Sprawdź samochód online przed zakupem. Nowe narzędzie już dostępne.

Škoda Favorit

Model
Škoda Favorit Zobacz 2 zdjęcia

W 1976 roku na rynku zadebiutowała Škoda 120 z silnikiem umieszczonym z tyłu. Już w latach 80. czeski producent, wtedy jeszcze całkowicie niezależny od niemieckiego Volkswagena, rozpoczął pierwsze prace nad następcą tego przestarzałego nie tylko pod względem technicznym, ale też stylistycznym modelu.

W 1982 roku w czeskim Mlada Boleslav wszyscy usiedli do stołu i zaczęli debatować, jaki powinien być następca Škody 120. Czesi uznali, że najlepiej będzie rozpocząć od atrakcyjnej stylistyki, która zainspiruje ich przy dalszych pracach. Od razu odezwano się więc do kilku włoskich biur projektowych.

Ostatecznie jednak wybrana została firma Bertone, która znana jest dzisiaj bardziej entuzjastom Ferrari czy Lamborghini niż kierowcom czeskich aut. To było świetne posunięcie. Umowa została podpisana w czerwcu 1983 roku, a już w sylwestra 1984 roku we współpracy z Bertone powstał pierwszy prototyp Škody Favorit.

Po przygotowaniu podzespołów oraz testach w 1987 roku wystartowała przedpremierowa produkcja auta, które po raz pierwszy zostało pokazane światu na Targach Technicznych w Brnie w tym samym roku. Pod maskę Škody trafiły początkowo dwa czterocylindrowe silniki benzynowe o pojemności 1,3 l, produkujące 58 KM w wersji 135 oraz 63 KM w wersji 136.

Największą uwagę przykuwała jednak stylistyka. Duża powierzchnia szyb wynosząca 2,373 m2 zapewniała świetną widoczność oraz optycznie powiększała wnętrze mierzącego 3815 mm długości, 1620 mm szerokości oraz 1415 mm wysokości auta.

Zaproponowany przez Bertone projekt nadwozia spodobał się także klientom i już w 1990 roku Škoda zrezygnowała z produkcji modeli 120 oraz 130, które wytwarzane były równolegle z Favoritem.

Kiedy w 1991 roku Škoda stała się częścią koncernu Volkswagena, Niemcy myśleli już o wprowadzeniu na rynek nowego modelu, jednak uznali, że warto zmodernizować ledwie trzyletniego Favorita.

W aucie pojawił się więc katalizator oraz nowocześniejszy gaźnik, a wygląd doczekał się delikatnego faceliftingu. Zmodyfikowano wówczas przód, zmieniając atrapę chłodnicy. Na krótki czas zaprzestano produkcji silnika 136, który jednak później ponownie trafił pod maskę Škody.

Do wyposażenia bogatszej wersji LS przed 1993 rokiem można zaliczyć m.in. obrotomierz, fotele z pełnymi zagłówkami, wycieraczkę tylnej szyby czy elektryczny zegarek. W 1993 roku pojawiły się kolejne zmiany, tym razem jednostki napędowe dostały już wtrysk paliwa firmy Bosch. Te wersje można odróżnić po literce "i" znajdującej się na końcu nazwy modelu.

Wtedy także przeprowadzono ostatni już facelifting modelu Favorit, w którym zmieniono tapicerkę, kolor deski rozdzielczej, a także zmodernizowano tablicę zegarów.

Od 1990 roku Škoda produkowała także model Forman, czyli Favorita w odmianie kombi. Auto było o 345 mm dłuższe od hatchbacka, a dodatkowa przestrzeń zaowocowała powiększonym bagażnikiem. W hatchbacku mógł on pomieścić jedynie 251 l, a po złożeniu tylnej kanapy 1038 l bagażu. W przypadku kombi wartości te wynosiły odpowiednio 400 l oraz 1300 l.

Czeski producent oferował także wersję pick-up zbudowaną na bazie modelu Favorit, nazwaną Škoda Pick-up.

Produkcję Škody Favorit zakończono w 1995 roku, a schedę po niej przejęła nowa Felicia. Od 1988 do 1995 roku z taśmy produkcyjnej w Mlada Boleslav zjechało 783 167 egzemplarzy tego modelu.

Škoda wyprodukowała też kilka egzemplarzy prototypowych wersji modelu Favorit, spośród których należy wyróżnić takie projekty jak Favorit Typ 782 z nadwoziem typu sedan czy Favorit Typ 783 z trzydrzwiowym nadwoziem typu hatchback.

Plusy:
+ Stylistyka Bertone
+ Doskonała widoczność
+ Pojemność bagażnika Škody Forman

Minusy:
- Słaby układ jezdny
- Słabe wyciszenie wnętrza
- Kiepskiej jakości wykończenie

3.47
Ocena na postawie 72 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaSkoda
TypSamochód osobowy
SegmentB+

Generacje Škoda Favorit

Inne modele Skoda

B+ - Inne modele

Oceny użytkowników (51)

Przejdź do strony: 1 2 3

Škoda Favorit: newsy, testy i recenzje

Ford Puma - niespodziewane skojarzenia

Škoda Superb iV - Misja Przyszłość

... , szybkość tankowania), z tymi pojazdu elektrycznego (niska, bądź zerowa emisja spalin, niskie koszty użytkowania). Takim autem jest właśnie Škoda Superb iV, hybryda Plug-in o nieprzeciętnych osiągach ...

4 tygodnie temu

Škoda Kamiq debiutuje w uterenowionej wersji Scoutline

... Mogłoby się wydawać, że należący do segmentu crossoverów Kamiq jest już w wystarczająco "Scout". Mimo to Škoda postanowiła uzupełnić gamę o wersję Scoutline, która nadaje mu więcej terenowego charakteru, choć nadal nie przynosi napędu na cztery ...

4 miesiące temu

Škoda zapowiada wnętrze nowej Octavii z nietypową kierownicą

... Nowa Škoda Octavia zadebiutuje oficjalnie w 11 listopada 2019 roku. Niedawno Czesi pochwalili się zakamuflowanym nadwoziem wersji kombi. Teraz natomiast zapowiadają wnętrze, które zaskakuje kilkoma rozwiązaniami, w tym dwuramienną kierownicą. ...

7 miesięcy temu

Škoda znów eksperymentuje. Tym razem ze Scalą w wersji Spider

... Škoda, powszechnie uważana za dość konserwatywną markę, od kilku lat przygotowuje wyjątkowe projekty, za które odpowiedzialni są uczniowie szkoły zawodowej tego producenta. W tym roku zmodyfikowana zostanie Scala – i już na szkicach prezentuje ...

2 miesiące temu

Nowa Škoda Rapid w oficjalnej zapowiedzi. Rosjanie się ucieszą

... Popularny Rapid zniknął z Europy, ale nie oznacza to, że Škoda całkowicie z niego zrezygnowała. Auto będzie dostępne m.in. w Rosji. W sieci pojawiły się już nawet oficjalne zapowiedzi prezentujące wygląd jego nowej odsłony. ... w kształcie ...

6 miesięcy temu

Jak nowa Škoda Octavia wypada na tle rywali?

... W 2019 roku, Škoda Octavia zajmuje 1. miejsce wśród najczęściej kupowanych samochodów osobowych w Polsce, jednak konkurenci depczą jej po piętach – Toyota Corolla zajmuje drugą pozycję, zaś Opel Astra uplasował się na 5. miejscu. Bronią Czechów ...

7 miesięcy temu

Nowa Škoda Octavia - co o niej wiemy?

... Škoda Octavia czwartej generacji zadebiutuje jeszcze w 2019 roku. Mimo że Czesi na razie nie chwalą się zbytnio tym modelem, wiemy już o nim całkiem sporo. Czego powinniśmy spodziewać się po najnowszej odsłonie tego szalenie popularnego auta? ...

10 miesięcy temu

Nowa Škoda Octavia RS będzie hybrydą typu plug-in. Nie tylko ona

... Wykorzystywanie systemów hybrydowych w samochodach o sportowym charakterze to coraz częstsza praktyka. Podobną drogą zamierza pójść Škoda. Jeśli wierzyć zapowiedziom, nowa Octavia RS będzie zasilana systemem hybrydowym typu plug-in. Podobny los ...

5 miesięcy temu

Elektryczna Škoda Citigo-e za 73,3 tys. złotych - polski cennik

... Škoda Citigo-e napędzana prądem właśnie wjeżdża do polskich salonów. To jak na razie jedna z ciekawszych i atrakcyjniejszych cenowo propozycji w segmencie pojazdów elektrycznych. Za sprawą rządowych dopłat klienci zapłacą za dobrze wyposażoną ...

7 miesięcy temu

Tak wygląda nowa Škoda Rapid. Niestety nie kupicie jej w Polsce

... w kształcie litery L i napis Škoda na całą szerokość tylnej klapy. Jedynie z boku odświeżony Rapid przypomina auto, które znaliśmy dotychczas. Sporo zmieniono również we wnętrzu. Kokpit tak jak nadwozie ... , co w przeliczeniu daje jakieś 50 ...

6 miesięcy temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie