Sterydy dla hybrydy – JE Design Touareg Hybrid (2011)
Podobnie jak Porsche ma hybrydowe Cayenne, tak Volkswagen ma Touarega z takim typem napędu. Cayenne Hybrid zajął się w zeszłym roku SpeedART, natomiast Volkswagenem dopiero teraz JE Design.
06.04.2011 | aktual.: 07.10.2022 17:35
Wśród kilku wersji silnikowych SUV-a z Wolfsburga najbardziej skomplikowaną jest odmiana Hybrid. Połączono w niej 3,0-litrowy silnik cieplny z jednostką elektryczną. Ten pierwszy ma 6 cylindrów w układzie V i sprężarkę mechaniczną typu Roots przygotowaną przez Eatona. Całkiem sporą moc 333 KM motor ten uzyskuje w przedziale 5500-6500 obr./min. Maksymalny moment obrotowy wynosi 440 Nm przy 3000-5250 obr./min.
Silnik elektryczny dostarcza kolejne 34 kW (46 KM) przy 1500-3250 obr./min. Moc całkowita tego Touarega wynosi 380 KM, a moment maksymalny 580 Nm, ale Volkswagen zastrzega, że są to wartości chwilowe.
Touareg nie jest niestety lekkim SUV-em, bo waży 2315 kg, jednak dziennikarze testujący tego Volkswagena podkreślają, że jak na tak duże i ciężkie auto jest on całkiem poręczny. Do tego wóz ma całkiem przyzwoite parametry terenowe, które według niektórych redaktorów stawiają go na pierwszym miejscu wśród SUV-ów.
Touareg Hybrid imponuje osiągami na drogach utwardzonych: do 100 km/h przyspiesza w 6,50 s i osiąga aż 240 km/h.
Firma JE Design, której siedziba mieści się w Leingarten, zaprojektowała zestaw spojlerów do Touarega składający się z przedniego spojlera ze światłami dalekosiężnymi, zmienionej osłony chłodnicy, poszerzających nakładek na błotniki, listew progowych, nakładki na tylny zderzak i wielkiego tylnego spojlera dachowego. Plastiki te kosztują 5355 euro (wszystkie ceny z VAT). Do tego dostępne są także końcówki rur wydechowych za 595 euro.
Tuning optyczny wieńczą koła składające się z szerokich niskoprofilowych opon i 22-calowych felg. Felgi mają szerokość 10 cali. Cena kompletu kół to 5190 euro. Firma montuje także tuleje dystansowe zwiększające rozstaw kół o 30 mm z przodu i 40 mm z tyłu.
Na życzenie klienta pneumatyczne zawieszenie Touarega za pomocą nowego modułu sterującego jest obniżane o 35 mm.
Jeśli chodzi o napęd, to tuner zdecydował się podkręcić nieco silnik spalinowy. Pracownicy wymienili centralną jednostkę sterującą i dzięki temu uzyskali 60-konny wzrost mocy, a więc teraz Touareg Hybrid może się pochwalić łącznie 440 KM. Maksymalny moment obrotowy wynosi 630 Nm. To ulepszenie kosztuje 3999 euro.
JE Design wierzy w swoje umiejętności, toteż daje roczną gwarancję (w cenie tuningu silnika) na jednostkę napędową, sprężarkę i układ napędowy. Gwarancję tę można przedłużyć o kolejny rok za 199 euro. JE Design Touareg Hybrid osiąga prędkość 255 km/h, a od 0 do 100 km/h przyspiesza w 5,90 s.
Posiadacze Touarega z 3-litrowym silnikiem ZS mogą także oddać swoje auto w ręce specjalistów JE Design, by ci podnieśli moc z 240 KM do 285 KM.
Jeśli komuś nie chce się bawić w dokupowanie każdego elementu tuningowego oddzielnie, to może zamówić pakiet razem z instalacją i certyfikatem TÜV za 21 105 euro.
Touareg Hybrid po dopingu nie będzie lepszy w terenie – ba, w ogóle w teren się nie nadaje - ale za to będzie się prezentował nietuzinkowo (czy jest ładny, to kwestia gustu) na zwykłej drodze.
Dane techniczne
- Typ: V6
- Ustawienie: Z przodu, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 2995 cmsup3/sup
- Doładowanie: Kompresor Eaton
- Moc maksymalna łączna: 440 KM
- Objętościowy wskaźnik mocy: 149,25 KM/l (seryjny – 126,54 KM/l)
- Skrzynia biegów: 8-biegowa, automatyczna
- Typ napędu: Na wszystkie koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane
- Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane
- Koła przednie: 10,0 x 22″
- Koła tylne: 10,0 x 22″
Masy i wymiary:
- Masa własna: 2315 kg
- Stosunek masy do mocy: 5,26 kg/KM (seryjny – 6,11 kg/KM)
- Długość: 4795 mm
- Szerokość: 1940 mm
- Wysokość: 1674 mm (- 35 mm)
- Rozstaw osi: 2893 mm
Osiągi:
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 5,90 s
- Prędkość maksymalna: 255 km/hblock position=\inside8091/block
Źródło: automobilesreview