BMW Z3

Model
BMW Z3 Zobacz 9 zdjęć

BMW Z3

BMW Z3 było pierwszym roadsterem oferowanym na szeroką skalę przez niemiecką firmę. Zapisało się na kartach historii bawarskiej marki także tym, że było promotorem aut z logo BMW, które składano na terenie Stanów Zjednoczonych. Tuż przed oficjalnym rozpoczęciem produkcji w 1996 roku auto wystąpiło na wielkim ekranie - wystąpiło u boku Jamesa Bonda w filmie „GoldenEye”. Niewątpliwie przyczyniło się to do wysokiej sprzedaży tego, mogłoby się wydawać, niszowego samochodu.

Joji Nagashima i Jopi Nagama, kreśląc linie małego roadstera, stanęli przed bardzo trudnym zadaniem. Mieli stworzyć wóz o agresywnej, ale zarazem lekkiej i nawiązującej do ówczesnej gamy modelowej sylwetce. Niewątpliwie Azjaci wyszli z tego obronną ręką, a Z3 zachwyciło swoją zwartością oraz zadziornością. Pojazd bazuje na płycie podłogowej BMW serii 3 E36 (w efekcie niekiedy określany jest mianem E36/7 czy E36/8 w przypadku zaprezentowanej w 1999 roku odmiany Coupe). Tylne zawieszenie zaadaptowano z modelu E30, przez co Z3 nie było najświeższą konstrukcją. Zapał inżynierów pozwolił jednak nadać autu wyjątkowy charakter, dzięki czemu było ono swego rodzaju rewolucją w gamie producenta.

Nadwozie o wymiarach 4030 mm długości, 1630 mm szerokości oraz 1290 mm wysokości pozwalało podróżować dwóm osobom w iście spartańskich warunkach. Deska rozdzielcza została przejęta z E36, jednak wyposażenie okrojono do koniecznego minimum, co razem z ciasnotą wnętrza było mocno krytykowane na początku produkcji. Dopiero po kilku latach ludzie zaczęli dostrzegać wyjątkowość tego samochodu ważącego zaledwie 1225 kg. W wyposażeniu niektórych Z3 można znaleźć m.in. elektrykę foteli i szyb, podgrzewane skórzane siedzenia, klimatyzację, układ ABS i kontrolę trakcji, 4 poduszki powietrzne czy wspomaganie układu hamulcowego i kierowniczego.

Gama silnikowa początkowo była bardzo uboga. Niewielkie Z3 napędzane tylnymi kołami gościło pod maską silnik 1,9 l o mocy 140 KM. Dzięki przyzwoitej masie był to wynik wystarczający, jednak miłośnicy emocji oczekiwali czegoś bardziej wydajnego. W 1996 roku w ofercie pojawiła się jednostka sześciocylindrowa, znana m.in. z BMW E36. Silnik mógł mieć pojemność 2,0 l (150 KM), 2,2 l lub 2,5 l (170 KM), 2,8 l (192 KM) albo 3,0 l o mocy 231 KM. Na szczycie stała odmiana przygotowana przez inżynierów ze sportowego oddziału BMW - M GmbH. Auto wprowadzone do gamy w 1998 roku miało zawieszenie i silnik z BMW M3 E36. We wnętrzu pojawiło się kilka sportowych akcentów, a karoseria zyskała nowe zderzaki, inne lusterka, większe felgi w poszerzonych nadkolach, otwory halogenowe zastąpiono tunelami powietrza chłodzącego tarcze hamulcowe. Samochód o mocy 321 KM można było rozpoznać po tym, że tablica rejestracyjna znajdowała się z tyłu. "Cywilne" wersje miały ją na zderzaku, odmiana M (dostępna także w wersji Coupe) między światłami, na klapie bagażnika. Ostatnie wersje BMW M Coupe (z lat 2001-2002) wyposażano w jeszcze mocniejszy motor o mocy 343 KM, pochodzący z M3 E46. Auta przygotowane przez dział BMW, Motorsport, rozpędzały się do 100 km/h w niewiele ponad 5 s i mogły osiągnąć nawet 250 km/h prędkości maksymalnej. Taki samochód miał 6-biegową skrzynię mechaniczną (w standardowych odmianach była to przekładnia o 5 przełożeniach lub 4-stopniowy automat).

BMW Z3, montowane w Karolinie Południowej i konkurujące głównie z Mazdą MX-5, oferowane było na rynku do 2002 roku, kiedy to światło dzienne ujrzał jego następca - Z4, fabrycznie oznaczony kodem E85.

Plusy:
- zgrabna sylwetka
- zwinność oraz lekkość
- przyzwoita gama silnikowa
- klimat prawdziwego roadstera
Minusy:
- ilość miejsca
- auto można obecnie kupić za niewielkie pieniądze, co odbija się na prestiżu

3.83
Ocena na postawie 33 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaBMW
TypSamochód osobowy

Generacje BMW Z3

Inne modele BMW

BMW Z3: newsy, testy i recenzje

Niemieckie pochodzenie i ekscytacja za kółkiem. Opel odważnie promuje GT X Experimental

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie