Škoda Favorit

Model
Škoda Favorit Zobacz 2 zdjęcia

W 1976 roku na rynku zadebiutowała Škoda 120 z silnikiem umieszczonym z tyłu. Już w latach 80. czeski producent, wtedy jeszcze całkowicie niezależny od niemieckiego Volkswagena, rozpoczął pierwsze prace nad następcą tego przestarzałego nie tylko pod względem technicznym, ale też stylistycznym modelu.

W 1982 roku w czeskim Mlada Boleslav wszyscy usiedli do stołu i zaczęli debatować, jaki powinien być następca Škody 120. Czesi uznali, że najlepiej będzie rozpocząć od atrakcyjnej stylistyki, która zainspiruje ich przy dalszych pracach. Od razu odezwano się więc do kilku włoskich biur projektowych.

Ostatecznie jednak wybrana została firma Bertone, która znana jest dzisiaj bardziej entuzjastom Ferrari czy Lamborghini niż kierowcom czeskich aut. To było świetne posunięcie. Umowa została podpisana w czerwcu 1983 roku, a już w sylwestra 1984 roku we współpracy z Bertone powstał pierwszy prototyp Škody Favorit.

Po przygotowaniu podzespołów oraz testach w 1987 roku wystartowała przedpremierowa produkcja auta, które po raz pierwszy zostało pokazane światu na Targach Technicznych w Brnie w tym samym roku. Pod maskę Škody trafiły początkowo dwa czterocylindrowe silniki benzynowe o pojemności 1,3 l, produkujące 58 KM w wersji 135 oraz 63 KM w wersji 136.

Największą uwagę przykuwała jednak stylistyka. Duża powierzchnia szyb wynosząca 2,373 m2 zapewniała świetną widoczność oraz optycznie powiększała wnętrze mierzącego 3815 mm długości, 1620 mm szerokości oraz 1415 mm wysokości auta.

Zaproponowany przez Bertone projekt nadwozia spodobał się także klientom i już w 1990 roku Škoda zrezygnowała z produkcji modeli 120 oraz 130, które wytwarzane były równolegle z Favoritem.

Kiedy w 1991 roku Škoda stała się częścią koncernu Volkswagena, Niemcy myśleli już o wprowadzeniu na rynek nowego modelu, jednak uznali, że warto zmodernizować ledwie trzyletniego Favorita.

W aucie pojawił się więc katalizator oraz nowocześniejszy gaźnik, a wygląd doczekał się delikatnego faceliftingu. Zmodyfikowano wówczas przód, zmieniając atrapę chłodnicy. Na krótki czas zaprzestano produkcji silnika 136, który jednak później ponownie trafił pod maskę Škody.

Do wyposażenia bogatszej wersji LS przed 1993 rokiem można zaliczyć m.in. obrotomierz, fotele z pełnymi zagłówkami, wycieraczkę tylnej szyby czy elektryczny zegarek. W 1993 roku pojawiły się kolejne zmiany, tym razem jednostki napędowe dostały już wtrysk paliwa firmy Bosch. Te wersje można odróżnić po literce "i" znajdującej się na końcu nazwy modelu.

Wtedy także przeprowadzono ostatni już facelifting modelu Favorit, w którym zmieniono tapicerkę, kolor deski rozdzielczej, a także zmodernizowano tablicę zegarów.

Od 1990 roku Škoda produkowała także model Forman, czyli Favorita w odmianie kombi. Auto było o 345 mm dłuższe od hatchbacka, a dodatkowa przestrzeń zaowocowała powiększonym bagażnikiem. W hatchbacku mógł on pomieścić jedynie 251 l, a po złożeniu tylnej kanapy 1038 l bagażu. W przypadku kombi wartości te wynosiły odpowiednio 400 l oraz 1300 l.

Czeski producent oferował także wersję pick-up zbudowaną na bazie modelu Favorit, nazwaną Škoda Pick-up.

Produkcję Škody Favorit zakończono w 1995 roku, a schedę po niej przejęła nowa Felicia. Od 1988 do 1995 roku z taśmy produkcyjnej w Mlada Boleslav zjechało 783 167 egzemplarzy tego modelu.

Škoda wyprodukowała też kilka egzemplarzy prototypowych wersji modelu Favorit, spośród których należy wyróżnić takie projekty jak Favorit Typ 782 z nadwoziem typu sedan czy Favorit Typ 783 z trzydrzwiowym nadwoziem typu hatchback.

Plusy:
+ Stylistyka Bertone
+ Doskonała widoczność
+ Pojemność bagażnika Škody Forman

Minusy:
- Słaby układ jezdny
- Słabe wyciszenie wnętrza
- Kiepskiej jakości wykończenie

3.51
Ocena na postawie 74 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaSkoda
TypSamochód osobowy
SegmentB+

Generacje Škoda Favorit

Inne modele Skoda

B+ - Inne modele

Oceny użytkowników (53)

Przejdź do strony: 1 2 3

Škoda Favorit: newsy, testy i recenzje

Rolls-Royce Phantom Series II - prezentacja

Škoda Enyaq na ostro. To pierwszy elektryk marki w wersji Sportline

... Škoda sukcesywnie rozbudowuje gamę elektrycznego Enyaqa. Auto właśnie zadebiutowało w ostro wystylizowanej, usportowionej wersji Sportline, której największą zaletą jest atrakcyjna prezencja. Chętni mogą też dostać mocniejszy napęd - dotychczas ...

2 tygodnie temu

Škoda ma w planach małe auto elektryczne. Zastąpi Citigo-E iV

... Škoda, jak przystało na markę koncernu Volkswagena, chętnie korzysta z dorobku niemieckiego brata. Także w kwestii elektromobilności, która obecnie jest w Wolfsburgu traktowana priorytetowo ... zasilany prądem, nowocześniejszy odpowiednik ...

3 miesiące temu

Dźwięk silnika z głośników. Tak brzmi Škoda Octavia RS

... By podnieść walory dźwiękowe swoich aut, producenci coraz częściej sięgają po systemy multimedialne i dobre głośniki. Jednym udaje się to bardziej, innym mniej. Sprawdziłem, jak brzmi Škoda Octavia RS z dieslem pod maską. ...

3 miesiące temu

Škoda Enyaq z cyfrowym wnętrzem. Producent pokazał wizualizację

... Elektryczna Škoda Enyaq zadebiutuje już za kilka tygodni. W związku z tym Czesi pochwalili się wizualizacją prezentującą wnętrze modelu. Jak przystało na auto zasilane prądem, kabina zapowiada się nad wyraz nowocześnie. ... natomiast mają być ...

7 miesięcy temu

Škoda Fabia wyceniona na rok 2021. Czekamy na następcę

... z automatyczną skrzynią DSG parowaną z benzynowym 1.0 TSI o mocy 95 KM. Przy okazji, to najmocniejsza jednostka w obecnej gamie Fabii. Škoda Fabia (2021) - ceny minimalne wersji silnikowych ... zauważalnie wzbogacić wyposażenie każdej z wersji. ...

2 miesiące temu

Škoda Scala Roadster, czyli koncept Slavia w oficjalnej zapowiedzi

... Škoda pracuje nad ciekawym pojazdem koncepcyjnym, będącym dziełem praktykantów z czeskiego odziału marki. Auto będzie gotowe jeszcze w tym roku, choć raczej nie ma szans, by trafiło do seryjnej produkcji. ... Škoda już nie raz udowadniała, że ...

8 miesięcy temu

Škoda Scala - test długodystansowy: zaglądam do bagażnika

... Škoda przyzwyczaiła nas do tego, że bagażniki w swoich samochodach ma bardzo duże i ustawne. Octavia i Superb to jedne z najbardziej pakownych aut w swoich segmentach. Zajrzyjmy do kufra Scali i sprawdźmy, czy rodzinny hatchback podtrzymuje tę ...

8 miesięcy temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie