Weź udział w badaniu preferencji polskich kierowców

Samochody autonomiczne

Samochód autonomiczny podczas testów pokonywania zakrętów.

Samochodem autonomicznym nazywa się pojazd, w którym za prowadzenie auta w pewnym stopniu (od wspomagania niektórych procesów po pełną kontrolę) odpowiada komputer pokładowy, a nie sam kierowca – stąd takie auta nazywane są również samochodami samo jeżdżącymi lub samochodami bezzałogowymi. Obecne samochody autonomiczne to najczęściej znane modele samochodów, które zostały wyposażone w autonomiczne systemy jak np. Audi TT czy Toyota Prius.

Samochody autonomiczne - USA

W amerykańskim prawie zapisy o dopuszczeniu do ruchu samochodów autonomicznych pojawiły się już w 2013 roku. Dzięki temu jazda takimi pojazdami dozwolona jest w czterech stanach: Nevada (pierwszy, w którym weszły przepisy), Kalifornia, Floryda i Michigan. Co za tym idzie, w USA powstał system przygotowany przez NHTSA (jednostkę amerykańskiego departamentu transportu), który reguluje zapisy związane z rozwojem autonomicznych samochodów. Według niego wyróżnia się pięć poziomów kontroli pojazdu przez system, gdzie poziom 0 to całkowita kontrola przez kierowcę, a poziom 4 to sytuacja, w której kierowca podaje wyłącznie współrzędne celu i nie musi w żaden sposób kontrolować auta. Poziom pierwszy, drugi i trzeci zawierają natomiast kolejne systemy wspomagania od ABS i EBD po częściową kontrolę nad aspektem toru jazdy i doboru prędkości przez ten system. Dzięki temu łatwo zauważyć, że większość pojazdów na rynku posiada poziom 1, a dla porównania obecnie najbardziej zaawansowane modele autonomiczne Google'a to poziom trzeci. Wnioski, są takie, że na całkowicie samo jeżdżące auta będzie trzeba jeszcze trochę zaczekać, co nie zmienia faktu, że jest to przyszłość i kierunek, w którym motoryzacja zmierza.

Samochody autonomiczne - Europa

W krajach europejskich, aby dopuścić samochody autonomiczne do ruchu potrzebna była zmiana w zapisach konwencji genewskiej. Stało się to w 2016 roku, a pierwszym modelem skonstruowanym według tych przepisów ma być Golf VII, którego premiera na europejskich drogach przewidywana jest na rok 2019. Poza tym Unia Europejska opracowała własną klasyfikację, według której wyróżnia dwa rodzaje pojazdów bezzałogowych, czyli pojazd zautomatyzowany, w którym system przejmuje część zadań kierowcy i pojazd autonomiczny, w którym analogicznie, system sterujący ma pełną kontrolę, a kierowca nie uczestniczy w żadnym procesie kontroli podczas jazdy. Według tych ustaleń w Europie nie ma jeszcze samochodu autonomicznego, ponieważ wszystkie modele, które do tej pory były tak określane, nie posiadają w pełni niezależnego układu sterowania, tylko wykorzystują systemy wspomagające kierowcę. Dodatkowo w 2014 roku podobnie jak w USA powstała 6-stopniowa skala stworzona przez SAE (International Society of Automotive Engineers), według której 0 to pełna kontrola pojazdu przez kierowcę, a poziom 5 oznacza automatyzację pojazdu w stopniu, w którym ingerencja kierowcy jest niepotrzebna. Ponadto SAE przyjmuje zasadę, według której system uznany w przedziale 0-3 musi być kontrolowany i w sytuacji zagrożenia przejęty przez kierowcę, podczas gdy komputer operujący na poziomach 4-5 w żadnym stopniu nie potrzebuje nadzoru.

Samochody autonomiczne – kontrowersje

Największą kontrowersją oraz problemem, z jakim zmierzyć się muszą rządy poszczególnych krajów jest kwestia odpowiedzialności w przypadku kolizji samochodu autonomicznego. Do tej pory za wszelkie szkody odpowiadał kierujący, czyli człowiek. Ustawodawcy zastanawiają się zatem, co zrobić, jeśli tą odpowiedzialność przejmie maszyna. W ostatnim czasie głośno było o szwedzkim producencie Volvo, który zapowiedział, że marka weźmie pełną odpowiedzialność za swoje autonomiczne modele. Odpowiedzią na ten argument jest pytanie, co w przypadku, gdy omijając przeszkodę, bezzałogowy samochód potrąci człowieka i sprawa trafi do sądu. Znane przecież są zapisy, które mówią o tym, że producent nie może odpowiadać karnie.

Samochody autonomiczne – DARPA Grand Challenge

Za szczególny rozwój systemów obsługujących pojazdy autonomiczne, którego boom przypisuje się na lata 2004 – 2007 odpowiedzialny jest Kongres Stanów Zjednoczonych i działająca w jego strukturach agencja DARPA (agencja rządowa zaangażowana w rozwój wojskowych technologii). Wraz z rozwojem systemów autonomicznych DARPA postanowiła zorganizować zawody samochodów autonomicznych (ścigających się po wyznaczonych trasach bez udziału kierowcy) nazwane ostatecznie DARPA Grand Challenge, których pierwsza edycja odbyła się w 13 marca w Kalifornii, a trasa wyścigu liczyła ponad 200 km i biegła od miasteczka Barstow (Kalifornia) do Primm w Nevadzie. Do tej pory w Stanach Zjednoczonych zawody DARPA Grand Challenge odbyły się trzykrotnie.

Jak działa asystent pasa ruchu i aktywny tempomat?

TEST: Cupra Ateca - drogi seat czy unikatowy samochód?

... Cupra Ateca nie cieszy się wielką popularnością, ale może to jest właśnie jej zaleta? Innymi słowy, czy nie jest to samochód, który zagwarantuje wam, że możecie nie spotkać drugiego takiego przez całe miesiące? Postanowiłem to sprawdzić. ... ...

3 tygodnie temu

Kobiecy Samochód Roku Wirtualnej Polski 2021: Mercedes-Benz GLA

... Żeby wybrać najlepszy kobiecy samochód roku 2021, do współpracy zaprosiliśmy redakcję WP Kobieta. Przedstawicielka tego zespołu do dyspozycji ma w głosowaniu miała pulę punków wielokrotnie większą niż pozostali jurorzy. Który samochód najlepiej ...

5 dni temu

Stylowy Samochód Roku Wirtualnej Polski 2021: Lexus LC Convertible

... Stylowy Samochód Roku Wirtualnej Polski to kategoria, w której liczy się przede wszystkim design. Szukamy tu auta, które zaparkowane w salonie eleganckiego domu byłoby ozdobą nieustannie cieszącą oko. W tym roku najbardziej ujął nas projekt ...

tydzień temu

Miejski Samochód Roku Wirtualnej Polski 2021: Fiat 500

... Miejska mobilność zmienia się na naszych oczach. Dzisiaj od samochodów do miasta wymagamy, by poza małymi rozmiarami oferowały też bogate wyposażenie oraz nowoczesne napędy, które pozwolą skutecznie ograniczyć zanieczyszczenie spalinami oraz ...

tydzień temu

Rodzinny Samochód Roku Wirtualnej Polski 2021: Kia Sorento

... Najlepszy samochód dla rodziny to w Polsce bardzo trudna kategoria. Przywykliśmy do tego, że w naszych domostwach parkuje jedno uniwersalne auto. Do tego kluczowe jest, by oferował dobry stosunek ceny do jakości. W tym roku miano najlepszego w ...

5 dni temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie