#Seat Exeo

Seat Exeo

Flagowy model Seata, początkowo mający nosić nazwę Bolero, bazuje na Audi A4 B7, którego wersja sedan była produkowana od listopada 2004 do końca 2007 roku (kombi wytwarzano jeszcze do marca 2008). Exeo jest na rynku od 2008 roku, a wersja kombi, nazwana przez Seata ST, od 2009 roku. Exeo, podobnie jak A4, ląduje w segmencie D, czyli klasie średniej. Wprawne oko wychwyci wiele podobieństw do sprawdzonej konstrukcji niemieckiego producenta. Seat okrasił poprzednią generację A4 hiszpańskim temperamentem i uplasował cenę na zachęcającym poziomie. Po co kupować używane Audi, skoro można mieć salonowe, tyle że z innym znaczkiem na grillu? Wnętrze zostało żywcem przeniesione z A4 w wersji Cabrio, co z jednej strony gwarantuje dobrą jakość materiałów i spasowania, a z drugiej na pewno nie dodaje autu świeżości. Pozycja za kierownicą i widoczność są na dobrym poziomie. Zalety Exeo to także dobrze zestrojone zawieszenie i dopracowany układ kierowniczy, co jest wizytówką wszystkich Seatów. Do wad zaliczyć można niewielką w porównaniu z konkurentami ilość miejsca na tylnej kanapie. Limuzyna hiszpańskiego producenta dostępna jest w trzech poziomach wyposażenia (Reference, Style i Sport). Gama oferowanych silników jest wystarczająco bogata. W ofercie silników benzynowych są jednostki o mocy od 102 KM do aż 211 KM.

  • Seat Exeo, początkowo mający nosić nazwę Bolero, bazuje na Audi A4 B7
  • Seat Exeo, podobnie jak Audi A4, ląduje w segmencie D, czyli klasie średniej
  • W ofercie silników benzynowych Seata Exeo są jednostki o mocy od 102 KM do aż 211 KM
  • Seat Exeo doczekał się kilku nagród, takich jak: Golden Steering Wheel 2009, Company Car 2009, Car of the Year 2010, Novelty of the Year 2009
  • Exeo jest na rynku od 2008 roku, a wersja kombi, nazwana przez Seata ST, od 2009 roku
  • Wnętrze Seata Exeo zostało żywcem przeniesione z Audi A4 w wersji Cabrio
[1/6] Seat Exeo, początkowo mający nosić nazwę Bolero, bazuje na Audi A4 B7

Najsłabszy benzyniak o pojemności 1,6 zdecydowanie odbiega od reszty stawki i nie można go polecić nikomu. Nawet ci, którzy nigdy nigdzie się nie spieszą, czasem muszą sobie poradzić z wyprzedzeniem na trasie ciężarówki, a wolnossące 102 KM przy sporej masie pojazdu nie pozwoli sprawnie wykonać tego manewru. W ofercie znajdowała się też 150-konna jednostka 1,8 Turbo. Obecnie zastępuje ją silnik 1,8 TSI o mocy 160 KM (na niektórych rynkach występuje też słabsza wersja – 120 KM). Oba silniki radzą sobie z niemałym autem przyzwoicie, żeby nie powiedzieć - sprawnie. Najmocniejszy silnik to znane w całej grupie Volkswagena dwulitrowe turbo (2,0 TSI) o mocy 211 KM (początkowo 200 KM), które na polskim rynku nie cieszy się dużą popularnością ze względu na cenę tej wersji. Nie zapomniano też o fanach jednostek wysokoprężnych. Dostępna jest całkiem oszczędna dwulitrowa jednostka. Moc Exeo na olej napędowy to w zależności od wersji 120, 143 lub 170 KM. Warte rozważenia jest kupno jednostki o mocy 143 KM i poddanie jej chiptuningowi do ok. 170 KM. Jeśli taką operację wykonamy u dealera Seata, który taką możliwość oferuje, nie stracimy gwarancji.

We wrześniu 2011 flagowa limuzyna hiszpańskiej marki doczekała się faceliftingu, który obejmował przede wszystkim rzucające się w oczy nowe przednie światła, wykonane w technologii biksenonowej. Dodano też nowy grill, mający kształt plastra miodu. Do oferty włączono nowe wzory 17- i 18-calowych felg. Nie zapomniano także o wnętrzu, gdzie zagościła nowa kierownica i nowe wzory obić. Poza wyglądem Seat zajął się też silnikami Diesla: obniżono emisję CO2 o 7 g na kilometr oraz spalanie tych jednostek. Zmiany dotyczą zarówno wersji sedan, jak i ST.

Exeo doczekało się kilku nagród, takich jak: Golden Steering Wheel 2009 (przyznana w Szwajcarii w kategorii sedan klasy średniej wyższej), Company Car 2009 (przyznana w Niemczech dla Exeo ST), Car of the Year 2010 (przyznana w Finlandii przez magazyn „Tuulilasi”) i Novelty of the Year 2009 (przyznana w Hiszpanii).

Jeśli wierzyć zapewnieniom CEO Seata, Jamesa Muira, następca Exeo będzie prawdopodobnie od początku zaprojektowany przez Seata. Najwyraźniej szefom hiszpańskiej marki nie spodobały się często zdarzające się docinki, że z ich linii produkcyjnych zjeżdża udana, ale jednak podróbka starego Audi. Czy oznacza to, że następca Exeo będzie autorską konstrukcją Hiszpanów? Raczej nie, przejmą oni płytę podłogową od Audi/VW i ich rozwiązanie techniczne, a jedynie nadwozie okraszą większą ilością seatowskiego DNA.