Rozmiar ma znaczenie

Mówi się, że rozmiar ma znaczenie i faceci dobrze o tym wiedzą. Już od dziecka chcieliśmy mieć największe zabawki, fascynowały nas ogromne TIR-y, traktory czy kopary. Odwołuję się do Waszych najbardziej ukrytych fascynacji "dużym rozmiarem". Zobaczcie największe, najwspanialsze maszyny budowlane na wspaniałych fotografiach.  Prawdziwe giganty dla mężczyzn, którzy nadal mają 8 lat.

Żuraw-gigant w pracyŻuraw-gigant w pracy
Marcin Łobodziński

Liebherr LTM 11200-9.1

fot. huma-krane.de
fot. huma-krane.de

Największy kołowy dźwig na świecie, a właściwie żuraw - bo tak brzmi poprawna nazwa urządzenia. Imponujący zasięg wysięgnika  do 100 metrów i maksymalny udźwig 1200 ton. Jeśli  taki zasięg nie wystarczy, można zamontować kratownicę, która zwiększa go do 176 m.

Obraz

Podwozie składa się z 9 osi. Aby żuraw mógł cokolwiek podnieść, potrzebny jest balast. Tu wynosi on 202 tony. Liczby są imponujące, a jak wyglądają osiągi? Silnik o mocy 671 KM potrafi rozpędzić tego kolosa do 75 km/h, czyli więcej niż nasze PKS-y. Hydropneumatyczne zawieszenie dba o odpowiednie poziomowanie.

Komatsu D575A-3SD

Obraz

Największy spychacz świata to maszyna japońskiej firmy Komatsu. Jej niemal 7,5 metrowy lemiesz jest szerszy niż bramka do piłki nożnej. Silnik o mocy 1170 KM pomoże przepchnąć jednym ruchem 160 ton ziemi.

Le Tourneau L-2350

Obraz

Największa ładowarka kołowa świata została zbudowana przez amerykańską firmę Le Tourneau. Ten potwór połyka za jednym zamachem 40 m[sup]3[/sup] ziemi o maksymalnej masie 170 ton. Napędza go ponad 60 litrowy silnik Cummins o mocy 2300 KM. Le Toureau to nie tylko  rekordzista w swojej klasie, ale posiada również największe opony świata. Mają niemal 6 metrów wysokości i ważą 6,8 tony sztuka.

ACCO Grader

Obraz

Największa na świecie równiarka. Powstała tylko jedna tego typu maszyna o tym rozmiarze. Została zbudowana we Włoszech na specjalne zamówienie. Ważąca 160 ton maszyna potrzebowała ogromnej mocy. O to troszczą się dwa silniki. Jeden zamontowany z tyłu o mocy 1000 KM, wspomagany jest drugim silnikiem 700 KM, zamontowanym z przodu.

Liebherr LR13000

fot. Liebherr
fot. Liebherr

To nie pojazd kosmiczny, ani też plan z kolejnej części Terminatora. To największy na świecie żuraw gąsienicowy. Maksymalna wysokość podnoszenia 223 m, maksymalne wychylenie 160 m. Jednak nie długość żurawia tu imponuje a udźwig. W zależności od konfiguracji balastu i wychylenia, to monstrum może podnieść od 104 do 1350 ton! Do napędu służy Diesel V8 o mocy 1360 KM.

Caterpillar 797F

Obraz

... Na przykład największe wozidło świata. Słowo " wywrotka" to trochę za mało na tego kolosa. Amerykanie lubią największe zabawki, a ten mocarz ma ładowność 383 tony. "Na pusto" waży ponad 240 ton. Napędzany jest silnikiem V20 o mocy niemal 3800KM. W przeciwieństwie do mniejszych modeli Caterpillara ten nie jest wyposażony w silnik elektryczny.

Obraz

Terex RH 400

Obraz

Teraz czas na kilka rekordów. Co powiecie na największą koparkę świata? Ponad 1000 ton masy własnej robi wrażenie? A co powiecie na 16 cylindrowe silnik Cummins o łącznej mocy 4400 KM?  Do tego warto dodać, że ten potwór potrafi nabrać 45m[sup]3[/sup] kruszywa jednym ugryzieniem. Prawie 86 ton! Sama koparka mierzy 10 m. Maksymalna jej wysokość, po uniesieniu łyżki to prawie 20 m. Co można nią załadować...?

Obraz

Liebherr T 282B

Największa ciężarówka świata do 2008 roku. 203 tonowy Liebherr o ładowności 365 ton długo dzierżył rekord wielkości wśród kopalnianych wozideł. Ten potwór z 20-cylindrowym silnikiem Diesla o mocy 3650 KM może się rozpędzić do 64 km/h. Co więcej, napęd spalinowy wspiera napęd elektryczny na prąd przemienny. Cena? 3 mln dolarów!

Obraz

Liebherr R9800

fot. Liebherr
fot. Liebherr

Druga najpotężniejsza koparka świata, używana rzecz jasna w kopalniach odkrywkowych. Znana m. in. z filmu na Youtube, który pokazuje jak potężną łyżką dysponuje ten sprzęt. Może ona pomieścić 43m[sup]3[/sup]/ 75 ton ładunku. Napęd też jest nieprzeciętny. Dwa silniki V16 o mocy 2000 KM każdy. Koparka świetnie nadaje się do załadunku wozideł (wywrotek używanych w kopalniach odkrywkowych) o ładowności do 360 ton.

Excavator Liebherr with waterfall on a car

Liebherr L568

fot. Liebherr
fot. Liebherr

Oczywiście nie ma porównania z gigantycznym Le Tourneau (o którym później), lecz ładowność 20 ton dla względnie niewielkiej ładowarki kołowej i tak jest duża. Używany raczej do transportu kamiennych bloków i w pracy z mniejszymi wozidłami. Moc silnika może zdziwić, bo to tylko 340 KM. Przy masie własnej 30 ton, nie jest zbyt duża.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Rosjanie próbują wskrzesić kolejną markę. To chiński SUV w przebraniu
Rosjanie próbują wskrzesić kolejną markę. To chiński SUV w przebraniu
Top 10 samochodów w Europie. Niespodzianka na pierwszym miejscu
Top 10 samochodów w Europie. Niespodzianka na pierwszym miejscu
Policja dostała 100 nowych radiowozów. Tym razem wybrano inną markę
Policja dostała 100 nowych radiowozów. Tym razem wybrano inną markę
Następca Alpine A110 jednak zachowa silnik spalinowy? Szef marki tego nie wyklucza
Następca Alpine A110 jednak zachowa silnik spalinowy? Szef marki tego nie wyklucza
Yangwang U9 Xtreme pokonał Xiaomi. Nowy rekord Nürburgringu
Yangwang U9 Xtreme pokonał Xiaomi. Nowy rekord Nürburgringu
Nowe zasady dotyczące prawa jazdy w UE. Dokument stracisz w całej wspólnocie
Nowe zasady dotyczące prawa jazdy w UE. Dokument stracisz w całej wspólnocie
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł