Pomóż nam tworzyć Autokult! Co chcesz tu zmienić?

Alfa Romeo 159

Model
Alfa Romeo 159 Zobacz 8 zdjęć

Alfa Romeo 159

Alfa Romeo 159 to elegancka następczyni modelu 156, którego produkcję zakończono w 2006 roku. Rok wcześniej na genewskich targach ukazał się projekt nowego samochodu, który oznaczony jako 159 świetnie łączył klimat poprzednika z szeregiem innowacyjnych rozwiązań konstrukcyjnych, mających zapewnić wyrównaną walkę z niemiecką i francuską konkurencją. Cyfry w nazwie nie były przypadkowe - nawiązywały do legendarnego modelu z 1951 roku, za którego kierownicą Juan Manuel Fangio wygrał mistrzostwa świata Formuły 1.

Alfa Romeo zdecydowała się na produkcję tego sedana mierzącego 4660 mm długości, 1828 mm szerokości oraz 1422 mm wysokości po tym, jak 156 zaczęła się już starzeć. 159 zwracała uwagę przede wszystkim charakterystycznymi przednimi lampami z trzema soczewkami na każdą ze stron. Agresywną stylistykę autorstwa Giorgetta Giugiara wieńczy charakterystyczny trójkątny grill. Profil auta oraz tylna część nadwozia przybrały nieco bardziej klasyczne kształty, choć trudno odmówić włoskiej limuzynie szyku i elegancji, ze sportowym pazurem zarazem. Z nieoficjalnych informacji wynika, że włoskie biuro stylistyczne chciało nawiązać przy projektowaniu sedana Alfy Romeo do linii Maserati Quattroporte, zaprezentowanego kilkanaście miesięcy przed 159. W 2006 roku oprócz sedana z taśm produkcyjnych w zakładach w Pomigliano d'Arco zaczęła zjeżdżać odmiana Sportwagon, czyli kombi. Część miłośników marki zarzucała nowemu modelowi w obu wersjach nadwoziowych porzucenie charakterystycznego elementu stylistycznego w postaci ukrytej klamki tylnych drzwi przy słupku C.

Świetnie prezentująca się linia zewnętrzna zwiastuje stylowe wnętrze. Zainteresowani nie będą zawiedzeni. Również design w środku nie pozostawia złudzeń, że mamy do czynienia z pełnokrwistą włoszką. Trójramienna sportowa kierownica oraz całość deski rozdzielczej skierowana w stronę prowadzącego pasują do zadziornego charakteru samochodu o perfekcyjnym prowadzeniu. Wnętrze wykonano ze świetnych materiałów, a pozytywne odczucia dopełniane są przez bogate wyposażenie standardowe, w skład którego wchodzą m.in. pełna elektryka szyb i foteli, układy stabilizujące tor jazdy, klimatyzacja, świetny zestaw audio czy wiele systemów bezpieczeństwa. Niektóre egzemplarze wyposażane były także w czujniki deszczu i zmierzchu, kolorową nawigację satelitarną czy rozbudowany zestaw nagłośnienia sygnowany przez firmę BOSE. Przestrzeń we wnętrzu Alfy Romeo 159 jest zadowalająca. Pod względem ilości miejsca ten samochód nie mógłby konkurować z większymi przedstawicielami segmentu D, jednak zdecydowanie sprawdza się jako auto rodzinne. Potwierdzeniem tego jest pojemność bagażnika - w przypadku czterodrzwiowej odmiany wynosi ona przyzwoite 405 l, a wersja Sportwagon ma 445 l, które w razie potrzeby można powiększyć do 1235 l poprzez złożenie oparć tylnej kanapy.

Gama silnikowa Alfy Romeo 159 składała się z pięciu motorów benzynowych oraz takiej samej liczby jednostek wysokoprężnych. Stawkę otwierała wersja 1,8 MPI, będąca konstrukcją Opla. 140 KM pozwalało na względnie dynamiczne podróżowanie, choć bardziej optymalnym wyborem dla samochodu ważącego przeszło 1500 kg były silniki 1,9 JTS rozwijające 160 KM. Chwaloną i poszukiwaną jednostką jest rewelacyjne 1,75 TBI, które mimo niewielkiej pojemności generuje aż 200 KM. Jednym z mocniejszych motorów było 2,2 JTS (185 KM), a na szczycie gamy jednostek benzynowych stał silnik 3,2 JTS V6 o mocy 260 KM, pozwalający osiągnąć 100 km/h w 7 s oraz mknąć 244 km/h. Diesle to 3 jednostki napędowe w kilku generacjach. 1,9 JTDm konstrukcji Fiata generowało od 115 do 150 KM. 2,0 JTDm to rozwinięcie tego samego silnika, rozwijające już 170 KM. Na szczycie oferty motorów wysokoprężnych znajdowały się 2,4 JTDm, które do 2007 roku miały 200 KM, a później 210 KM. Moc każdej jednostki przekazywana była za pomocą manualnej 6-biegowej, sekwencyjnej Selespeed o 5 przełożeniach lub 6-biegowej Q-tronic, automatycznej skrzyni biegów na koła przednie lub obie osie w przypadku wersji Q4 dostępnej z modelami 3,2 V6 24V oraz 2,4 JTDm.

Auto konkurujące z takimi modelami jak Audi A4, BMW serii 3 czy Mercedes klasy C w 2013 roku ma doczekać się nowej generacji.

Plusy:
- atrakcyjna stylistyka
- świetne silniki
- oryginalny charakter
Minusy:
- niezbyt obszerne wnętrze w porównaniu z konkurencją

4.09
Ocena na postawie 60 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaAlfa Romeo
TypSamochód osobowy

Generacje Alfa Romeo 159

Inne modele Alfa Romeo

Oceny użytkowników (38)

Przejdź do strony: 1 2

Alfa Romeo 159: newsy, testy i recenzje

Używana Alfa Romeo 159. Nie tak straszna, jak mówią

Test: Alfa Romeo Tonale – tej historii nie zmienisz

... Alfa Romeo Tonale kazała na siebie naprawdę długo czekać. Czy było warto? Na pierwszy rzut oka… Ojjj tak! Zapraszam was na krótką prezentację z pierwszych jazd. ... Alfa Romeo Tonale - test wideo Jean-Phillipe Imparato, dyrektor zarządzający ...

4 tygodnie temu

Rewolucyjny SUV w segmencie premium? Alfa Romeo Tonale!

... Decydując się na samochód marki Alfa Romeo podejmujemy określoną decyzje. Decyzję, która sprawi, że nasze wnuki, patrząc kiedyś na zdjęcia tego samochodu, będą myślały o nas jako o dziadkach ... , którzy w czasie swojej młodości potrafili wybrać ...

2 miesiące temu

Alfa Romeo Tonale z pełnym polskim cennikiem. Jest nawet diesel

... Alfa Romeo Tonale początkowo dostępna wyłącznie w startowym wydaniu Speciale doczekała się pełnego polskiego cennika. W końcu znamy ceny i wyposażenie bazowej wersji oraz wszystkich pozostałych, dostępnych w ofercie. ... , która w odmianach ...

3 miesiące temu

Pierwsza jazda: Alfa Romeo Tonale – w końcu! Włosi wracają do gry

... Mocno spóźniona, ale naprawdę gotowa na starcie z konkurencją. Alfa Romeo Tonale kazała na siebie czekać, lecz mówiąc wprost: było warto. Jeśli Włosi utrzymają takie tempo, niemieckie marki zyskają nie lada rywala. ... 1938 Alfa Romeo Tonale – ...

4 miesiące temu

W końcu zobaczyliśmy Tonale. Ten model ma uratować Alfę Romeo

... Długo przyszło nam czekać na Tonale. Dla Alfy Romeo to kluczowy model, który będzie konkurował w najbardziej konkurencyjnym segmencie rynku motoryzacyjnego. Styl, mocna hybryda plug-in i NFT – oto czym Włosi chcą przekonać do siebie klientów. ...

6 miesięcy temu

Zamienili nową Giulię w klasyka. Włosi zrobili wyjątkowy pakiet

... Współczesna Alfa Romeo Giulia to bezsprzecznie piękne auto, choć jej kształty mocno różnią się od kanciastego pierwowzoru z lat 60. ErreErre Fuoriserie ma jednak wyjątkową propozycję dla tych, którzy chcieliby połączyć dwa światy w jedno. ...

miesiąc temu

Alfa Romeo Giulia GTAm w Polsce. Zostało jeszcze kilka egzemplarzy

... Warta ponad 900 tys. zł Alfa Romeo Giulia GTAm zawitała do Polski. Wyprodukowanych zostanie zaledwie 500 egzemplarzy, a zaporowa cena nie przeszkodziła kilku klientom z Polski w zamówieniu swojego auta. Jedno jest pewne – tak szybkiego pojazdu ...

11 miesięcy temu

Używana Alfa Romeo 159. Nie tak straszna, jak mówią

... Stereotypy krążące wokół samochodów Alfy Romeo są niezwykle krzywdzące. Potwierdza to jedna z bardziej interesujących pozycji na rynku wtórnym - model 159. ... Alfa Romeo 159 bardzo się poprawiła pod względem bezawaryjności w stosunku do ...

dawno temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie