#Volkswagen Fox

Volkswagen Fox

Volkswagen Fox jest małym samochodem osobowym, który w 2004 roku w Ameryce Południowej i w 2005 roku na Starym Kontynencie zastąpił model Lupo. I choć reklamowano go jako zupełnie nowy samochód, do 2009 roku w Meksyku nadal był sprzedawany pod szyldem Lupo. Wynikało to ze zbieżności nazwy auta z nazwiskiem ówczesnego prezydenta Meksyku, Vicente’a Foxa.

  • Volkswagen Fox jest małym samochodem osobowym, który w 2004 roku w Ameryce Południowej i w 2005 roku na Starym Kontynencie zastąpił model Lupo
  • Mierzący zaledwie 3828 mm długości, 1660 mm szerokości i 1544 mm wysokości Volkswagen Fox opiera się na platformie podłogowej Volkswagena Polo
  • Volkswagen Fox produkowany był w dwóch wersjach nadwoziowych: 3- oraz 5-drzwiowej
  • Do Europy trafiła jedynie 3-drzwiowa wersja modelu Volkswagen Fox
  • Głównym atutem Volkswagena Foxa była atrakcyjna cena, która niestety odbiła się na wyposażeniu auta
[1/5] Volkswagen Fox jest małym samochodem osobowym, który w 2004 roku w Ameryce Południowej i w 2005 roku na Starym Kontynencie zastąpił model Lupo

Mierzący zaledwie 3828 mm długości, 1660 mm szerokości i 1544 mm wysokości Fox opiera się na platformie podłogowej Volkswagena Polo, która pozwala mu na rywalizację m.in. z włoskim Fiatem Pandą, francuskim Renault Twingo czy zaprezentowanym w 1994 roku podczas salonu motoryzacyjnego w Genewie Fordem Ka. Mimo podstawy pożyczonej od reprezentanta segmentu "B" Fox wpisuje się w szeregi samochodów z segmentu "A". To niecodzienne rozwiązanie było w swoim czasie uważane za rewolucję na rynku miejskich samochodów i pozwalało plasować się małemu Volkswagenowi na szczycie listy najbardziej komfortowych modeli w swojej klasie.

Volkswagen Fox produkowany jest w dwóch wersjach nadwoziowych: 3- oraz 5-drzwiowej. Klienci z krajów Ameryki Południowej mogą wybierać spośród dwóch wariantów, a Europejczycy muszą zadowolić się 3-drzwiową wersją Foxa.

Głównym atutem Volkswagena Foxa jest atrakcyjna cena, która niestety odbija się na wyposażeniu auta. Nie zabrakło oczywiście podstawowych elementów, takich jak dwie poduszki powietrzne czy system antywłamaniowy, ale jeśli kupujący oczekują w cenie udogodnień w postaci elektrycznych szyb i lusterek, systemu ESP czy odtwarzacza CD, to będą rozczarowani po przeanalizowaniu oferty niemieckiego producenta. Za takie funkcje trzeba dopłacać, co powoduje wzrost ostatecznej ceny samochodu.

Wielu zawiedzie się na materiałach użytych do wykończenia wnętrza Volkswagena Foxa. Są to głównie twarde plastiki w ciemnej barwie, które po dłuższej eksploatacji nieprzyjemnie trzeszczą podczas jazdy po nierównych drogach. Rekompensatą jest pojemność bagażnika wynosząca 260 l. Po złożeniu tylnych foteli pojemność wzrasta do lekko ponad 1000 l.

Volkswagen Fox w wersji hatchback oferowany jest z pięcioma jednostkami benzynowymi oraz jednym motorem wysokoprężnym. Listę benzyniaków otwierają 1,0, 1,2 oraz 1,4 l silniki o mocy odpowiednio 73 KM, 55 KM oraz 75 KM. Egzemplarze z taką jednostką nie gwarantują sportowych osiągów, ale pozytywnie wpływają na stan portfela właściciela Volkswagena Foxa, którego dobry humor nie opuści podczas wizyty na stacji benzynowej.

Dla bardziej wymagających producent przewidział wariant 1,6 l, który oferowany jest w wersjach z dwoma poziomami mocy: 98 KM lub 103 KM.

Na szczególną uwagę zasługuje jedyny motor wysokoprężny pod maską Volkswagena Foxa o pojemności 1,4 l i mocy 70 KM. Diesel pod maską niewielkiego nadwozia, oprócz przyzwoitych osiągów, niejednego zaskoczy swoją oszczędnością. Użytkownicy skarżą się jednak na niską kulturę pracy tej jednostki, która doskwiera głównie podczas jazdy w mieście.

W 2005 roku swój oficjalny debiut miał Volkswagen Crossfox. Podwyższane zawieszenie, koło na tylnej klapie oraz nielakierowane zderzaki to cechy charakterystyczne uterenowionego Foxa, przeznaczonego wyłącznie na rynek południowoamerykański. W 2006 roku w ofercie Volkswagena pojawił się także Fox Space, który dzięki wydłużonemu tyłowi oferuje większą przestrzeń na bagaże i dla pasażerów.

Jesienią 2011 roku oficjalną premierę we Frankfurcie miał następca Volkswagena Foxa o nazwie up!.