Komuniści się nie zgodzili. Wybitny Polak stworzył majstersztyk

Autobus SFW-1 Sanok to jeden z najbardziej nowatorskich projektów w historii polskiej motoryzacji. Zaprojektowany przez Zdzisława Beksińskiego, wyróżniał się unikalnym designem i nowoczesnymi rozwiązaniami technicznymi.

SFW-1 SanokSFW-1 Sanok
Źródło zdjęć: © Oldtimery | Oldtimery.com

Początki projektu SFW-1 Sanok

Pod koniec lat 50. XX wieku Polska zmagała się z niedoborem autobusów turystycznych. W odpowiedzi na te potrzeby, Sanocka Fabryka Wagonów "Sanowag" rozpoczęła prace nad nowym modelem autobusu. SFW-1 Sanok, zaprezentowany w 1955 roku, był pierwszym autobusem o konstrukcji samonośnej stworzonym w tej fabryce.

Głównym założeniem konstrukcyjnym było umieszczenie silnika z tyłu pojazdu. Konstruktorzy wykorzystali podwozie z samochodu ciężarowego Star 21, co pozwoliło na stworzenie autobusu mieszczącego 40 miejsc siedzących. Krótki rozstaw osi wymusił zastosowanie wielu niestandardowych rozwiązań, które wpłynęły na ostateczny kształt pojazdu.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Nowy C‑HR, teraz z plusem. Toyota pokazała kolejną wersję hitu

Design autorstwa Zdzisława Beksińskiego

Nadwozie autobusu, zaprojektowane przez Zdzisława Beksińskiego, charakteryzowało się dużą powierzchnią przeszkloną oraz szpiczastymi przednimi osłonami chwytów powietrza. Stateczniki pionowe stały się głównym elementem rozpoznawczym Sanoka, dodając mu unikalnego wyglądu.

Za tylną osią umieszczono prototypową 6-cylindrową jednostkę napędową, rozwiniętą z konstrukcji S42. Silnik benzynowy typu S470 osiągał moc 95 KM. Autobus wyposażono w nowoczesną deskę rozdzielczą oraz światło cofania, co w tamtych czasach nie było standardem.

SFW-1 Sanok
SFW-1 Sanok © Oldtimery | Oldtimery.com

Losy prototypu

Mimo wielu innowacyjnych rozwiązań, 5 marca 1958 roku Państwowa Komisja Oceny Transportu Samochodowego w Warszawie wydała negatywną opinię o projekcie. W rezultacie SFW-1 Sanok nigdy nie wszedł do produkcji seryjnej. Prototyp służył jako rzeźba w ogródku jordanowskim do lat 80., po czym został zezłomowany.

Choć SFW-1 Sanok nie trafił do masowej produkcji, projekt ten pozostaje ważnym elementem historii polskiej motoryzacji. Zdzisław Beksiński, znany głównie jako malarz i grafik, włożył w ten projekt swoją wizję i innowacyjność, które do dziś budzą podziw i inspirują kolejne pokolenia projektantów.

Znacznie prostszy i mniej ekstrawagancki niż SFW-1 autobus był kolejnym dziełem Zdzisława Beksińskiego. Mimo znacznie bardziej stonowanego projektu mógł się on podobać. Niestety, i ten autobus nie uzyskał aprobaty i nie trafił do seryjnej produkcji. Beksiński został przeniesiony z działu projektowania do zakładowej komórki zajmującej się tworzeniem propagandowych plakatów. Niebawem odszedł z firmy.

Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: Hyundai Ioniq 6 N – dałem się oszukać jak dziecko
Pierwsza jazda: Hyundai Ioniq 6 N – dałem się oszukać jak dziecko
Urząd ostrzega kierowców. Sprawdź przed wymianą kół
Urząd ostrzega kierowców. Sprawdź przed wymianą kół
Projekt drakońskich kar dla kierowców. Tak ostrych przepisów nie było
Projekt drakońskich kar dla kierowców. Tak ostrych przepisów nie było
Wolą wezwać policję. Nowy sposób zgłaszania stłuczki się nie przyjął
Wolą wezwać policję. Nowy sposób zgłaszania stłuczki się nie przyjął
Dacia obniżyła ceny. Firma już zbiera zamówienia na Springa
Dacia obniżyła ceny. Firma już zbiera zamówienia na Springa
Renault przywraca do życia ikonę. Oto nowe Twingo E-Tech
Renault przywraca do życia ikonę. Oto nowe Twingo E-Tech
Drugi zakład Mercedesa w Polsce prawie gotowy. Będzie jednym z najnowocześniejszych
Drugi zakład Mercedesa w Polsce prawie gotowy. Będzie jednym z najnowocześniejszych
Znamy datę. W życie wejdą wielkie zmiany w przepisach
Znamy datę. W życie wejdą wielkie zmiany w przepisach
Pieniądze się kończą. Wzrost sprzedaży może się załamać
Pieniądze się kończą. Wzrost sprzedaży może się załamać
Nowy Mercedes CLA doczekał się wersji spalinowej. Wiemy, ile kosztuje
Nowy Mercedes CLA doczekał się wersji spalinowej. Wiemy, ile kosztuje
Wyprzedaż rocznika w Toyocie. Nawet 50 tys. zł taniej
Wyprzedaż rocznika w Toyocie. Nawet 50 tys. zł taniej
Unia chce tańszych aut. Oto, co może być "wycięte" z nowych samochodów
Unia chce tańszych aut. Oto, co może być "wycięte" z nowych samochodów