BMW Z3

Model
BMW Z3 Zobacz 9 zdjęć

BMW Z3

BMW Z3 było pierwszym roadsterem oferowanym na szeroką skalę przez niemiecką firmę. Zapisało się na kartach historii bawarskiej marki także tym, że było promotorem aut z logo BMW, które składano na terenie Stanów Zjednoczonych. Tuż przed oficjalnym rozpoczęciem produkcji w 1996 roku auto wystąpiło na wielkim ekranie - wystąpiło u boku Jamesa Bonda w filmie „GoldenEye”. Niewątpliwie przyczyniło się to do wysokiej sprzedaży tego, mogłoby się wydawać, niszowego samochodu.

Joji Nagashima i Jopi Nagama, kreśląc linie małego roadstera, stanęli przed bardzo trudnym zadaniem. Mieli stworzyć wóz o agresywnej, ale zarazem lekkiej i nawiązującej do ówczesnej gamy modelowej sylwetce. Niewątpliwie Azjaci wyszli z tego obronną ręką, a Z3 zachwyciło swoją zwartością oraz zadziornością. Pojazd bazuje na płycie podłogowej BMW serii 3 E36 (w efekcie niekiedy określany jest mianem E36/7 czy E36/8 w przypadku zaprezentowanej w 1999 roku odmiany Coupe). Tylne zawieszenie zaadaptowano z modelu E30, przez co Z3 nie było najświeższą konstrukcją. Zapał inżynierów pozwolił jednak nadać autu wyjątkowy charakter, dzięki czemu było ono swego rodzaju rewolucją w gamie producenta.

Nadwozie o wymiarach 4030 mm długości, 1630 mm szerokości oraz 1290 mm wysokości pozwalało podróżować dwóm osobom w iście spartańskich warunkach. Deska rozdzielcza została przejęta z E36, jednak wyposażenie okrojono do koniecznego minimum, co razem z ciasnotą wnętrza było mocno krytykowane na początku produkcji. Dopiero po kilku latach ludzie zaczęli dostrzegać wyjątkowość tego samochodu ważącego zaledwie 1225 kg. W wyposażeniu niektórych Z3 można znaleźć m.in. elektrykę foteli i szyb, podgrzewane skórzane siedzenia, klimatyzację, układ ABS i kontrolę trakcji, 4 poduszki powietrzne czy wspomaganie układu hamulcowego i kierowniczego.

Gama silnikowa początkowo była bardzo uboga. Niewielkie Z3 napędzane tylnymi kołami gościło pod maską silnik 1,9 l o mocy 140 KM. Dzięki przyzwoitej masie był to wynik wystarczający, jednak miłośnicy emocji oczekiwali czegoś bardziej wydajnego. W 1996 roku w ofercie pojawiła się jednostka sześciocylindrowa, znana m.in. z BMW E36. Silnik mógł mieć pojemność 2,0 l (150 KM), 2,2 l lub 2,5 l (170 KM), 2,8 l (192 KM) albo 3,0 l o mocy 231 KM. Na szczycie stała odmiana przygotowana przez inżynierów ze sportowego oddziału BMW - M GmbH. Auto wprowadzone do gamy w 1998 roku miało zawieszenie i silnik z BMW M3 E36. We wnętrzu pojawiło się kilka sportowych akcentów, a karoseria zyskała nowe zderzaki, inne lusterka, większe felgi w poszerzonych nadkolach, otwory halogenowe zastąpiono tunelami powietrza chłodzącego tarcze hamulcowe. Samochód o mocy 321 KM można było rozpoznać po tym, że tablica rejestracyjna znajdowała się z tyłu. "Cywilne" wersje miały ją na zderzaku, odmiana M (dostępna także w wersji Coupe) między światłami, na klapie bagażnika. Ostatnie wersje BMW M Coupe (z lat 2001-2002) wyposażano w jeszcze mocniejszy motor o mocy 343 KM, pochodzący z M3 E46. Auta przygotowane przez dział BMW, Motorsport, rozpędzały się do 100 km/h w niewiele ponad 5 s i mogły osiągnąć nawet 250 km/h prędkości maksymalnej. Taki samochód miał 6-biegową skrzynię mechaniczną (w standardowych odmianach była to przekładnia o 5 przełożeniach lub 4-stopniowy automat).

BMW Z3, montowane w Karolinie Południowej i konkurujące głównie z Mazdą MX-5, oferowane było na rynku do 2002 roku, kiedy to światło dzienne ujrzał jego następca - Z4, fabrycznie oznaczony kodem E85.

Plusy:
- zgrabna sylwetka
- zwinność oraz lekkość
- przyzwoita gama silnikowa
- klimat prawdziwego roadstera
Minusy:
- ilość miejsca
- auto można obecnie kupić za niewielkie pieniądze, co odbija się na prestiżu

3.83
Ocena na postawie 33 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaBMW
TypSamochód osobowy

Generacje BMW Z3

Inne modele BMW

BMW Z3: newsy, testy i recenzje

Rolls-Royce Phantom Series II - prezentacja

Jest piekielnie szybkie, ale i drogie. BMW M5 CS wycenione w Polsce

... Była premiera, jest i cennik. Najmocniejsze BMW M w historii imponuje osiągami, a przy tym jest zaskakująco praktyczne. Niestety, takie połączenie nie może być tanie. M5 CS kosztuje o 270 900 zł więcej od standardowego M5. ... produkcyjny nie ...

miesiąc temu

BMW 540d - mam nadzieję, że szybko nie zniknie

... Nowa generacja modelu zawsze niesie ze sobą sporo korzyści, bo auto zyskuje nowocześniejszy wygląd, ciekawe technologie i nowe rozwiązania. Czasem jednak bywa tak, że kolejnej generacji po prostu się obawiamy. Ja tak mam z BMW Serii 5. ... ...

miesiąc temu

BMW M5 CS zmienia zasady gry. Tak mocnej M-ki jeszcze nie było

... Czterodrzwiowy sedan o osiągach supersamochodu - tak w skrócie można opisać nowe BMW M5 CS napędzane 636-konnym V8. Silnik nie jest jednak jedynym wyróżnikiem tego modelu. Auto intryguje także wyglądem, wystarczy tutaj wspomnieć o żółtych ...

miesiąc temu

Test: BMW 430i - pierwsze skojarzenie jest jedno

... Zaraz po premierze najnowszej odmiany BMW Serii 4 w świecie motoryzacji mocno zawrzało. Cała branża rozmawiała tylko o jednym. O ogromnych, średnio pasujących, niezbyt ładnych i do tego przeciętych rejestracją nerkach. ... 1938 BMW 430i - test ...

miesiąc temu

BMW testuje elektryczne i4. Tak, pójdzie bokiem

... Elektryki są szybkie na prostych, ale inżynierowie BMW nie zamierzają poprzestać tylko na sprincie i przygotowują auto, które ma przynieść radość z jazdy. Podczas testów skupiono się na pracy ... zawieszenia, które ma sobie poradzić z ...

miesiąc temu

BMW Z3 V12 - tajemniczy prototyp

... Auta wchodzące na rynek to tak naprawdę jedna dziesiąta pomysłów inżynierów. Część z nich odpada jeszcze na etapie projektowania, część na etapie testu prototypów. Co jakiś czas BMW ujawnia kolejne tego typu samochody. Tym razem jest to BMW Z3 z ...

dawno temu

Z drugiej ręki: BMW Z3

... niż tylko transportu z punktu A do punktu B. Dzisiaj auto, które oprócz punktów A i B pomoże zaliczyć także punkt G, mowa bowiem o BMW Z3, czyli klasycznym niemieckim roadsterze. ... niż tylko transportu z punktu A do punktu B. Dzisiaj auto, ...

dawno temu

BMW Z3 [awarie i problemy]

... Jeśli rozglądacie się za roadsterem za rozsądne pieniądze, to BMW Z3 jest jedną z ciekawszych propozycji. To auto, którym swego czasu jeździł sam James Bond. Jest to też pierwszy model bawarskiej marki produkowany w USA. Jak wygląda jego ...

dawno temu

BMW 220d Gran Coupe. Czy BMW wie, co robi?

... Oferta BMW jest zaskakująco duża i obejmuje mnóstwo rozmiarów i typów nadwozia. Na tyle dużo, że BMW chyba samo się w tym zaczyna gubić. ... Mam wrażenie, że w przypadku BMW serii 2 Gran Coupe Bawarczycy już sami się pogubili. Chociaż nazwa ta ...

8 miesięcy temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie