Rajd Polski 2016 - Andreas Mikkelsen wygrywa rzutem na taśmę

Andreas Mikkelsen odniósł zwycięstwo w Rajdzie Polski po fascynującej walce z Ottem Tänakiem. Polska runda mistrzostw świata jest wyjątkowo łaskawa dla młodego Norwega.

Andreas Mikkelsen świętuje drugie zwycięstwo w karierze i kolejny udany występ w Polsce
Andreas Mikkelsen świętuje drugie zwycięstwo w karierze i kolejny udany występ w Polsce
Źródło zdjęć: © fot. Jaanus Ree/Red Bull Content Pool
Marcin Łobodziński

03.07.2016 | aktual.: 01.10.2022 22:32

Dziś pierwsze, a w dwóch ostatnich edycjach drugie miejsce Andreasa Mikkelsena – oto statystyki tego kierowcy w Rajdzie Polski. Rajdzie, który potwierdził jak z punktu widzenia zawodników walczących o mistrzostwo świata upośledzone są nowe przepisy dotyczące pozycji startowej do oesów. Z drugiej jednak strony, mamy wyjątkowo ciekawe mistrzostwa, w których w siedmiu rajdach zwyciężyło sześciu różnych zawodników. Takie rzeczy pamiętamy z lat 90.

Lider i wicelider klasyfikacji generalnej mistrzostw nie mieli wiele do powiedzenia na szutrowych trasach Rajdu Polski od samego początku rozgrywki. O ile jednak Sébastien Ogier trzymał się pierwszego dnia kurczowo czwartej pozycji, o tyle Dani Sordo nawet nie mógł się przebić do pierwszej dziesiątki. Różnica jest taka, że Sébastien Ogier ma na tyle duży talent i umiejętności, że pomimo fatalnej pozycji startowej mógł się utrzymać w czołówce. Natomiast Dani Sordo „ukarany” przez regulamin nie mógł wiele zdziałać, a zdecydowanie niższe umiejętności nie pozwoliły mu nadrobić tempa.

Ott Tänak po prostu fruwał po polskich odcinkach
Ott Tänak po prostu fruwał po polskich odcinkach© fot. Jaanus Ree/Red Bull Content Pool

W zupełnie innym świecie byli Ott Tänak i Andreas Mikkelsen, którzy narzucili tempo od samego początku i do mety walczyli o zwycięstwo. Pierwszym liderem, nie licząc superoesu w Mikołajkach, został Estończyk reprezentujący barwy zespołu DMACK, jadący Fordem Fiestą WRC. Później inicjatywę przejął Norweg z fabrycznego teamu Volkswagena i to on był liderem po pierwszej pętli. Tänak spadł na trzecie miejsce za Haydena Paddona, który wmieszał się w tę rywalizację. Na drugiej pętli Tänak wygrał trzy odcinki, które dały mu prowadzenie w rajdzie. Pomimo tego, że dwa kolejne padły łupem Paddona i Ogiera, to ci dwaj zawodnicy odstawali już od pierwszego Tänaka i drugiego Mikkelsena.

Wczoraj mieliśmy kontynuację szarży Tänaka do pierwszego zwycięstwa w swojej karierze. Wychowanek Markko Martina wygrał na trzech pierwszych próbach, czym wyrobił sobie 18 s przewagi nad Mikkelsenem. Norweg chciał odrobić na drugiej pętli, ale wygrał tylko dwukrotnie z Tänakiem, przez co strata powiększyła się do 21,3 s.

Hayden Paddon był jedynym kierowcą, który próbował nawiązać walkę z Tanakiem i Mikkelsenem
Hayden Paddon był jedynym kierowcą, który próbował nawiązać walkę z Tanakiem i Mikkelsenem© fot. Jaanus Ree/Red Bull Content Pool

Ostatnią szansą Mikkelsena były cztery dzisiejsze oesy. Od rana pada deszcz i było to niekorzystne dla kierowcy Fiesty. Tänak miał złe ustawienia, które nie pasowały do śliskiej trasy. Stracił jednak tylko 2,4 s do wicelidera na pierwszej próbie, nadal utrzymując zdecydowaną przewagę. Na kolejnej wygrał Ogier, który walczył z Jari-Mattim Latvalą o piątą pozycję. Obaj wygrali wszystkie próby tego dnia, ale ostatecznie Fin utrzymał piąte miejsce. Natomiast Mikkelsen konsekwentnie trwał przy swoim. Urwał kolejne 3,1 s na drugiej próbie dnia, a po serwisie miał już pewne zwycięstwo w kieszeni. W samochodzie Tänaka doszło do przebicia opony z przodu, przez co ten stracił ponad 40 s. Był tak blisko zwycięstwa. Być może dobrze, że nie wygrał, bo prywatny kierowca na oponach DMACK mogłoby być punktem zapalnym do rozmów na temat zmiany kontrowersyjnych przepisów, które dają nam ciekawe mistrzostwa. Choć i tak nie wiadomo, czy drugie miejsce Tänaka nie przeleje kielicha rozgoryczenia szefostwa Volkswagena.

W nielicznym gronie Polaków, najszybszą załogą byli mistrzowie Europy – Kajetan Kajetanowicz i Jarosław Baran. W kategorii WRC2 zajęli czwarte miejsce za Teemu Suninenem w Škodzie Fabii R5, Elfynem Evansem jadącym Fiestą R5 i Esapekką Lappim, który od lat używa Škody. Piąty w tej klasie był Jarosław Kołtun pilotowany przez Ireneusza Pleskota. Kajetanowicz został klasyfikowany na 16. miejscu w rajdzie, a Kołtun na 18.

Rajd Polski 2016 - klasyfikacja generalna
Poz.ZałogaSamochódCzas/strata
1.

A. Mikkelsen

A. Jaeger

VW Polo WRC2:37:34.4
2.

O. Tanak

R. Molder

Ford Fiesta WRC+26.2 s
3.

H. Paddon

J. Kennard

Hyundai i20 WRC+28.5 s
4.

T. Neuville

N. Gilsoul

Hyundai i20 WRC+29.3 s
5.

J-M.Latvala

M.Anttila

VW Polo WRC+33.8 s
6.

S.Ogier

J.Ingrassia

VW Polo WRC+40.3 s
7.

C. Breen

S. Martin

Citroen DS3 WRC+2:01.4 min
8.

M. Ostberg

O. Floene

Ford Fiesta WRC+3:04.6 min
9.

E.Camilli

B.Veillas

Ford Fiesta WRC+5:23.1 min
10.

T. Suninen

M. Markkula

Skoda Fabia R5+5:53.3 min
Źródło artykułu:WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)