Rozmiar ma znaczenie

Mówi się, że rozmiar ma znaczenie i faceci dobrze o tym wiedzą. Już od dziecka chcieliśmy mieć największe zabawki, fascynowały nas ogromne TIR-y, traktory czy kopary. Odwołuję się do Waszych najbardziej ukrytych fascynacji "dużym rozmiarem". Zobaczcie największe, najwspanialsze maszyny budowlane na wspaniałych fotografiach.  Prawdziwe giganty dla mężczyzn, którzy nadal mają 8 lat.

Żuraw-gigant w pracy
Żuraw-gigant w pracy
Marcin Łobodziński

03.06.2011 | aktual.: 07.10.2022 17:51

Liebherr LTM 11200-9.1

fot. huma-krane.de
fot. huma-krane.de

Największy kołowy dźwig na świecie, a właściwie żuraw - bo tak brzmi poprawna nazwa urządzenia. Imponujący zasięg wysięgnika  do 100 metrów i maksymalny udźwig 1200 ton. Jeśli  taki zasięg nie wystarczy, można zamontować kratownicę, która zwiększa go do 176 m.

Obraz

Podwozie składa się z 9 osi. Aby żuraw mógł cokolwiek podnieść, potrzebny jest balast. Tu wynosi on 202 tony. Liczby są imponujące, a jak wyglądają osiągi? Silnik o mocy 671 KM potrafi rozpędzić tego kolosa do 75 km/h, czyli więcej niż nasze PKS-y. Hydropneumatyczne zawieszenie dba o odpowiednie poziomowanie.

Komatsu D575A-3SD

Obraz

Największy spychacz świata to maszyna japońskiej firmy Komatsu. Jej niemal 7,5 metrowy lemiesz jest szerszy niż bramka do piłki nożnej. Silnik o mocy 1170 KM pomoże przepchnąć jednym ruchem 160 ton ziemi.

Le Tourneau L-2350

Obraz

Największa ładowarka kołowa świata została zbudowana przez amerykańską firmę Le Tourneau. Ten potwór połyka za jednym zamachem 40 m[sup]3[/sup] ziemi o maksymalnej masie 170 ton. Napędza go ponad 60 litrowy silnik Cummins o mocy 2300 KM. Le Toureau to nie tylko  rekordzista w swojej klasie, ale posiada również największe opony świata. Mają niemal 6 metrów wysokości i ważą 6,8 tony sztuka.

ACCO Grader

Obraz

Największa na świecie równiarka. Powstała tylko jedna tego typu maszyna o tym rozmiarze. Została zbudowana we Włoszech na specjalne zamówienie. Ważąca 160 ton maszyna potrzebowała ogromnej mocy. O to troszczą się dwa silniki. Jeden zamontowany z tyłu o mocy 1000 KM, wspomagany jest drugim silnikiem 700 KM, zamontowanym z przodu.

Liebherr LR13000

fot. Liebherr
fot. Liebherr

To nie pojazd kosmiczny, ani też plan z kolejnej części Terminatora. To największy na świecie żuraw gąsienicowy. Maksymalna wysokość podnoszenia 223 m, maksymalne wychylenie 160 m. Jednak nie długość żurawia tu imponuje a udźwig. W zależności od konfiguracji balastu i wychylenia, to monstrum może podnieść od 104 do 1350 ton! Do napędu służy Diesel V8 o mocy 1360 KM.

Caterpillar 797F

Obraz

... Na przykład największe wozidło świata. Słowo " wywrotka" to trochę za mało na tego kolosa. Amerykanie lubią największe zabawki, a ten mocarz ma ładowność 383 tony. "Na pusto" waży ponad 240 ton. Napędzany jest silnikiem V20 o mocy niemal 3800KM. W przeciwieństwie do mniejszych modeli Caterpillara ten nie jest wyposażony w silnik elektryczny.

Obraz

Terex RH 400

Obraz

Teraz czas na kilka rekordów. Co powiecie na największą koparkę świata? Ponad 1000 ton masy własnej robi wrażenie? A co powiecie na 16 cylindrowe silnik Cummins o łącznej mocy 4400 KM?  Do tego warto dodać, że ten potwór potrafi nabrać 45m[sup]3[/sup] kruszywa jednym ugryzieniem. Prawie 86 ton! Sama koparka mierzy 10 m. Maksymalna jej wysokość, po uniesieniu łyżki to prawie 20 m. Co można nią załadować...?

Obraz

Liebherr T 282B

Największa ciężarówka świata do 2008 roku. 203 tonowy Liebherr o ładowności 365 ton długo dzierżył rekord wielkości wśród kopalnianych wozideł. Ten potwór z 20-cylindrowym silnikiem Diesla o mocy 3650 KM może się rozpędzić do 64 km/h. Co więcej, napęd spalinowy wspiera napęd elektryczny na prąd przemienny. Cena? 3 mln dolarów!

Obraz

Liebherr R9800

fot. Liebherr
fot. Liebherr

Druga najpotężniejsza koparka świata, używana rzecz jasna w kopalniach odkrywkowych. Znana m. in. z filmu na Youtube, który pokazuje jak potężną łyżką dysponuje ten sprzęt. Może ona pomieścić 43m[sup]3[/sup]/ 75 ton ładunku. Napęd też jest nieprzeciętny. Dwa silniki V16 o mocy 2000 KM każdy. Koparka świetnie nadaje się do załadunku wozideł (wywrotek używanych w kopalniach odkrywkowych) o ładowności do 360 ton.

Excavator Liebherr with waterfall on a car

Liebherr L568

fot. Liebherr
fot. Liebherr

Oczywiście nie ma porównania z gigantycznym Le Tourneau (o którym później), lecz ładowność 20 ton dla względnie niewielkiej ładowarki kołowej i tak jest duża. Używany raczej do transportu kamiennych bloków i w pracy z mniejszymi wozidłami. Moc silnika może zdziwić, bo to tylko 340 KM. Przy masie własnej 30 ton, nie jest zbyt duża.

Źródło artykułu:WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (35)