Samochody autonomiczne

Samochód autonomiczny podczas testów pokonywania zakrętów.

Samochodem autonomicznym nazywa się pojazd, w którym za prowadzenie auta w pewnym stopniu (od wspomagania niektórych procesów po pełną kontrolę) odpowiada komputer pokładowy, a nie sam kierowca – stąd takie auta nazywane są również samochodami samo jeżdżącymi lub samochodami bezzałogowymi. Obecne samochody autonomiczne to najczęściej znane modele samochodów, które zostały wyposażone w autonomiczne systemy jak np. Audi TT czy Toyota Prius.

Samochody autonomiczne - USA

W amerykańskim prawie zapisy o dopuszczeniu do ruchu samochodów autonomicznych pojawiły się już w 2013 roku. Dzięki temu jazda takimi pojazdami dozwolona jest w czterech stanach: Nevada (pierwszy, w którym weszły przepisy), Kalifornia, Floryda i Michigan. Co za tym idzie, w USA powstał system przygotowany przez NHTSA (jednostkę amerykańskiego departamentu transportu), który reguluje zapisy związane z rozwojem autonomicznych samochodów. Według niego wyróżnia się pięć poziomów kontroli pojazdu przez system, gdzie poziom 0 to całkowita kontrola przez kierowcę, a poziom 4 to sytuacja, w której kierowca podaje wyłącznie współrzędne celu i nie musi w żaden sposób kontrolować auta. Poziom pierwszy, drugi i trzeci zawierają natomiast kolejne systemy wspomagania od ABS i EBD po częściową kontrolę nad aspektem toru jazdy i doboru prędkości przez ten system. Dzięki temu łatwo zauważyć, że większość pojazdów na rynku posiada poziom 1, a dla porównania obecnie najbardziej zaawansowane modele autonomiczne Google'a to poziom trzeci. Wnioski, są takie, że na całkowicie samo jeżdżące auta będzie trzeba jeszcze trochę zaczekać, co nie zmienia faktu, że jest to przyszłość i kierunek, w którym motoryzacja zmierza.

Samochody autonomiczne - Europa

W krajach europejskich, aby dopuścić samochody autonomiczne do ruchu potrzebna była zmiana w zapisach konwencji genewskiej. Stało się to w 2016 roku, a pierwszym modelem skonstruowanym według tych przepisów ma być Golf VII, którego premiera na europejskich drogach przewidywana jest na rok 2019. Poza tym Unia Europejska opracowała własną klasyfikację, według której wyróżnia dwa rodzaje pojazdów bezzałogowych, czyli pojazd zautomatyzowany, w którym system przejmuje część zadań kierowcy i pojazd autonomiczny, w którym analogicznie, system sterujący ma pełną kontrolę, a kierowca nie uczestniczy w żadnym procesie kontroli podczas jazdy. Według tych ustaleń w Europie nie ma jeszcze samochodu autonomicznego, ponieważ wszystkie modele, które do tej pory były tak określane, nie posiadają w pełni niezależnego układu sterowania, tylko wykorzystują systemy wspomagające kierowcę. Dodatkowo w 2014 roku podobnie jak w USA powstała 6-stopniowa skala stworzona przez SAE (International Society of Automotive Engineers), według której 0 to pełna kontrola pojazdu przez kierowcę, a poziom 5 oznacza automatyzację pojazdu w stopniu, w którym ingerencja kierowcy jest niepotrzebna. Ponadto SAE przyjmuje zasadę, według której system uznany w przedziale 0-3 musi być kontrolowany i w sytuacji zagrożenia przejęty przez kierowcę, podczas gdy komputer operujący na poziomach 4-5 w żadnym stopniu nie potrzebuje nadzoru.

Samochody autonomiczne – kontrowersje

Największą kontrowersją oraz problemem, z jakim zmierzyć się muszą rządy poszczególnych krajów jest kwestia odpowiedzialności w przypadku kolizji samochodu autonomicznego. Do tej pory za wszelkie szkody odpowiadał kierujący, czyli człowiek. Ustawodawcy zastanawiają się zatem, co zrobić, jeśli tą odpowiedzialność przejmie maszyna. W ostatnim czasie głośno było o szwedzkim producencie Volvo, który zapowiedział, że marka weźmie pełną odpowiedzialność za swoje autonomiczne modele. Odpowiedzią na ten argument jest pytanie, co w przypadku, gdy omijając przeszkodę, bezzałogowy samochód potrąci człowieka i sprawa trafi do sądu. Znane przecież są zapisy, które mówią o tym, że producent nie może odpowiadać karnie.

Samochody autonomiczne – DARPA Grand Challenge

Za szczególny rozwój systemów obsługujących pojazdy autonomiczne, którego boom przypisuje się na lata 2004 – 2007 odpowiedzialny jest Kongres Stanów Zjednoczonych i działająca w jego strukturach agencja DARPA (agencja rządowa zaangażowana w rozwój wojskowych technologii). Wraz z rozwojem systemów autonomicznych DARPA postanowiła zorganizować zawody samochodów autonomicznych (ścigających się po wyznaczonych trasach bez udziału kierowcy) nazwane ostatecznie DARPA Grand Challenge, których pierwsza edycja odbyła się w 13 marca w Kalifornii, a trasa wyścigu liczyła ponad 200 km i biegła od miasteczka Barstow (Kalifornia) do Primm w Nevadzie. Do tej pory w Stanach Zjednoczonych zawody DARPA Grand Challenge odbyły się trzykrotnie.

Jak działa asystent pasa ruchu i aktywny tempomat?

Samochody używane: czym można tanio wozić dzieci do szkoły?

... Różne sytuacje życiowe sprawiają, że pojawia się potrzeba zakupu drugiego auta tylko po to, by odwozić nim dzieci do szkoły. Jako że ma służyć głównie do tego, nie musi być to samochód drogi ... Szukamy samochodu dostosowanego do konkretnych ...

3 tygodnie temu

"Zielony samochód". W 2020 roku będzie drugi nabór

... Wszyscy pamiętamy wizję miliona elektrycznych samochodów sunących po polskich drogach. W pierwszej edycji programu "Zielony samochód" z dofinansowania skorzystało niewiele osób. Ministerstwo Klimatu zapowiada jednak kolejny nabór. ... ...

tydzień temu

VW pracuje nad autonomicznym robotem ładującym samochody elektryczne

... Volkswagen wpadł na pomysł stworzenia autonomicznego robota, który bez ingerencji człowieka może transportować i podłączać do auta elektrycznego przenośną stację ładowania. Jedno jest pewne – wreszcie skończyłyby się spory o miejsca dedykowane ...

9 miesięcy temu

Samochód Roku Wirtualnej Polski 2020: Toyota Supra

... W żadnej kategorii tegorocznego plebiscytu Samochód Roku Wirtualnej Polski zdania nie były tak podzielone, jak przy nagrodzie głównej. Dyskusje trwały do późnych godzin nocnych, jednak w końcu udało nam się osiągnąć wspólny punkt widzenia. I tak ...

tydzień temu

Lexus. Wszystko, o czym marzyłeś, jest w tym samochodzie

... Samochód to miejsce, w którym poza domem i pracą spędzamy najwięcej czasu. Stąd idealny model powinien zaspokajać wszystkie nasze potrzeby, a do tego oferować wysoki poziom bezpieczeństwa i wnętrze, w którym zawsze będziemy się czuć jak w domu. ...

5 dni temu

Technologiczny Samochód Roku 2020: Porsche Taycan

... Czym powinien wyróżniać się Technologiczny Samochód Roku? Z jednej strony musi oferować rozwiązania, których próżno szukać u konkurencji. Z drugiej - nie może w nim zabraknąć funkcji, które najbardziej docenią gadżeciarze. Taki właśnie jest ...

2 tygodnie temu

Sprawne, ale nie można nim jeździć. Prawne wady samochodu

... Nawet jeśli pod względem technicznym niczego nie można zarzucić samochodowi, może się zdarzyć, że jazda nim jest niezgodna z prawem i niesie ze sobą ryzyko dużych strat. Jak to możliwe? Jest kilka takich przypadków. ... Brak aktualnego ...

5 dni temu

Biznesowy Samochód Roku Wirtualnej Polski 2020: Toyota Camry

... Kategoria Biznesowego Samochodu Roku udowodniła nam, że pojęcie "biznes" można odbierać na dziesiątki różnych sposobów. Wspólnie z redakcją Money.pl doszliśmy do wniosku, że najwięcej pożądanych cech, w możliwie zgrabny sposób, łączy Toyota ...

2 tygodnie temu

Samochody elektryczne Forda - co warto o nich wiedzieć?

... Mimo upływu lat i wielokrotnie przepowiadanego kresu motoryzacji, samochód to wciąż najwygodniejszy środek transportu, który pozwala nam komfortowo przemieszczać się zarówno na co dzień ... , jak i podczas dalszych podróży. Niestety, rosnący ...

2 tygodnie temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie