Saab złożył wniosek o bankructwo - ostatnia nadzieja upadła
W 2009 roku, kiedy koncern General Motors został zdziesiątkowany przez kryzys gospodarczy, Amerykanie zaczęli szukać nowego inwestora dla Saaba. Wtedy rozpoczęła się gehenna szwedzkiej firmy, która dzisiaj rano złożyła oficjalnie wniosek o bankructwo.
19.12.2011 | aktual.: 12.10.2022 13:00
W 2009 roku, kiedy koncern General Motors został zdziesiątkowany przez kryzys gospodarczy, Amerykanie zaczęli szukać nowego inwestora dla Saaba. Wtedy rozpoczęła się gehenna szwedzkiej firmy, która dzisiaj rano złożyła oficjalnie wniosek o bankructwo.
Przez ostatnie 2 lata Saab już kilka razy był na krawędzi, a we wrześniu, po tym jak sąd oddalił wniosek firmy o restrukturyzację, Szwedzi mieli w ciągu kilku dni ogłosić bankructwo.
Pojawiła się jednak kolejna szansa na uratowanie marki, która swego czasu produkowała jedne z najbardziej charakterystycznych, a co za tym idzie - interesujących aut. Ratunkiem było chińskie konsorcjum firm Youngman Lotus oraz Pang Da, jednak plany firmy Swan, obecnego właściciela Saaba, pokrzyżował koncern General Motors
W sobotę GM zawetował warunki, na których Chińczycy chcieli przejąć markę, w tym dostarczenie im technologii opracowanej przez Saaba (tej, której właścicielem był także koncern General Motors).
Szczegóły przygotowywanej w ciągu kilku ostatnich tygodni umowy nie są znane, więc trudno oceniać decyzję Amerykanów. W poniedziałek rano Victor Muller, dyrektor firmy Swan, złożył wniosek o bankructwo 3 przedsiębiorstw: Saab Automobile Aktiebolag, Saab Automobile Tools AB oraz Saab Automobile Powertrain.
Łącznie pracę straci około 7000 osób, a rynek motoryzacyjny jedną z najbardziej charakterystycznych i bez wątpienia ważnych marek.