Szalone BMW Z4 z dieslem 50d od AC Schnitzera
AC Schnitzer przygotował nietuzinkowe BMW Z4 instalując pod maską silnik Diesla o mocy 445 KM*.
18.03.2015 | aktual.: 02.10.2022 10:40
Silnik znany z usportowionych wersji M50d trafił pod maskę niewielkiego, lekkiego BMW Z4, które po zmianach nosi oznaczenie 5.0d ACZ4. Z instalacją jednostki nie było dużych problemów, ponieważ 6-cylindrowy, 3-litrowy i doładowany trzema turbosprężarkami silnik zastąpił niewiele mniejszą, 2,5-litrową odmianę benzynową.
Zobacz także
Moc jaką generuje nowa jednostka to 445 KM przy 4400 obr./min*, a moment obrotowy sięga wartości 840 Nm już przy 2000 obr./min. Przyspieszenie do 100 km/h zajmuje 4 s, a kolejną setkę osiąga po 12,9 s od startu. Do 250 km/h rozpędza się w 22,9 s. Sprint na ćwierć mili zajmuje 12,3 s. Teoretycznie auto osiągnie prędkość grubo powyżej 300 km/h.
Co ciekawe, pozostawiono do współpracy z tym silnikiem 8-stopniowy automat, a na tylnej osi zainstalowano mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu.
Aby utrzymać auto w ryzach AC Schnitzer przygotował dla tego modelu kompletny zestaw zawieszenia wyścigowego oraz nowy układ hamulcowy z tarczami o średnicy 380 mm z przodu i 370 mm z tyłu. Samochód radykalnie odchudzono, oszczędzając niemal na wszystkim. Na samym układzie wydechowym zbito wagę o 19 kg. Samochód ma też lekki hardtop. Finalnie BMW Z4 5.0d ACZ4 waży 1469 kg.
Dzięki wszystkim zmianom AC Schnitzer pokazał, że samochód sportowy może być napędzany silnikiem Diesla. Na torze Sachsenring wykręcono tym egzemplarzem czas okrążenia wynoszący 1:37,22 min, co czyni go najszybszym samochodem dopuszczonym do ruchu z silnikiem Diesla na tym obiekcie. Jest to czas niemal identyczny z BMW M3 GTS. Samochód sprawdzono na oponach Michelin Pilot Super Sport.
Finalna cena egzemplarza takiego jak na zdjęciach to 113 965 euro. Sam koszt instalacji i tuningu silnika to prawie 50 tys. euro.
*moc zmierzona przez Auto Bild. Tuner podaje oficjalnie 430 KM.