Tunel pod miastem przekopany. Ważna droga coraz bliżej
GDDKiA poinformowała o przekopaniu pierwszego z dwóch tuneli na budowie Północnej Obwodnicy Krakowa, udostępniła też nagranie.
29.07.2022 | aktual.: 14.10.2022 10:43
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) poinformowała na rządowym portalu o przekopaniu tunelu na budowie Północnej Obwodnicy Krakowa. Z obiektu w Batowicach wykopano 130 tys. m3 materiału, który jest wbudowywany w nasypy. Moment przekopania jest widoczny na nagraniu poniżej:
S52 Północna Obwodnica Krakowa, tunel w Batowicach
Usunięcie ziemi z wnętrza tunelu - którego długość to 496 m - poprzedziły prace żelbetowe, które były związane z wykonywaniem płyty dennej i betonowaniem ścian wypełniających. Aktualnie wykonywana jest izolacja stropu tunelu.
Jak postępują prace?
Zaawansowanie prac izolacyjnych jest na poziomie ok. 63 proc., robót mostowych 61 proc, a postęp wszystkich robót wynosi 45 proc.
Wykonawca informuje też o intensywnych robotach żelbetowych na wiaduktach, mostach, konstrukcjach oporowych i w tunelach. Podczas inwestycji powstaje 27 obiektów inżynierskich i 4 km murów oporowych na różnych etapach zaawansowania. Ostatnio zakończonym etapem było zabetonowanie ustroju nośnego wiaduktu w ciągu ul. Piastowskiej w Batowicach.
W sumie sześć pasów
Konkret dla kierowców jest taki, że w ramach inwestycji wybudowana zostanie dwujezdniowa droga ekspresowa S52 długości ok. 12,5 km, na odcinku od węzła Modlnica (z jego rozbudową) do węzła Kraków Mistrzejowice. Na każdą jezdnię złożą się 3 pasy ruchu. W sumie podczas inwestycji zostaną wybudowane cztery węzły (Modlnica, Zielonki, Węgrzce i Batowice).
Ponadto powstaną tunele pod rzeką Prądnik i miejscowością Zielonki (o dł. 653 m) oraz pod wzgórzem w Batowicach (496 m). Niewielki obiekt tunelowy (95 m) zostanie też wybudowany pod wzgórzem Syberia na terenie Krakowa.
Pełna obwodnica i sprawniejszy ruch
To, że S52 zostanie połączona węzłem Mistrzejowice z S7 oznacza, że domknie się IV obwodnica Krakowa. GDDKiA informuje, że w konsekwencji ciąg obwodnic połączy wszystkie wyloty dróg krajowych po północnej stronie miasta (A4, DK 79, DK 94, S7).
Ma to usprawnić przemieszczanie się od strony zachodniej w kierunku północnym (Kielce, Warszawa), na zachód (Katowice, Wrocław) i wschód (Tarnów, Rzeszów). Nie będzie już konieczne przejeżdżanie przez sam Kraków.
Obwodnica przejmie ciężar ruchu tranzytowego, ale ma też odciążyć ruch miejski, który aktualnie przechodzi przez północną część miasta drogą DK79. Prognozy pokazują, że na nowym odcinku w 2025 r. ruch ma przekroczyć średnio 30 tys. pojazdów na dobę.
Początki inwestycji
Umowa na wykonanie projektu i budowę S52 Północnej Obwodnicy Krakowa została zawarta 13 listopada 2018 r. Podpisano ją z konsorcjum firm: tureckiej Gulermak i polskiej Mosty Łódź. Wyłonione w przetargu firmy wyceniły koszt zadania na 1 427 968 500 zł. Sama budowa rozpoczęła się 9 lipca 2020 r.