Citroën XM

Model
Citroën XM Zobacz 6 zdjęć

Citroën XM to samochód segmentu E wytwarzany przez francuskiego producenta od 1989 roku. Nadwozie zostało zaprojektowane przez studio Bertone i dostępne było w wersji liftback oraz kombi. Jego wygląd miał nawiązywać do znakomitego modelu SM z lat 70. Efekt połączenia doskonałych rozwiązań technicznych grupy PSA oraz atrakcyjnej stylistyki był znakomity – w 1990 roku Citroën XM zdobył tytuł Europejskiego Samochodu Roku, deklasując konkurencję ogromną przewagą głosów.

Projektując karoserię XM-a, studio Bertone nie miało łatwego zadania. Samochód miał nie tylko dobrze wyglądać, ale również być możliwie tani w produkcji. Gdy się na niego patrzy, ewidentnie widać kompromis. Wygląd tego auta jest nowoczesny, szczególnie jak na czasy, w których powstał. Linie są proste i łamane ostro, ale jednocześnie samochód ma dosyć opływowe kształty. Charakterystyczne dla tego modelu są okna ciągnące się nieprzerwanie wokół całego nadwozia. Są one oczywiście oddzielone słupkami, ale optycznie od zewnątrz zostało to nieco zamaskowane.

Wnętrze modelu XM zaprojektowano tak, by było tanie w wykonaniu, ale jednocześnie wyglądało możliwie schludnie i przejrzyście. Wszystkie instrumenty są rozmieszczone dosyć intuicyjnie. Znaczna ilość miejsca we wnętrzu sprawi, że nie tylko osoby podróżujące z przodu, ale również pasażerowie tylnej kanapy powinny czuć się komfortowo podczas długich podróży. Co ciekawe, do wykończenia użyto prawdziwego drewna, a nie elementów drewnopodobnych.

Citroën postarał się o dość szeroką gamę wyposażenia, dzięki czemu XM mógł nawiązać wyrównaną walkę z konkurencją. Na pokładzie znajdują się między innymi: tapicerka skórzana lub mieszana z alcantarą, dobrej jakości system audio ze sterowaniem z kierownicy, elektrycznie sterowane szyby oraz fotele, podgrzewane siedziska z przodu i z tyłu, automatyczna klimatyzacja, komputer pokładowy, telefon i wspomaganie kierownicy. Ciekawym rozwiązaniem było umieszczenie dodatkowej szyby z tyłu, która zapobiegała wychładzaniu wnętrza przy otwartym bagażniku.

Jak w wielu autach tego francuskiego producenta ważną część wyposażenia stanowi zawieszenie samopoziomujące hydropneumatyczne. System Hydroactive zbiera dane z układu kierowniczego, hamulcowego oraz z pedału przyspieszenia i uwzględniając warunki panujące na drodze, wyznacza, jaką sztywność należy nadać zawieszeniu poszczególnych kół. Dzięki temu bez względu na przyspieszenia oddziałujące na samochód karoseria nie będzie się zanadto wychylać.

Gama jednostek dostępnych w XM-ie zmieniała się właściwie przez cały okres produkcji tego modelu. Początkowo tego luksusowego Citroëna sprzedawano z siedmioma różnymi motorami. Najsłabszy benzyniak to 2-litrowy silnik rzędowy o mocy 110 KM. Najmniej dynamiczną jednostką wysokoprężną był z kolei na początku 82-konny motor 2,1 l. Najmocniejszy silnik benzynowy, jaki Citroën oferował na początku produkcji w modelu XM, to V6 o pojemności 3 l i mocy 170 KM. Wśród diesli królowała wtedy turbodoładowana odmiana wcześniej wymienionego silnika o mocy 110 KM. Najmocniejszym motorem w historii tego modelu był wprowadzony w 1990 roku silnik 3,0 V6 24v, generujący 200 KM i pozwalający rozwinąć prędkość 235 km/h. Co ciekawe, to wcale nie on gwarantował najlepsze przyspieszenie. Najmniej czasu na osiągnięcie 100 km/h potrzebował motor 2,9 V6 24v. Z tym silnikiem pod maską trwało to jedynie 8,4 s (o 0,2 s mniej niż w przypadku najmocniejszego motoru). Prędkość maksymalna była jednak niższa o 2 km/h z powodu mniejszej o 10 KM mocy, ale większego o 7 Nm momentu obrotowego.

W 1994 roku XM przeszedł niewielki facelifting. Poprawione XM-y można rozpoznać po logo przesuniętym z boku grilla na jego środek, niższym spojlerze tylnym, niektóre czarne elementy nadwozia zastąpiono pomalowanymi w kolorze karoserii. Wewnątrz pojawiła się trójramienna kierownica z poduszką powietrzną, a materiały, z których wykonano wnętrze, były lepsze jakościowo.

Produkcję Citroëna XM przerwano w czerwcu 2000 roku. Przez cały okres wytwarzania tego modelu wyprodukowano około 330 000 egzemplarzy. Mimo dobrego stosunku ceny do możliwości nie osiągnął on sukcesu. Kłopoty ze sprzedażą wynikały między innymi z awarii układu elektrycznego - zdarzały się one niestety dosyć często. Problem ten niestety dotykał przede wszystkim czułej elektroniki sterującej działaniem zawieszenia hydropneumatycznego, co doprowadzało do awarii tego podzespołu. Co gorsza, były to usterki nieciągłe – samoistnie pojawiały się i znikały, więc były bardzo trudne do zdiagnozowania. Po kilku latach produkcji wprowadzono modyfikacje usuwające ten problem. Wielu właścicieli starszych XM-ów zdecydowało się na dokonanie wymiany wadliwych podzespołów.

4.21
Ocena na postawie 85 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaCitroen
TypSamochód osobowy
SegmentE

Generacje Citroën XM

Inne modele Citroen

E - Inne modele

Oceny użytkowników (35)

Przejdź do strony: 1 2

Citroën XM: newsy, testy i recenzje

Pierwszy w historii rajd na terenie rafinerii Grupy LOTOS

Citroën pracuje nad elektrykiem. Będzie następcą modelu C4 Cactus

... Kilka miesięcy temu Citroën zapowiedział, że nie przewiduje kontynuować modelu C4 Cactus. Oznacza to, że auto nie doczeka się kolejnej generacji. Będzie jednak miało następcę opartego na platformie wykorzystywanej obecnie przez Peugeota 208. Co ...

2 tygodnie temu

Citroën C5 Aircross debiutuje w wersji Plug-in Hybrid

... Citroën poszedł w ślady bratniego Peugeota i uzupełnił swoją ofertę o hybrydę typu plug-in. Taki napęd zagościł pod maską największego crossovera marki - C5 Aircrossa. Auto wyróżnia się całkiem przyzwoitą mocą, lecz nadal nie jest dostępne z ...

miesiąc temu

Używany Citroën C5 I w pigułce. Ryzykowny, ale komfortowy francuz

... Pierwszy Citroën C5 zastąpił niezbyt popularny u nas model Xantia i kontynuował tradycję stosowania hydropneumatycznego zawieszenia w aucie klasy średniej. Dziś nawet najmłodsze egzemplarze mają już za sobą 10 lat eksploatacji. Na co zwrócić ...

5 miesięcy temu

Citroën XM [awarie i problemy]

... Jeśli ktoś z Waszych znajomych kupiłby sobie teraz Citroëna XM, na pewno popukalibyście się w głowę i powiedzieli, że trzeba było brać coś innego. Tyle że ten ekscentryczny francuz ma w sobie to coś, czego nie znajdziecie u konkurencji - i nie ...

dawno temu

Citroën C5 Aircross, czyli SUV klasy komfort. Zgadzam się

... Rzadko wierzę w hasła kampanii reklamowych i rzeczy wypisane w folderach. Zwłaszcza Francuzom. Jednak w tym przypadku zgadzam się w 100 procentach. Citroën C5 Aircross tworzy nową klasę dla SUV-ów. Klasę komfort. ... Citroën C5 Aircross PureTech ...

9 miesięcy temu

Wspaniały Citroën SM trafi na aukcję. Niestety cena nie jest niska

... Citroën SM to legendarne francusko-włoskie gran turismo. Auto zostanie niebawem wystawione na jednej z aukcji w Nowej Zelandii. To dość rzadki model, w dodatku zachowany w dobrym stanie, więc cena nie należy do najniższych. ... Królową Elżbietę. ...

4 miesiące temu

Citroën Berlingo XL 1.5 BlueHDi: gdy dużo to wciąż za mało

... Większy, tańszy i oszczędniejszy od SUV-a, choć odrobinę mniej wygodny od minivana. Tak prezentuje się nowy Citroën Berlingo. Dla niektórych ten pojemny samochód może być jednak za mały. Dlatego Francuzi pomyśleli o wersji XL. Nie tylko z bardzo ...

7 miesięcy temu

Citroën debiutuje w Indiach. Uruchomi sprzedaż tanich modeli

... Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, Citroën oficjalnie wkracza do Indii. Sprzedaż modeli francuskiego producenta na tamtejszym rynku, wystartuje już w przyszłym roku. Z myślą o mniej zamożnych klientach powstanie specjalna gama budżetowych ...

8 miesięcy temu

Citroën SpaceTourer 2.0 BlueHDi: rywal Multivana z mocnym napędem

... Citroën Spacetourer wypełnia długo pozostawioną lukę po modelu C8, który z rynku zszedł w 2014 roku. Duży van francuskiego producenta jest też oferowany w wersji dostawczej o dobrze rozpoznawalnej nazwie Jumpy. Co ważne, jest też bazą do ...

11 miesięcy temu

Citroën C5 Aircross okazał się hitem. PSA zwiększy produkcję

... Wcześniej był sedanem klasy średniej, teraz C5 jest SUV-em. Z poprzednikiem nie ma nic wspólnego, a jedną z najważniejszych różnic jest... ogromne zainteresowanie. Citroën już kilka lat temu podjął ... . Jednocześnie dodano Aircross, które ...

7 miesięcy temu

Citroën Méhari – historia z Louis de Funès w tle

... transportu głównego bohatera po nadmorskim francuskim kurorcie, cierpliwie znosząc szorstkie traktowanie czy przeładowanie. Citroën Méhari, bo o nim mowa, bardzo przypominał pod tym względem swojego ... 16086 Wydawać by się mogło, że Citroën ...

11 miesięcy temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie