Citroën Xantia

Model
Citroën Xantia Zobacz 5 zdjęć

Citroën Xantia (wym. Zantia) to samochód należący do segmentu D, produkowany we Francji od 1993 roku. Jest następcą modelu BX. Nadwozie Xantii zostało zaprojektowane przez biuro Bertone. Stworzenie całego projektu zajęło 6 lat. Zgodnie z polityką grupy PSA na tej samej płycie podłogowej zbudowano później Peugeota 406, zdecydowano się jednak na użycie innego zawieszenia.

Wygląd Xantii miał nawiązywać do wcześniejszych modeli marki. Mimo to zrezygnowano z częściowo zakrytego tylnego koła, charakterystycznego dla innych Citroënów. Zwarta bryła nadwozia miała smukły kształt, raczej ubogi w fajerwerki stylistyczne. Przedni pas był prosty, ale zarazem dosyć elegancki dzięki wąskim światłom i gładkiemu grillowi. Z tyłu zamontowano dwukolorowe światła, rozdzielone przestrzenią na tablicę rejestracyjną. Xantia dostępna była w nadwoziu typu liftback oraz kombi.

Wnętrze zaprojektowano zgodnie z modą panującą na początku lat 90. Wszystkie elementy kokpitu miały proste kształty i mimo że na niewielkiej przestrzeni umieszczono dużo przełączników, to udało się zachować czytelność i ergonomię na dobrym poziomie. Ponieważ Xantia miała konkurować z takimi samochodami jak Ford Mondeo czy Opel Vectra, wewnątrz musiała być odpowiednia ilość miejsca. Osoby siedzące na przednich fotelach nie powinny narzekać na komfort jazdy, również pasażerowie tylnej kanapy mogą podróżować w dobrych warunkach.

By nadążyć za konkurencją, Citroën musiał skusić klientów bogatym wyposażeniem. Dzięki temu na pokład Xantii trafiły między innymi: ABS, skórzana tapicerka, elektrycznie regulowane podgrzewane fotele, szyby oraz lusterka, automatyczna klimatyzacja, odtwarzacz CD ze zmieniarką płyt, sterowanie systemem audio z kierownicy. Od 1998 roku montowano również czujniki deszczu i cztery poduszki powietrzne. Największą zaletą Xantii było jednak jej zawieszenie. Zamontowane po raz pierwszy w modelu DS zawieszenie hydropneumatyczne gwarantowało komfort, o jakim jedynie pomarzyć mogli nawet kierowcy samochodów luksusowych. W tym modelu zastosowano rozwiązanie Hdractive II, będące rozwinięciem zawieszenia Hydractive z Citroëna XM. W 1994 roku zaprezentowano nowy rodzaj – Activa. Do tej pory pozostaje on jednym z najlepszych aktywnych zawieszeń.

W 1998 roku przeprowadzono facelifting Xantii. Największe zmiany widać w pasie przednim auta: grill został zintegrowany z maską, przemodelowano światła, zderzaki nabrały bardziej okrągłych kształtów. Z tyłu ciemne części świateł zostały nieco rozjaśnione. Lekko zmodyfikowano również klapę bagażnika.

Dużą zaletą Xantii jest bogata paleta oferowanych jednostek. Obejmuje ona zarówno motory benzynowe, jak i diesle. Najmniejszym dostępnym silnikiem był w latach 1993-1995 benzynowy, czterocylindrowy, rzędowy motor o pojemności 1,6 l, generujący 88 KM, zastąpiony później motorem 1,8 l, o mocy 90KM. Czołówka jednostek benzynowych to 2-litrowy silnik turbo o mocy 150 KM, produkowany od 1995 roku oraz o dwa lata młodszy 190-konny motor 3,0 V6.

Początkowo dostępne były jedynie dwie jednostki wysokoprężne: 1,9 oraz 1,9 turbo o mocach odpowiednio wynoszących 71 i 91 KM. Słabszy z nich został później zastąpiony motorem 1,9 SD. Później do rodziny dołączyły dwa motory 2.0 HDi o mocy 92 i 109 KM (od 1998 roku, do końca produkcji) oraz 2,1 Turbo D12 (w latach 1995–1999).

Dostępne były dwie skrzynie biegów. Xantia mogła dostać 5-biegową skrzynię ręczną bądź 4-biegową przekładnię automatyczną.

Produkcję Xantii zakończono w 2001 roku. Ten model Citroëna odniósł spory sukces i nawiązał walkę z konkurencją. Musiał niestety ustąpić pierwszeństwa ówczesnym największym graczom na rynku: Vectrze oraz Mondeo. W Xantii najczęściej dochodzi do awarii układu zapłonowego, łożysk, występują też problemy ze szczelnością hydrauliki zawieszenia. Mimo obiegowej opinii o wysokiej awaryjności francuskich aut ten samochód zdaje się skutecznie bronić przed tymi zarzutami. Nabywca Xantii za stosunkowo niewielkie pieniądze dostanie trwałe auto o komforcie jazdy na bardzo wysokim poziomie.

3.99
Ocena na postawie 54 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaCitroen
TypSamochód osobowy
SegmentD

Generacje Citroën Xantia

Inne modele Citroen

D - Inne modele

Oceny użytkowników (38)

Przejdź do strony: 1 2

Citroën Xantia: newsy, testy i recenzje

Czy opłaca się kupować nowe opony zimowe w naszym klimacie?

Używany Citroën C5 I w pigułce. Ryzykowny, ale komfortowy francuz

... Pierwszy Citroën C5 zastąpił niezbyt popularny u nas model Xantia i kontynuował tradycję stosowania hydropneumatycznego zawieszenia w aucie klasy średniej. Dziś nawet najmłodsze egzemplarze mają już za sobą 10 lat eksploatacji. Na co zwrócić ...

4 miesiące temu

Citroën C5 Aircross debiutuje w wersji Plug-in Hybrid

... Citroën poszedł w ślady bratniego Peugeota i uzupełnił swoją ofertę o hybrydę typu plug-in. Taki napęd zagościł pod maską największego crossovera marki - C5 Aircrossa. Auto wyróżnia się całkiem przyzwoitą mocą, lecz nadal nie jest dostępne z ...

4 tygodnie temu

Citroën C5 Aircross, czyli SUV klasy komfort. Zgadzam się

... Rzadko wierzę w hasła kampanii reklamowych i rzeczy wypisane w folderach. Zwłaszcza Francuzom. Jednak w tym przypadku zgadzam się w 100 procentach. Citroën C5 Aircross tworzy nową klasę dla SUV-ów. Klasę komfort. ... Citroën C5 Aircross PureTech ...

9 miesięcy temu

Używany Citroën Xantia – awarie i problemy

... Pora na kolejny gatunek zagrożony wyginięciem, czyli na Citroëna Xantię. Samochód komfortowy, przestronny i trochę kapryśny. ... Używany Citroën Xantia – historia modelu Citroën Xantia zadebiutował na rynku w 1992 roku. Był bezpośrednim następcą ...

dawno temu

Wspaniały Citroën SM trafi na aukcję. Niestety cena nie jest niska

... Citroën SM to legendarne francusko-włoskie gran turismo. Auto zostanie niebawem wystawione na jednej z aukcji w Nowej Zelandii. To dość rzadki model, w dodatku zachowany w dobrym stanie, więc cena nie należy do najniższych. ... Królową Elżbietę. ...

4 miesiące temu

Citroën Berlingo XL 1.5 BlueHDi: gdy dużo to wciąż za mało

... Większy, tańszy i oszczędniejszy od SUV-a, choć odrobinę mniej wygodny od minivana. Tak prezentuje się nowy Citroën Berlingo. Dla niektórych ten pojemny samochód może być jednak za mały. Dlatego Francuzi pomyśleli o wersji XL. Nie tylko z bardzo ...

7 miesięcy temu

Citroën debiutuje w Indiach. Uruchomi sprzedaż tanich modeli

... Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, Citroën oficjalnie wkracza do Indii. Sprzedaż modeli francuskiego producenta na tamtejszym rynku, wystartuje już w przyszłym roku. Z myślą o mniej zamożnych klientach powstanie specjalna gama budżetowych ...

8 miesięcy temu

Citroën SpaceTourer 2.0 BlueHDi: rywal Multivana z mocnym napędem

... Citroën Spacetourer wypełnia długo pozostawioną lukę po modelu C8, który z rynku zszedł w 2014 roku. Duży van francuskiego producenta jest też oferowany w wersji dostawczej o dobrze rozpoznawalnej nazwie Jumpy. Co ważne, jest też bazą do ...

11 miesięcy temu

Citroën C5 Aircross okazał się hitem. PSA zwiększy produkcję

... Wcześniej był sedanem klasy średniej, teraz C5 jest SUV-em. Z poprzednikiem nie ma nic wspólnego, a jedną z najważniejszych różnic jest... ogromne zainteresowanie. Citroën już kilka lat temu podjął ... . Jednocześnie dodano Aircross, które ...

7 miesięcy temu

Citroën Méhari – historia z Louis de Funès w tle

... transportu głównego bohatera po nadmorskim francuskim kurorcie, cierpliwie znosząc szorstkie traktowanie czy przeładowanie. Citroën Méhari, bo o nim mowa, bardzo przypominał pod tym względem swojego ... 16086 Wydawać by się mogło, że Citroën ...

11 miesięcy temu

Idzie nowy Citroën C4. W planach wersja elektryczna

... Jeśli martwicie się, że Citroën na dobre pożegnał się z rynkiem kompaktowych hatchbacków, to mam dobrą wiadomość. Jak donosi "AutoExpress", prace nad następcą trwają, a auto jest jednym ... rywalem będzie Volkswagen I.D., o którym ciągle nie ...

dawno temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie