Kierowcy nie sprawdzają, a później zaskoczenie. Co masz napisane?
W większości aut po otwarciu maski można znaleźć nalepkę z oznaczeniem R134a lub R1234yf, w zależności od wieku pojazdu. Przy zakupie używanego auta warto zwrócić na to uwagę, ponieważ serwisowanie klimatyzacji może być znacznie droższe.
R134a i R1234yf to oznaczenia czynników chłodniczych stosowanych w klimatyzacji samochodowej. R134a to starszy czynnik, używany od lat 90., natomiast R1234yf to nowszy typ, który zaczął być powszechnie stosowany w nowych samochodach od 2017 roku. Przejście na nowy czynnik miało miejsce w latach 2015-2020, co jest istotne dla osób kupujących auta z tego okresu.
Nowy czynnik R1234yf jest bardziej ekologiczny, ale za to mniej wydajny, co oznacza, że klimatyzacja bardziej obciąża silnik. Ponadto, wymiana czynnika w serwisie jest prawie dwa razy droższa. Przykładowo, w jednym z warsztatów koszt podłączenia maszyny do czynnika R134a wynosi 150 zł, a do R1234yf 200 zł. Cena 100 g czynnika starego typu to 30 zł, a nowego 60 zł. Całkowity koszt wymiany czynnika wynosi 300 zł dla R134a i 500 zł dla R1234yf.
Układy klimatyzacji z czynnikiem R1234yf są również bardziej awaryjne, co dotyczy głównie kompresorów i nieszczelności. Starsze układy mogą działać bez serwisu nawet do 10 lat, podczas gdy nowe często wymagają napraw przed upływem tego czasu. Różnice w kosztach i awaryjności są więc znaczące.