SV Engineering Nissan Juke-R Stage 2 (2013)
Jeżeli Nissan Juke-R wydaje się Wam zbyt mało szalony, a Nissan GT-R zbyt pospolity, to powinniście szukać takiego wozu jak SV Engineering Juke-R – czyli stuningowanego 750-konnego SUV-a, który ¼ mili pokonuje w niecałe 10,5 sekundy.
29.12.2013 | aktual.: 08.10.2022 09:50
Gdy Nissan zdecydował, że wyprodukuje 20 egzemplarzy Juke’a-R za astronomiczną cenę około 450 tys. euro, wydawało się, że nie da się zbudować czegoś bardziej zwariowanego, co wygląda jak lekko usportowiony SUV. Tymczasem rosyjski tuner – SV Engineering – dokonało tego. Zakład wypuścił 750-konnego Nissana Juke’a-R!
Juke-R to połączenie zwykłego małego crossovera o dość kontrowersyjnym wyglądzie z samochodem sportowym, bowiem ten wóz ma praktycznie cały układ napędowy przeszczepiony z Nissana GT-R. Silnik także pochodzi oczywiście z Godzilli.
3,8-litrowy agregat V6 z dwiema turbosprężarkami w zależności od roku wyprodukowania ma moc od 480 KM do 550 KM – w Juke-R charakteryzuje się 485 KM. Z kolei ta sama jednostka napędowa podkręcona przez SV Engineering ma moc 750 KM.
Takie osiągi dostępne są wraz z pakietem Stage 2, który obejmuje wymianę turbosprężarek na większe, montaż lepszego układu wtryskowego, poprawę chłodzenia silnika i wymianę „wydechu”. Na paliwie wyścigowym motor Juke’a-R może mieć moc nawet 850 KM, ale to też jeszcze nie wszystko.
W planach jest wersja Stage 3, która na zwykłej benzynie będzie dawała 880 KM mocy, oraz Stage R – ta ma się charakteryzować mocą nawet 1000 KM. Gdzieś w dalekich zamierzeniach jest odmiana 1500-konna! Wszystko to musi jednak potrwać.
Rodzi się pytanie – jak z tym wszystkim radzi sobie skrzynia biegów? A no, całkiem nieźle. Wyprodukowano ją dwa lata temu i jak do tej pory nie zaliczyła żadnej awarii. Po problemach skrzyń z pierwszej serii nie ma śladu.
Juke-R przeszedł bardzo rozległy tuning, który objął także zawieszenie i nadwozie. Układ resorujący ma regulację charakterystyki pracy i wysokości. Wnętrze wozu zostało wybebeszone, a następne auto wzmocniono wstawiając klatkę bezpieczeństwa. Część tapicerki w ogóle nie wróciła do środka, a niektóre elementy zastąpiono kompozytowymi lub pochodzącymi z Nissana GT-R. Wnętrze nie robi jednak wrażenia metalowej puszki.
Nie wiadomo ile dokładnie waży teraz Juke-R podkręcony przez SV Engineering, ale zapewne jego masa własna jest wyraźnie niższa niż normalnego Juke’a-R.
Wrażenie robią fantastyczne osiągi crossovera. SV Engineering często startuje w zawodach Unlimited 500+, które polegają na jak najszybszym przejechaniu jednej mili. Mierzony jest czas przejazdu na mecie, prędkość na linii mety i czas przejazdu ¼ mili.
750-konny Juke-R do 100 km/h rozpędza się w oszałamiającym czasie 2,60 s! Prędkość maksymalna na 18-calowych kołach, którą zmierzono na mecie wyniosła 314 km/h, a wcale nie jest powiedziane, że to koniec możliwości niewielkiego Nissana. Po prostu granicy nikt nie zbadał. Jedną milę wóz pokonuje w 27 sekund, a „ćwiartkę” w mniej niż 10,50 s!
Dane techniczne
[u]Silnik i napęd:[/u]
• Typ: V6, 60 st., VR38DETT
• Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
• Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
• Objętość skokowa: 3799 cm3
• Doładowanie: 2 turbosprężarki
• Moc maksymalna: 750 KM
• Objętościowy wskaźnik mocy: 197,42 KM/l
• Skrzynia biegów: 6-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa
• Typ napędu: na wszystkie koła
[u]Hamulce i koła:[/u]
• Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane
• Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane
• Koła przednie: 18”
• Koła tylne: 18”
[u]Masy i wymiary:[/u]
• Długość: 4135 mm
• Szerokość: 1910 mm
• Rozstaw osi: 2530 mm
[u]Osiągi (zmierzone do tej pory):[/u]
• Przyspieszenie 0-100 km/h: 2,60 s
• Prędkość maksymalna: 314 km/h
• Czas przejazdu ¼ mili ze startu stojącego: 10,484 s
• Czas przejazdu 1 mili ze startu stojącego: 27,000 s