Citroën Xsara

Citroën Xsara

Citroën Xsara to kompaktowe auto produkowane przez konsorcjum PSA od 1997 roku. Było ono następcą modelu ZX, z którego przejęto część rozwiązań technicznych. Wszystkie zawarte z kolei w nowym aucie były współdzielone z Peugeotem 306. Nadwozie tego auta segmentu C dostępne było w wersji 3-drzwiowej, 5-drzwiowej (jako liftbacki) oraz jako 5-drzwiowe kombi. Xsara stanowiła również podstawę do zbudowania modelu Xsara Picasso – minivana opartego na technice i stylistyce francuskiego kompaktu.

  • Citroën Xsara to małe rodzinne auto osobowe, należące do segmentu C i produkowane w latach 1997-2006. Samochód dostępnych jest w dwóch wersjach nadwoziowych: hatchback i kombi. Xsara była następcą modelu Citroena ZX i Peugeota 306 - te trzy samochody posiadają wspólną platformę
  • Citroën Xsara występował w trzydrzwiowej lub pięciodrzwiowej wersji hatchback. Czasami tego typu nadwozie specjaliści nazywają notchback (bagażnik jest słabo zarysowany, a jego klapa jest krótka). Wyraźnie poprowadzona szyba tylna spaja równoległą linię dachu z bagażnikiem (swoją drogą, Citroen Xsara posiada duży bagażnik i nie zabiera komfortowej przestrzeni tylnym pasażerom)
  • Usportowiony Citroën Xsara VTS pod maską ma silnik 2.0 o mocy 167 KM i prędkość 100 km/h osiąga w przeciągu 8 sekund, a maksymalna prędkość tego modelu wynosi 250 km/h. Xsara VTS z pewnością przypadnie do gustu amatorom sportowych doznań.
  • Citroën Xsara Break czyli Xsara kombi. Krótko po debiucie Xsary przedstawiono nowy model Citroena o nadwoziu typu minivan, był to Citroen Xsara Picasso. Model Xsara w 2004 roku został zastąpiony Citroenem C4, ale Xsara Picasso jest ciągle produkowany
  • Citroën Xsara Break na swój pokład zabierze maksymalnie 5 osób. Auto posiada długość, wynoszącą 4,37 metra, jego szerokość to 1,7 metra, a rozstaw osi mierzy 2,54 metra
  • Citroën Xsara Break posiada spory bagażnik o pojemności 517 - 1512 litrów (pojemność zależy od wariantu ustawienia siedzeń)
  • Panel centralny Citroëna Xsara
[1/7] Citroën Xsara to małe rodzinne auto osobowe, należące do segmentu C i produkowane w latach 1997-2006. Samochód dostępnych jest w dwóch wersjach nadwoziowych: hatchback i kombi. Xsara była następcą modelu Citroena ZX i Peugeota 306 - te trzy samochody posiadają wspólną platformęŹródło zdjęć: © [Zdjęcie](http://en.wheelsage.org/citroen/xsara/200306/pictures/457837/) użytkownika Владимир С.

Z zewnątrz Xsara wygląda dość zwyczajnie. Trudno doszukiwać się w niej jakichkolwiek fajerwerków stylistycznych. Zarówno z przodu, jak i z tyłu znajdują się lekko zaokrąglone, proste w swoim kształcie światła. Na karoserię trafiło wiele elementów z ciemnego tworzywa. Znaczek na dobre zagościł już na środku grilla. Mimo że na próżno doszukiwać się na Xsarze przetłoczeń bądź ciekawych dodatków stylistycznych, ten Citroën może się podobać. Szczególnie przypadnie do gustu osobom, które nie chcą się zanadto wyróżniać z tłumu.

Wnętrze Xsary jest jak w każdym kompakcie z lat 90. proste i czytelne, ale niestety, co za tym idzie – niezbyt ciekawe. Użyte tworzywa nie są najwyższej jakości, ale nie zapominajmy, że jest to samochód kompaktowy, więc nie można po nim oczekiwać nadzwyczajnego wykończenia.

Wyposażenie Xsary obejmowało między innymi elektrycznie sterowane szyby, fotele oraz lusterka, poduszki powietrzne, elektryczną regulację świateł, ABS, immobiliser i wspomaganie kierownicy. Była ona również dostępna w wersji ze sterowaniem systemem audio.

W 2000 roku samochód przeszedł facelifting. Zmienił się przede wszystkim kształt lamp, które stały się bardziej owalne i nieco większe. Wymieniono również zderzaki oraz kierownicę. Od 2000 roku stosowano również inne okablowanie układu elektrycznego.

Już na samym początku francuski kompakt oferowany był z szeroką gamą jednostek napędowych. Najmniejsza z nich to motor benzynowy o pojemności 1,4 l, mocy 75 KM i momencie obrotowym wynoszącym 111 Nm. W odmianach napędzanych benzyną dostępne były jeszcze trzy rozmiary: 1,6 l, 1,8 l oraz 2,0 l. Największą moc generował 2-litrowy motor generujący 166 KM. Występował on we wzmocnionej odmianie Xsara VTS. Diesle trafiające początkowo pod maskę tego kompaktu Citroëna to przede wszystkim 1,9-litrowe motory rozwijające od 68 do 90 KM. Dostępny był również 2-litrowy silnik wysokoprężny wyposażony w turbodoładowanie. Osiągał on, podobnie jak najmocniejsza jednostka 1,9, 90 KM.

Razem z przeprowadzeniem faceliftingu zdecydowano się wprowadzić do oferty nowe jednostki. W 2000 roku najsłabszym silnikiem był motor benzynowy o pojemności 1,4 l i mocy 76 KM. Najmocniejsza jednostka napędzana benzyną to 2-litrowy, 16-zaworowy silnik generujący 166 KM. W 2002 roku zastąpiono go słabszym, 137-konnym motorem. Diesle pozostały ograniczone od 1,9 l do 2,0 l. Najlepsze osiągi spośród jednostek wysokoprężnych gwarantował turbodoładowany DW10ATED o mocy 107 KM.

Warto wspomnieć, że Xsara stanowiła podstawę dla samochodów rajdowych Citroëna, które wielokrotnie odnosiły sukcesy w różnych seriach rajdowych. W Xsarze WRC Sébastien Loeb w latach 2004, 2005 oraz 2006 zdobył tytuł mistrza świata tej klasy samochodów. W latach od 2003 do 2005 fabryczny zespół Citroën Total World Rally Team z pomocą Xsary WRC zajmował pierwsze miejsca w klasyfikacji konstruktorskiej.

Produkcję Citroëna Xsary zakończono w 2006 roku. Jednym z najczęściej występujących w tym modelu problemów jest awaria układu zapłonowego. Dość awaryjne bywa również zawieszenie Xsary. Jeśli jednak uda się nabyć egzemplarz w dobrym stanie, będzie on służył i nieraz pozwoli z przyjemnością wejść trochę szybciej w ostry zakręt.

Używany Citroen Xsara - typowe awarie i problemy
Zapisz na później