Saaby cabrio kończą 25 lat - 900 i 9‑3 w liczbach
W tym roku kabriolety Saaba obchodzą 25. urodziny. Szwedzki producent, mimo ogromnych problemów finansowych, pamięta o tej dacie. Wprawdzie Saab nie uczcił rocznicy, przygotowując coś specjalnego dla fanów marki, jednak postanowił nam przypomnieć historię swoich kabrioletów.
10.05.2011 | aktual.: 07.10.2022 17:44
W tym roku kabriolety Saaba obchodzą 25. urodziny. Szwedzki producent, mimo ogromnych problemów finansowych, pamięta o tej dacie. Wprawdzie Saab nie uczcił rocznicy, przygotowując coś specjalnego dla fanów marki, jednak postanowił nam przypomnieć historię swoich kabrioletów.
Historia kabrioletów Saaba rozpoczyna się w 1983 roku, kiedy to na targach we Frankfurcie szwedzki producent zaprezentował nowy concept car z miękkim składanym dachem. Auto bazowało na modelu 900 z nadwoziem lifback.
Po pozytywnym przyjęciu auta ze strony opinii publicznej, Saab rozpoczął seryjną produkcję modelu. Za montowanie egzemplarzy odpowiedzialna była firma Valmet Automotive z siedzibą w Finlandii. Cabrio trafiło do salonów 3 lata później, w 1986 roku, pierwszych 400 egzemplarzy przeznaczonych było tylko dla rynku północnoamerykańskiego.
900 Convertible, bo taką nazwę dostał model sprzedawany w Stanach Zjednoczonych, był napędzany dwulitrowym silnikiem benzynowym wspieranym turbosprężarką. Jednostka ta produkowała 175 KM. Później na rynku pojawiły się mocniejsze wersje wraz z topową odmianą Aero.
W 1993 roku Saab zaprezentował nową generację modelu 900, który bazował na płycie podłogowej Opla Vectry. Model ten również miał cztery miejsca oraz miękki składany dach, jednak w odróżnieniu od poprzednika cała konstrukcja po złożeniu całkowicie chowała się pod specjalną pokrywą, przez co tył auta był płaski.
W 1998 roku Saab odświeżył kabriolet i zmienił nazwę modelu na 9-3 Convertible. Kolejna karta historii otwiera się w 2003 roku, kiedy to szwedzki producent zaprezentował trzecią generację auta, która jest produkowana do dzisiaj. Od tego czasu auto przeszło serię drobnych usprawnień, w skład których wchodzi m.in. ulepszony system składania dachu czy tapicerka niewchłaniająca wody.
Model 9-3 jest pierwszym na świecie kabrioletem z miękkim dachem, który uzyskał maksymalną notę 5 gwiazdek w testach Euro NCAP. Auto jest dzisiaj dostępne również w edycji specjalnej zaprezentowanej na targach w Genewie, którą Saab uczcił rok niezależności po wykupieniu firmy od koncernu General Motors.
Jeżeli szwedzki producent upora się z problemami finansowymi, w 2012 roku na rynku powinna pojawić się nowa odsłona modelu 9-3, na bazie której niedługo później powstanie również kabriolet.
Produkcja Saaba 900/9-3
Pierwsza generacja (1986-1993) - 48 849 egzemplarzy
Druga generacja (1994-2002) - 149 145 egzemplarzy
Trzecia generacja (2003-) 99 535 egzemplarzy
Dodatkowe informacje na zdjęciu poniżej.
Źródło: Carscoop