Tydzień w motorsporcie #1
Kajetanowicz rządzi w Barbórce, Volkswagen odchodzi z Rallycross RX, ale niekoniecznie z WRC, Latvala przechodzi do Toyoty, M-Sport prezentuje Fiestę WRC, a Rajd Dakar jest zagrożony z powodu suszy. To najważniejsze informacje ze świata motorsportu z minionego tygodnia.
11.12.2016 | aktual.: 01.10.2022 20:52
Red Bull World Rally Team?
Na początku minionego tygodnia Nasser Al-Attiyah powiedział, że zrobi wszystko by stworzyć zespół WRC z Volkswagenami Polo GTI WRC spec 2017. Głównymi udziałowcami miały być Katar i Red Bull. Kierowcą numer jeden oczywiście zostałby Sébastien Ogier. Ekipa zaliczyłaby cały sezon, a Nasser prawdopodobnie byłby drugim kierowcą.
Niestety FIA opublikowała szczegółowy regulamin sportowy na przyszły rok, zgodnie z którym tylko producent ma prawo wystawić samochód klasy WRC. Nie jest to jednak jeszcze problem, którego nie da się rozwiązać. Volkswagen poinformował, że zależy mu na tym, by nowe Polo brało udział w mistrzostwach, ale nie mogą za to zapłacić ani centa. Mogą natomiast przekazać kilku techników oraz wesprzeć projekt Red Bulla i Kataru jako producent, tak jak w zeszłym roku Ford robił to z M-Sportem.
Jari-Matti Latvala w Toyocie
To już niemal pewnie, ale jeszcze nie ma oficjalnego komunikatu. Fin mocno zaangażował się program testowy zespołu Tommiego Mäkinena i najpewniej zostanie kierowca numer jeden ekipy na przyszły rok. Wiadomo bowiem, że Sébastien Ogier zrezygnował z oferty Japończyków i pewnie wciąż czeka na to, co stanie się z Volkswagenami. Jeżeli nie uda się stworzyć zespołu Red Bulla, prawdopodobnie przejdzie do Citroëna lub M-Sportu.
M-Sport zaprezentował Fiestę WRC
Tymczasem M-Sport zaprezentował Fiestę WRC w specyfikacji na sezon 2017 z niezwykle agresywnym pakietem aerodynamicznym. Auto wizualnie bazuje na nowej Fieście, a Malcolm Wilson wciąż stara się przekonać Forda do powrotu do mistrzostw świata.
Kajetanowicz rządzi w Barbórce
W ten weekend odbył 54. Rajd Barbórka, którego zwycięzcą został Kajetan Kajetanowicz, mistrz Europy tego sezonu. Finiszował przed Wojtkiem Chuchałą. Załoga Kajetan Kajetanowicz i Jarek Baran po raz piąty w ostatnich sześciu latach triumfowała również w Kryterium Karowa. Pokonali Tomasza Kuchara i Magdę Lukas w rallycrossowym Subaru o 1,5 sekundy.
Rajd Barbórka | |||
---|---|---|---|
Poz. | Załoga | Samochód | Czas/strata |
1. | K. Kajetanowicz J. Baran | Ford Fiesta R5+ | zwycięzca |
2. | W. Chuchała D. Dymurski | Subaru Impreza STI | +54.87 s |
3. | F. Nivette K. Heller | Skoda Fabia R5 | +56.32 s |
4. | G. Grzyb R. Hundla | Ford Fiesta R5 | +58.21 s |
5. | B. Bouffier X. Panseri | Ford Fiesta | +1.11.32 min |
Kryterium Karowa | |||
1. | K. Kajetanowicz J. Baran | Ford Fiesta R5+ | zwycięzca |
2. | T. Kuchar M. Lukas | Subaru Impreza RX | +1.56 s |
3. | M. Ratajczyk J. Szczęśniak | Mitsubishi Lancer Evo | +3.28 s |
4. | F. Nivette K. Heller | Skoda Fabia R5 | +3.44 s |
5. | W. Chuchała D. Dymurski | Subaru Impreza STI | +4.39 s |
Volkswagen wycofuje się z Rallycross RX, a Hyundai jest zainteresowany
Po odejściu Audi Sport z wyścigów długodystansowych i ekipy Volkswagen Motorsport z rajdowych mistrzostw świata, przyszła kolej na światowy rallycross, z którego producent z Wolfsburga również wycofuje środki. Za ekipę odpowiadały dwie doświadczone firmy Kristoffersson Motorsport i Marklund Motorsport, które zakomunikowały, że bez wsparcia producenta nie ma mowy o pozostaniu na szczycie stawki.
Tym samym, w przyszłym roku nie zobaczymy Volkswagen RX Sweden, który przygotowywał dwa Polo RX dla Johana Kristofferssona i Antona Marklunda. W sezonie 2016 Kristoffersson został wicemistrzem świata, a Volkswagen RX Sweden wywalczył trzecie miejsce w klasyfikacji zespołów.
Tymczasem prezes Hyundai Motorsport, Gyoo-Heon Choi zdradził w wywiadzie dla Autosportu, że już kilka firm pytało koreańskiego producenta o chęć udziału w rallycrossowych mistrzostwach świata. Miałyby przygotować model i20 do zmagań na torze, ale Hyundai do końca sezonu 2019 nie ma zamiaru angażować się w pełni w tę dyscyplinę. Nie oznacza to jednak, że rezygnuje i będzie przyglądał się sytuacji. Zainteresowanie koreańskiej firmy wzbudza także Formuła E, a jednocześnie Gyoo-Heon Choi przyznał, że będą naciskać na FIA by od 2020 roku samochody WRC mogły używać napędu hybrydowego.
Dakar 2017 może się nie odbyć, a Kamaz zrobi sobie przerwę
Media na początku grudnia poinformowały, że przyszłoroczna edycja Dakaru może się nie odbyć z powodu panującej w Boliwii długotrwałej suszy. Rajd nie byłby mile widziany, gdyby organizatorzy i zawodnicy zabierali tysiące litrów wody pitnej mieszkańcom tego kraju. Odbyły się nawet protesty przeciwko Dakarowi.
Po tygodniu organizator ASO zdecydował, że przywiezie własną wodę cysternami z Argentyny, o czym poinformował ministra kultury i turystyki Marko Machicao oraz dyrektora sportowego Dakaru, Marca Comę. W najbliższym czasie mamy poznać szczegóły całej akcji, która będzie dotyczyła zaopatrywania w wodę także ludność cywilną, by zażegnać kryzys i by rajd odbył się w spokoju.
Tymczasem Kamaz zakomunikował, że po Dakarze 2017 zrobi sobie przerwę, przynajmniej roczną. Nie oznacza to braku zaangażowania w rajdy terenowe, ponieważ program startów w Africa Race będzie kontynuowany. Chodzi o podejście ASO do regulaminu technicznego. Kamaz zbudował nowy silnik zgodnie z najnowszymi wytycznymi, a już nastąpiły zmiany na następną edycję, co dla firmy jest zbyt dużym obciążeniem finansowym.