Skoda wreszcie z TSI
Trzy literki - TSI - oznaczają praktycznie najnowocześniejsze silniki obecnie produkowane. TSI - to skrót od Turbo Stratified Injection, a działa w następujący sposób - wtrysk paliwa następuje bezpośrednio do komory spalania. W silnikach TSI stosuje się turbosprężarki lub sprężarkę mechaniczną (kompresor) oraz turbosprężarkę. Wreszcie u Skody.
13.10.2009 | aktual.: 02.10.2022 18:41
Trzy literki - TSI - oznaczają praktycznie najnowocześniejsze silniki obecnie produkowane. TSI - to skrót od Turbo Stratified Injection, a działa w następujący sposób - wtrysk paliwa następuje bezpośrednio do komory spalania. W silnikach TSI stosuje się turbosprężarki lub sprężarkę mechaniczną (kompresor) oraz turbosprężarkę. Wreszcie u Skody.
W pierwszej kolejności powietrze do cylindrów dostarcza sprężarka mechaniczna, po uzyskaniu odpowiedniego poziomu prędkości obrotowej rolę tę przejmuje turbosprężarka napędzana energią gazów spalinowych. Możliwości takiego silnika są imponujące: już w zakresie małych prędkości obrotowych uzyskiwany jest duży moment obrotowy. Przekłada się to na większą przyjemność z jazdy oraz na doskonałą dynamikę. Silnik pracuje płynnie, a przejście z kompresora na turbosprężarkę jest niewyczuwalne.
Samochody napędzane silnikami TSI cechuje lepsze przyspieszenie, dynamiczne ruszanie z miejsca, łatwiejsze wyprzedzanie i niezwykle płynna jazda. Dzięki doładowaniu silniki TSI cechuje również duża oszczędność: oferują większą moc przy jednoczesnym mniejszym zużyciu paliwa.
Jednostki TSI dostępne są m.in. dla modeli Octavia i Yeti. Przykładowo, Skoda Octavia wyposażona w jednostkę 1,4 TSI o mocy 90 kW (122 KM) rozpędza się od 0 do 100 km/h w 9,7 sekundy, zużywa średnio 6,3 l paliwa na 100 km i emituje średnio 148 g CO2.
Yeti oferowany jest z dwiema jednostkami TSI: 1,2 TSI o mocy 77 kW (105 KM) i 1,8 TSI o mocy 118 kW (160 KM). Ten drugi silnik rozpędza najnowszy model Skody od 0 do 100 km/h w ciągu 8,4 sekundy. Maksymalny moment obrotowy (250 Nm) uzyskiwany jest w zakresie 1500-4500 obr./min.