Rolnik Łukasz ma dwa traktory Kirovets K-700A. Nie zamieniłby ich na nowe

Rolnik Łukasz prowadzi kanał na YouTube poświęcony ogromnym traktorom Kirovets K-700A. Pokazuje, jak je naprawia, serwisuje, opowiada ich historie. W krótkim czasie zyskał rzeszę wiernych widzów, w tym również mnie. Postanowiłem więc go odwiedzić i zrobić materiał o kultowym K-700.

Marcin Łobodziński

Kirovets K-700A – co to za ustrojstwo?

Pierwsze kirowce K-700 opuszczały fabrykę w Petersburgu w latach 60. minionego stulecia i w tym czasie były prawdziwymi bestiami. W ZSRR nie było niczego innego, co można byłoby do nich porównać. Zarówno pod względem wielkości, jak i mocy ponad 200 KM.

Pierwszym odbiorcą tych maszyn było wojsko, a nie gospodarstwa rolne. Jednak z czasem trafiły m.in. do kołchozów i już w latach 70. zmodernizowane maszyny o nazwie K-700A stały się dość popularne w rolnictwie w krajach bloku wschodniego, również w PRL. Chętnie używano ich także do wspomagania transportu i odśnieżania dróg na Syberii.

Kirovets K-700A
Kirovets K-700A © fot. Marcin Łobodziński

Te traktory mogą być znane m.in. mieszkańcom zachodniej części Polski, gdzie pracowały przy obrabianiu setek hektarów pól w PGR-ach, czyli Państwowych Gospodarstwach Rolnych. Na tak dużych powierzchniach można było wykorzystywać ogromne maszyny, które zastępowały nawet 2-3 popularne ursusy - i to te większe. Kirowce nadawały się do tego idealnie.

Dopiero lata później, po upadku PRL-u, sukcesywnie zaczęto wycofywać kirowce z dużych gospodarstw rolnych, zastępując je najpierw wysłużonymi, ale mocnymi maszynami sprowadzonymi z Zachodu, a następnie także nowymi traktorami.

Siła radzieckiej techniki

Do napędu tych ogromnych, ponad 12-tonowych radzieckich traktorów służą diesle V8 firmy YaMZ, znane z popularnej wojskowej ciężarówki marki Kraz. Z tą różnicą, że w K-700 zastosowano turbodoładowanie. Przez to wydają z siebie głośny i słyszany z dużej odległości gwizd. Turbosprężarka ma prostą rurę służącą za komin, a układ wylotu spalin nie ma tłumika. Stąd też w wielu miejscach nazywano je gwizdakami lub gwizdkami.

Kirovets K-700A
Kirovets K-700A © fot. Marcin Łobodziński

Inną - dość charakterystyczną, choć częściej spotykaną w innych traktorach - cechą jest przegubowość kirowca. Nie ma tu osi skrętnej, lecz ciągnik łamie się na przegubie mniej więcej pośrodku długości, a oś, która powoduje w rzeczywistości skręcanie, jest uzależniona od obciążenia. Jeśli do traktora dołączona jest maszyna, to z reguły skręca przód, ale na pusto traktor skręca tylną osią. Stąd też dość trudne prowadzenie.

Więcej ciekawostek poda już nasz bohater w materiale wideo. Opowie m.in. o tym, skąd wziął się mit o ogromnej paliwożerności tego traktora, który spowodował, że w dużych gospodarstwach wycofano go z użytku.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Nowy Mercedes GLB wyceniony w Polsce. Jest nieznacznie droższy, ale oferuje znacznie więcej
Nowy Mercedes GLB wyceniony w Polsce. Jest nieznacznie droższy, ale oferuje znacznie więcej
Nowy szef BMW: Milan Nedeljkovic przejmuje stery w erze elektromobilności
Nowy szef BMW: Milan Nedeljkovic przejmuje stery w erze elektromobilności
Nowa ekspresówka na zachodzie. Wiemy, kiedy nią pojedziemy
Nowa ekspresówka na zachodzie. Wiemy, kiedy nią pojedziemy
Kilka kluczowych detali. Po tym rozpoznasz nieoznakowany radiowóz
Kilka kluczowych detali. Po tym rozpoznasz nieoznakowany radiowóz
Odświeżona Dacia Jogger wjeżdża do salonów. Jest LPG, jest i hybryda
Odświeżona Dacia Jogger wjeżdża do salonów. Jest LPG, jest i hybryda
Hyundai i30N może powrócić na rynek. Kluczem będzie nowy napęd
Hyundai i30N może powrócić na rynek. Kluczem będzie nowy napęd
Tesla na ostatnim miejscu w amerykańskim rankingu niezawodności
Tesla na ostatnim miejscu w amerykańskim rankingu niezawodności
Uciekł z miejsca kolizji. Miał swoje powody
Uciekł z miejsca kolizji. Miał swoje powody
Stworzył Taycana, teraz będzie szefem AMG. Co to oznacza dla marki?
Stworzył Taycana, teraz będzie szefem AMG. Co to oznacza dla marki?
Ford stworzy dwa modele na platformie Renault. Tak chce wygrywać w Europie
Ford stworzy dwa modele na platformie Renault. Tak chce wygrywać w Europie
Auto nawet za połowę ceny. Możesz kupić od komornika
Auto nawet za połowę ceny. Możesz kupić od komornika
Na razie 5 zł dziennie. Ruszył system opłat za starsze auta
Na razie 5 zł dziennie. Ruszył system opłat za starsze auta
ZATRZYMAJ SIĘ NA CHWILĘ… TE ARTYKUŁY WARTO PRZECZYTAĆ 👀