#Alfa Romeo 159

Alfa Romeo 159

Alfa Romeo 159

Alfa Romeo 159 to elegancka następczyni modelu 156, którego produkcję zakończono w 2006 roku. Rok wcześniej na genewskich targach ukazał się projekt nowego samochodu, który oznaczony jako 159 świetnie łączył klimat poprzednika z szeregiem innowacyjnych rozwiązań konstrukcyjnych, mających zapewnić wyrównaną walkę z niemiecką i francuską konkurencją. Cyfry w nazwie nie były przypadkowe - nawiązywały do legendarnego modelu z 1951 roku, za którego kierownicą Juan Manuel Fangio wygrał mistrzostwa świata Formuły 1.

  • Alfa Romeo 159 to produkt włoskiego koncernu Fiat. Model produkowany był w latach 2004 - 2011
  • Alfa Romeo 159 został zaprojektowany przez sławnego projektanta samochodów Giorgetto Giugiaro (w kooperacji z Centro Stile Alfa Romeo). Najbardziej rozpoznawalnymi elementami modelu 159 jest trójkątna chłodnica oraz wyzywające przednie reflektory, składające się z trzech osobnych soczewek
  • Alfa Romeo 159 zajęła trzecie miejsce w konkursie na Europejski Samochód Roku 2006
  • Najmocniejszym benzyniakiem, występującym pod maską Alfy Romeo 159, jest silnik JTS V6 3.2, generujący moc 260 KM (prędkość maksymalna to 240 km/h)
  • Rok po debiucie Alfy Romeo 159 w nadwoziu typu sedan, wprowadzono Alfę Romeo 159 Sportwagon
  • Alfa Romeo 159 Sportwagon pod swoją maską mógł kryć mocnego diesla - jest nim jednostka JTDm R5 2.4, generująca moc 210 KM (400 Nm - maksymalny moment obrotowy)
  • Alfa Romeo 159 posiada system podobny do systemu Night Panel, który występuje w autach marki Saab. Dzięki niemu możemy wygasić podświetlenia deski rozdzielczej, tak aby został tylko zegar prędkościomierza
  • Wnętrze Alfy Romeo 159
[1/8] Alfa Romeo 159 to produkt włoskiego koncernu Fiat. Model produkowany był w latach 2004 - 2011

Alfa Romeo zdecydowała się na produkcję tego sedana mierzącego 4660 mm długości, 1828 mm szerokości oraz 1422 mm wysokości po tym, jak 156 zaczęła się już starzeć. 159 zwracała uwagę przede wszystkim charakterystycznymi przednimi lampami z trzema soczewkami na każdą ze stron. Agresywną stylistykę autorstwa Giorgetta Giugiara wieńczy charakterystyczny trójkątny grill. Profil auta oraz tylna część nadwozia przybrały nieco bardziej klasyczne kształty, choć trudno odmówić włoskiej limuzynie szyku i elegancji, ze sportowym pazurem zarazem. Z nieoficjalnych informacji wynika, że włoskie biuro stylistyczne chciało nawiązać przy projektowaniu sedana Alfy Romeo do linii Maserati Quattroporte, zaprezentowanego kilkanaście miesięcy przed 159. W 2006 roku oprócz sedana z taśm produkcyjnych w zakładach w Pomigliano d'Arco zaczęła zjeżdżać odmiana Sportwagon, czyli kombi. Część miłośników marki zarzucała nowemu modelowi w obu wersjach nadwoziowych porzucenie charakterystycznego elementu stylistycznego w postaci ukrytej klamki tylnych drzwi przy słupku C.

Świetnie prezentująca się linia zewnętrzna zwiastuje stylowe wnętrze. Zainteresowani nie będą zawiedzeni. Również design w środku nie pozostawia złudzeń, że mamy do czynienia z pełnokrwistą włoszką. Trójramienna sportowa kierownica oraz całość deski rozdzielczej skierowana w stronę prowadzącego pasują do zadziornego charakteru samochodu o perfekcyjnym prowadzeniu. Wnętrze wykonano ze świetnych materiałów, a pozytywne odczucia dopełniane są przez bogate wyposażenie standardowe, w skład którego wchodzą m.in. pełna elektryka szyb i foteli, układy stabilizujące tor jazdy, klimatyzacja, świetny zestaw audio czy wiele systemów bezpieczeństwa. Niektóre egzemplarze wyposażane były także w czujniki deszczu i zmierzchu, kolorową nawigację satelitarną czy rozbudowany zestaw nagłośnienia sygnowany przez firmę BOSE. Przestrzeń we wnętrzu Alfy Romeo 159 jest zadowalająca. Pod względem ilości miejsca ten samochód nie mógłby konkurować z większymi przedstawicielami segmentu D, jednak zdecydowanie sprawdza się jako auto rodzinne. Potwierdzeniem tego jest pojemność bagażnika - w przypadku czterodrzwiowej odmiany wynosi ona przyzwoite 405 l, a wersja Sportwagon ma 445 l, które w razie potrzeby można powiększyć do 1235 l poprzez złożenie oparć tylnej kanapy.

Gama silnikowa Alfy Romeo 159 składała się z pięciu motorów benzynowych oraz takiej samej liczby jednostek wysokoprężnych. Stawkę otwierała wersja 1,8 MPI, będąca konstrukcją Opla. 140 KM pozwalało na względnie dynamiczne podróżowanie, choć bardziej optymalnym wyborem dla samochodu ważącego przeszło 1500 kg były silniki 1,9 JTS rozwijające 160 KM. Chwaloną i poszukiwaną jednostką jest rewelacyjne 1,75 TBI, które mimo niewielkiej pojemności generuje aż 200 KM. Jednym z mocniejszych motorów było 2,2 JTS (185 KM), a na szczycie gamy jednostek benzynowych stał silnik 3,2 JTS V6 o mocy 260 KM, pozwalający osiągnąć 100 km/h w 7 s oraz mknąć 244 km/h. Diesle to 3 jednostki napędowe w kilku generacjach. 1,9 JTDm konstrukcji Fiata generowało od 115 do 150 KM. 2,0 JTDm to rozwinięcie tego samego silnika, rozwijające już 170 KM. Na szczycie oferty motorów wysokoprężnych znajdowały się 2,4 JTDm, które do 2007 roku miały 200 KM, a później 210 KM. Moc każdej jednostki przekazywana była za pomocą manualnej 6-biegowej, sekwencyjnej Selespeed o 5 przełożeniach lub 6-biegowej Q-tronic, automatycznej skrzyni biegów na koła przednie lub obie osie w przypadku wersji Q4 dostępnej z modelami 3,2 V6 24V oraz 2,4 JTDm.

Auto konkurujące z takimi modelami jak Audi A4, BMW serii 3 czy Mercedes klasy C w 2013 roku ma doczekać się nowej generacji.

Plusy:

  • atrakcyjna stylistyka
  • świetne silniki
  • oryginalny charakter

Minusy:

  • niezbyt obszerne wnętrze w porównaniu z konkurencją