane zarówno z przodu, jak i z tyłu, a siedziska nie były za małe. Na tylnej kanapie osobom rosłym mogło brakować miejsca na nogi i nad głową. W przeciwieństwie do Bravo do wnętrza Bravy łatwo dostać się przez tylne boczne drzwi.

Brava miała sporej wielkości bagażnik (380 dm3), do którego dobry dostęp zapewniały unoszone do góry tylne drzwi. Co więcej, po złożeniu siedzeń podłoga była płaska, a przestrzeń bagażowa rosła do 1165 dm3.

Pewnym mankamentem przestrzeni pasażerskiej było niezbyt dobre wyciszenie, przez co do wnętrza dostawały się odgłosy powietrza przy szybszej jeździe oraz silników Diesla (charakterystyczny odgłos pracy).

Pod maską Fiata Bravy montowano cztery różne silniki w kilku konfiguracjach. Wśród nich dostępny był motor spalający olej napędowy.

Najmniejsze urządzenie montowane pod maską Bravy to 16-zaworowy silnik o objętości skokowej 1,2 l i mocy 82 KM. Rozwijający maksymalny moment obrotowy 113 Nm motor pozwalał rozpędzić się Bravie do 173 km/h.

Znacznie mocniejszy był najpopularniejszy były silnik o objętości skokowej 1,6 l. Miał on moc 103 KM i moment obrotowy 144 Nm, dzięki czemu auto było sporo dynamiczniejsze. Na rozpędzenie się od 0 do 100 km/h Brava potrzebowała 11,5 s.

Najwięcej frajdy z jazdy mieli kierowcy, którzy zdecydowali się na zakup Bravy z 1,8-litrowym silnikiem o mocy 113 KM i maksymalnym momencie obrotowym 154 Nm. Auto z tym motorem przyspieszało do 100 km/h w 10,3 s i osiągało 190 km/h prędkości maksymalnej.

W przeciwieństwie do Bravo w Bravie nie montowano jednostki napędowej o objętości 2,0 l.
Wadą tych silników jest niemałe zużycie paliwa, co odbija się na kosztach eksploatacji. Na pocieszenie pozostaje to, że szczególnie większe jednostki napędowe mają nie najgorszą trwałość i dobrze pracują z układami LPG.

Znacznie ekonomiczniejszy jest silnik Diesla o objętości skokowej 1,9 l, produkowany w trzech odmianach (nie wszystkich naraz).

Najsłabsza z nich miała tak zwane soft turbo, dzięki któremu silnik rozwijał moc 75 KM. Zdecydowanie mocniejsza wersja z normalnym turbodoładowaniem rozwijała moc 101 KM, a odmiana z bezpośrednim wtryskiem paliwa 100-105 KM.

Fiat Brava cieszył się sporą popularnością wśród klientów, którzy szczególnie sobie cenili niezłe wyposażenie samochodu oraz wytrzymałe silniki i niewygórowaną cenę. Niestety, wiele z dostępnych obecnie na rynku wtórnym samochodów ma nieudokumentowaną historię, a spora ich część brała udział w większych i mniejszych kolizjach drogowych.

W 2001 roku Fiat Brava został zastąpiony przez udany, choć niedoceniany (i dość drogi) model Stilo.

3.66
Ocena na postawie 128 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaFiat
TypSamochód osobowy
SegmentC

Generacje Fiat Brava

Inne modele Fiat

C - Inne modele

Oceny użytkowników (121)

Przejdź do strony: 1 2 3 4 5 6 7

Fiat Brava: newsy, testy i recenzje

Citroën - In Love With You - Odc. 3 "The Dream"

FCA rozważa wycofanie się z segmentu A w Europie

... Fiat przez dekady udowadniał, że jest specjalistą od małych, miejskich aut. Nikt tak jak Włosi nie potrafił połączyć stylu z praktycznością, prostotą konstrukcji i wygodą pomimo małych rozmiarów ... Jak donosi Automotive News Europe, obecny szef ...

tydzień temu

Fiat 125p do wygrania w loterii organizowanej przez Polomarket

... Samochody często stanowią główną nagrodę w różnorakich loteriach. Zazwyczaj jednak są to fabrycznie nowe auta. Polomarket podszedł do tematu nieco inaczej, oferując swoim klientom odrestaurowanego Fiata 125p. Wystarczy tylko wziąć udział w ...

2 miesiące temu

Fiat świętuje 120 lat swojej historii

... Niewiele marek może poszczycić się tak długą tradycją produkcji i tak ogromnym wpływem na historię motoryzacji jak włoski Fiat. ... Jedenastego lipca 1899 roku w Turynie założono „Società Anonima Fabbrica Italiana di Automobili Torino" firmę, ...

6 miesięcy temu

Fiat Panda Trussardi spodoba się wielbicielom włoskiego stylu

... Włoskie marki lubią trzymać się razem. Panda Trussardi to kolejny z wielu przykładów włosko-włoskiej kooperacji. Fiat połączył siły ze znaną marką odzieżową, dzięki czemu powstało całkiem interesujące auto, które powinno przypaść do gustu ...

2 miesiące temu

Fiat 126 buggy z brytyjskiego ogłoszenia. Jacyś chętni?

... Fiat 126 przez lata doczekał się licznych przeróbek, a to jedna z ciekawszych. Imponujące buggy zostało wystawione na jednej z facebookowych grup sprzedażowych w Wielkiej Brytanii. Auto jest niezłym kąskiem dla kolekcjonera, szczególnie, że cena ...

3 miesiące temu

Fiat Brava/Bravo [awarie i problemy]

... Fiat Brava/Bravo w latach 90. był rozchwytywany przez polskich klientów, którzy szukali pachnących świeżością aut z gwarancją za rozsądne pieniądze. Niestety, z upływem czasu obydwa wozy zaczęły ... . Fiat zdecydował się na w prowadzenie do ...

dawno temu

Elektryczny koncept Fiat Centoventi zapowiada następcę Pandy

... Nie myślcie, że Fiat zapomniał o Pandzie. Miejskie auto wkrótce doczeka się następcy i elektryczny koncept Centoventi pokazuje, jak może wyglądać. Wygląda tak stylowo, że rola modelu 500 jest zagrożona. ... Najpierw nazwa. Centoventi to po ...

8 miesięcy temu

Fiat Fullback schodzi z rynku. Ostatnie sztuki z ogromnymi rabatami

... Duży pick-up ze znaczkiem Fiata zostanie zapamiętany jako krótki epizod w historii włoskiego koncernu. Fullback schodzi z rynku po zaledwie trzech latach od momentu, gdy na niego wszedł. Powodem ... Sprzedaż pick-upów utrzymuje się na stabilnym ...

6 miesięcy temu

Fiat Tipo Sport. Nowa wersja dołącza do oferty

... Po odmianach Mirror, Street oraz S-Design, do gamy kompaktowego Fiata dołącza kolejna wersja. Nosi ona nazwę Sport. Nieco na wyrost, ponieważ nie znajdziecie tu mocnych silników czy sztywnych nastawów podwozia. Trzeba jednak przyznać, że wygląd ...

10 miesięcy temu

Nowy Fiat 500X na polskim rynku. Ile kosztuje krewny Renegade'a?

... Tej jesieni na polski rynek wszedł odświeżony Fiat 500X. Klienci dostali do wyboru 3 diesle i 2 silniki benzynowe. Producent wraz z wprowadzeniem 500X po liftingu, wprowadził do standardowego wyposażenia kilka wartych uwagi dodatków. ... Ceny ...

dawno temu

Grupa FCA rozmawia z Renault. Nowy rozdział dla Fiata i Francuzów

... Ta umowa może mocno zmienić sytuację na rynku. Utworzenie kolejnego koncernu-giganta pozwoli dwóm graczom (którzy podzielą się 50/50) zlikwidować swoje słabe strony. Fiat i FCA otrzymają dostęp ... do rynku amerykańskiego. 32723 Renault w ...

6 miesięcy temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie