Rudolf Diesel [osobistości motoryzacji]
Rudolf Diesel urodził się 18 marca 1858 roku w Paryżu, zmarł w niewyjaśnionych okolicznościach 29 września 1913 roku podczas podróży promem przez kanał La Manche. Niemiecki konstruktor, który wynalazł silnik wysokoprężny tzw. silnik diesla.
11.03.2011 | aktual.: 07.10.2022 17:28
Rudolf Diesel urodził się 18 marca 1858 roku w Paryżu, zmarł w niewyjaśnionych okolicznościach 29 września 1913 roku podczas podróży promem przez kanał La Manche. Niemiecki konstruktor, który wynalazł silnik wysokoprężny tzw. silnik diesla.
Mimo tego, że Rudolf Diesel urodził się we Francji, pochodził z niemieckiej rodziny. Już jako dziecko interesował się techniką. Kiedy Rudolf ukończył 12 lat w wyniku wojny francusko-pruskiej jego rodzina zmuszona była do emigracji na Wyspy Brytyjskie, a on trafił na wychowanie do rodziny mieszkającej w Augsburgu w Bawarii.
Po ukończeniu szkoły, Rudolf trafił na politechnikę w Monachium, gdzie studiował pod okiem profesora Carla Lindego, wynalazcy chłodziarki. Rudolf pomagał mu w badaniach nad jego wynalazkami, równolegle pracując nad problemem związanym ze sprawnością silników benzynowych.
Karierę na uczelni Rudolf Diesel zakończył zdobywając tytuł doktora nauk technicznych, zapisując się jednocześnie na kartach historii jako najlepszy student w historii politechniki w Monachium.
W wieku 34 lat wynalazca dostał patent na autorski projekt silnika, jednak pierwszy w pełni sprawny silnik wysokoprężny zaprezentowany został 4 lata później w 1897 roku w fabryce firmy Man w Augsburgu, gdzie pracował wówczas Diesel. Gotowa do produkcji i montowania w lokomotywach oraz ciężarówkach jednostka powstała dopiero w 1908 roku, 5 lat przed śmiercią wynalazcy.
Rudolf Diesel zmarł w niewyjaśnionych okolicznościach podczas podróży promem przez Kanał La Manche. Jego ciało zostało wyłowione 1 dzień po rozpoczęciu podróży z Antwerpii do Hartwich.
Pierwsza teoria mówi o samobójstwie, Rudolf przechodził wcześniej załamanie nerwowe oraz depresję, w którą wpadł w związku z nieumiejętnym zarządzaniem pieniędzy, rozrzutnością i trybem życia. Druga teoria mówi o morderstwie, jakoby zabili go niemieccy agenci, którzy chcieli chronić interesy kraju. Diesel chciał bowiem sprzedać patent produkcji swojego silnika za granicę. Podobno za sam patent twórca jednostki dostał milion marek, niewyobrażalną wówczas kwotę.
Pierwszym samochodem, w którym zamontowano silnik diesla był Mercedes 260D. Miało to miejsce 23 lata po śmierci wynalazcy tej jednostki. Obecnie na świecie ponad 90% środków transportu związanego z logistyką napędzają właśnie silniki wysokoprężne. Jednostki wysokoprężne bardzo długo pozostaną niezastąpione, gdyż cechują się wyższą sprawnością niż analogiczne jednostki benzynowe.