SUV-y, elektryki i zimowe wyzwania. Dlaczego dziś opona musi być sprawniejsza niż kiedykolwiek
Jeszcze kilka lat temu zimowa opona miała jedno podstawowe zadanie – zapewnić przyczepność na śniegu i lodzie. Dziś jej rola jest znacznie szersza. W dobie potężnych SUV-ów, coraz cięższych hybryd i błyskawicznie przyspieszających aut elektrycznych, od ogumienia oczekuje się znacznie więcej: stabilności, cichej pracy, efektywności energetycznej i wysokiej trwałości. Zimowa opona musi być nie tylko bezpieczna, ale przede wszystkim wszechstronna technologicznie, by sprostać wyzwaniom współczesnej motoryzacji.
Według danych ACEA (1), SUV-y stanowią już ponad połowę sprzedaży nowych samochodów w Europie. Są masywniejsze, mają większe i szersze felgi oraz opony, a więc większą powierzchnię kontaktu z nawierzchnią. Z kolei samochody elektryczne i hybrydowe generują moment obrotowy dostępny od pierwszego muśnięcia pedału gazu.
To połączenie dużej masy i natychmiastowej mocy powoduje, że opony pracują w ekstremalnych warunkach – zwłaszcza zimą, gdy przyczepność jest kluczowa. Obecnie opony muszą radzić sobie z siłami, jakich jeszcze kilka lat temu nie znały. Dlatego inżynierowie opracowują konstrukcje bardziej wytrzymałe, elastyczne i dopasowane do specyfiki różnych napędów. Właśnie z myślą o tej zmianie powstała Goodyear UltraGrip Performance 3 – opona, która w krótkim czasie stała się jednym z najbardziej zaufanych modeli zimowych w Europie.
Zimowa pewność pod każdym kątem
Goodyear nie musiał zaczynać od zera. UltraGrip Performance 3 to kontynuacja wieloletniej linii, która ewoluowała wraz z rynkiem. Najnowsza generacja została zaprojektowana tak, by zachować idealną równowagę między bezpieczeństwem a efektywnością. Kluczową rolę odgrywają tu technologie Snow Protect i Wet Grip+, które optymalizują zachowanie opony zarówno na śniegu, jak i na mokrej nawierzchni.
Snow Protect to zwiększona gęstość lameli i tzw. "śnieżne pazury", które dosłownie wgryzają się w puch, zapewniając maksymalną trakcję nawet w głębokim śniegu. Z kolei Wet Grip+ wykorzystuje udoskonaloną, okrągłą stopkę opony, która lepiej odprowadza wodę i błoto pośniegowe na boki, minimalizując ryzyko aquaplaningu.
W efekcie UltraGrip Performance 3 oferuje krótszą drogę hamowania na mokrym asfalcie i pewniejsze prowadzenie w warunkach, które w polskim klimacie występują częściej niż "książkowa" zima.
Stworzona dla nowoczesnych pojazdów
To, co wyróżnia oponę Goodyeara, to adaptacja do różnych generacji napędów. Od miejskich aut z silnikiem spalinowym, przez hybrydy, aż po w pełni elektryczne SUV-y – UltraGrip Performance 3 została opracowana tak, by sprostać ich indywidualnym wymaganiom.
Zmniejszona masa i zoptymalizowany opór toczenia o 3% w porównaniu z poprzednim modelem przekładają się na niższe zużycie energii lub paliwa. Ma to znaczenie nie tylko dla portfela kierowcy, ale też dla środowiska – mniejsze opory to mniejsze emisje i większy zasięg w przypadku samochodów elektrycznych. Inżynierowie
Goodyeara zadbali również o komfort akustyczny: nowy wzór bieżnika pozwala zredukować hałas wewnątrz pojazdu aż o 36%. Dla kierowcy elektryka, w którym dźwięk silnika nie maskuje szumów toczenia, to różnica, którą naprawdę słychać.
Najszersza zimowa oferta w historii marki
Rosnące zróżnicowanie rynku wymusiło także większą elastyczność w samych rozmiarach opon. Dlatego Goodyear w tym roku rozszerzył linię UltraGrip Performance 3 o 68 nowych pozycji, zwiększając jej gamę do imponujących 269 wariantów – to największa zimowa oferta w historii marki.
Taki wybór oznacza, że kierowca znajdzie dopasowaną oponę zarówno do miejskiego crossovera, jak i do elektrycznego sedana czy dużego SUV-a klasy premium. To ważny krok, bo pokazuje, że technologia z najwyższej półki nie jest już zarezerwowana dla wąskiej grupy aut – staje się standardem dostępnym dla każdego.
Nowa definicja sprawności
Oczywiście w tej branży liczą się nie tylko obietnice, ale i fakty. A te przemawiają na korzyść Goodyeara. Model UltraGrip Performance 3 drugi rok z rzędu zwyciężył w teście opon zimowych ADAC (2), pokonując 30 konkurentów i uzyskując ocenę "dobrą". Testerzy docenili ją m.in. za najdłuższy przewidywany przebieg – aż 76 500 km, czyli wynik o ponad 10% lepszy od kolejnej opony w zestawieniu – oraz za niską ścieralność i wysoką efektywność paliwową.
W praktyce oznacza to, że kierowca zyskuje produkt, który nie tylko zapewnia bezpieczeństwo, ale też pozwala przejechać więcej kilometrów na jednym komplecie.
Motoryzacja zmienia się szybciej niż kiedykolwiek. W samochodach coraz częściej liczy się efektywność, zasięg i komfort. Ale żaden z tych parametrów nie istnieje bez dobrych opon. Dlatego właśnie współczesna zimowa opona musi być sprawniejsza niż kiedykolwiek – elastyczna wobec trendów, trwała mimo rosnących obciążeń i inteligentnie zaprojektowana, by współpracować z nową generacją pojazdów.
Goodyear UltraGrip Performance 3 to nie kolejny "model na sezon", lecz dowód, że technologia może być równocześnie trwała, ekonomiczna i gotowa na przyszłość. Bo dziś na drodze liczy się nie tylko przyczepność – liczy się sprawność w każdym wymiarze.
(1) https://www.acea.auto/figure/new-passenger-cars-by-segment-in-eu/
(2) Test opon zimowych ADAC 2025. Przetestowano 31 opon w rozmiarze 225/40 R18, samochód testowy Golf VW 8, wrzesień 2025 r.