Rajd Australii 2015 – drugi rajd bez Kubicy

Tegoroczny Rajd Australii to druga już runda WRC, w której nie wystartował Robert Kubica. Dziś rano zakończył się pierwszy etap zmagań na trudnych, ale i malowniczo pięknych odcinkach specjalnych.

Obraz
Źródło zdjęć: © fot. VW Motorsport
Marcin Łobodziński

Rajd Australii dostarczył nie lada emocji jeszcze przed rozpoczęciem. Podczas zapoznania z trasą kierowca Citroëna Mads Ostberg zderzył się z ciężarówką, przez co pękły mu żebra i został zmuszony do rezygnacji ze startu. Tym samym zupełnie nieoczekiwanie i przypadkowo do fabrycznego zespołu Francuzów awansował junior Stéphane Lefebvre. 23-letni kierowca wystartuje w Citroenie DS3 WRC dopiero drugi raz. Przypadkowo, ponieważ Francuz pojechał do Australii tylko w celu przygotowania sobie notatek, nie miał startować w rajdzie.

Stéphane Lefebvre przez przypadek zastąpił Ostberga. Jeżeli pokaże dobre tempo ma szansę w przyszłym roku na awans do fabrycznego składu
Stéphane Lefebvre przez przypadek zastąpił Ostberga. Jeżeli pokaże dobre tempo ma szansę w przyszłym roku na awans do fabrycznego składu © fot. Citroen Racing

Rajd ku uciesze fanów zespołu Hyundai Motorsport od oesowego zwycięstwa rozpoczął Dani Sordo. Przy okazji warto wspomnieć o jego degradacji do zespołu B w Australii, w której w roli fabrycznego kierowcy jedzie Hayden Paddon. Kierowcy ze ścisłej czołówki zmagali się z dużą ilością luźnego szutru stąd słabsze rezultaty Ogiera i Latvali. Warto mieć na oku tę dwójkę. Jeżeli Sébastien Ogier ukończy rajd przed Latvalą, niezależnie od zdobytych punktów zostanie trzykrotnym mistrzem świata!

Być może dlatego Francuz pojedzie zachowawczo, choć pokonanie Latvali z pewnością nie będzie łatwe. Drugi odcinek specjalny również padł łupem Daniego Sordo. Drugi dojechał Paddon, dzięki czemu dwójka kierowców Hyundaia plasowała się na dwóch czołowych pozycjach w klasyfikacji generalnej. Thierry Neuville jechał na siódmej pozycji. Również następny odcinek wygrał Sordo, ale przegrał czwartą próbę z Krisem Meekiem o całe 11,2 s uszkadzając delikatnie auto. Stracił pozycję lidera na rzecz Brytyjczyka walczącego o przedłużenie kontraktu z Citroënem. Po pierwszej pętli na drugim miejscu sklasyfikowano Sordo, a na trzecim Paddona. Dopiero za nimi znajdowała się trójca Volkswagena w kolejności: Mikkelsen, Latvala, Ogier.

Rajd doskonale rozpoczął Dani Sordo, ale ostatecznie musiał oddać wyższość kierowcom Volkswagena
Rajd doskonale rozpoczął Dani Sordo, ale ostatecznie musiał oddać wyższość kierowcom Volkswagena © fot. Hyundai Motorsport

Druga pętla to już koncert prowadzony przez niemiecki zespół. Trzy kolejne odcinki specjalne padły łupem Latvali, a Ogier powoli odrabiał straty i notował coraz lepsze czasy by zakończyć dzień oesowym zwycięstwem. Kierowcy startujący później zmagali się z dużą ilością kurzu wiszącego w powietrzu, utrudniającego jazdę, natomiast tym, którzy startowali jako pierwsi luźny szuter już nie przeszkadzał, bo oesy były przejeżdżane powtórnie. Koncertowa jazda Latvali dała mu prowadzenie w rajdzie z przewagą 2 s nad Meekiem i 4,6 s nad Ogierem. Dani Sordo spadł na piąte miejsce za Mikkelsena. Paddon jest szósty, a Neuville siódmy.

Tymczasowy kierowca Citroëna Stéphane Lefebvre na ostatniej próbie złamał zawieszenie i jutro wystartuje w systemie Rally2. Do tego czasu plasował się na dziewiątej pozycji uzyskując czasy oesowe w okolicach dziewiątego i dziesiątego miejsca.

Wyniki Rajdu Australii 2015 – dzień I

Poz.ZałogaSamochódCzas
1.J-M.Latvala/M.AnttilaVW Polo WRC1:15:29.1
2.K.Meeke/P.NagleCitroen DS3 WRC+2.0 s
3.S. Ogier/J.IgrassiaVW Polo WRC+4.6 s
4. S.Mikkelsen/O.FloeneVW Polo WRC+12.9 s
5.D.Sordo/M.MartiHyundai i20 WRC+15.9 s
6.H.Paddon/J.KennardHyundai i20 WRC+25.5 s
7.T.Neuville/N.GilsoulHyundai i20 WRC+37.2 s
8. O.Tanak/R.MolderFord Fiesta WRC+40.2 s
9.E.Evans/D.BarrittFord Fiesta WRC+2:21.8 min
10. L.Bartelli/L.GranaiFord Fiesta WRC+3:37.9 min
Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Było pożegnanie, jest wskrzeszenie. Alfa Romeo przywraca Giulię i Stelvio Quadrifoglio w edycji Collezione
Było pożegnanie, jest wskrzeszenie. Alfa Romeo przywraca Giulię i Stelvio Quadrifoglio w edycji Collezione
Nowy odcinek S7 udostępniony później. Będą ograniczenia prędkości
Nowy odcinek S7 udostępniony później. Będą ograniczenia prędkości
911 jako PHEV? Porsche tłumaczy, czemu to nie wchodzi w grę
911 jako PHEV? Porsche tłumaczy, czemu to nie wchodzi w grę
Używany elektryk odstraszył mnie dopiero na publicznej ładowarce
Używany elektryk odstraszył mnie dopiero na publicznej ładowarce
Ford rozważa wprowadzenie taniego elektrycznego sedana z napędem na tył
Ford rozważa wprowadzenie taniego elektrycznego sedana z napędem na tył
Wideo: Po pijanemu skasował rogatki. Zapłaci dziesiątki tysięcy złotych
Wideo: Po pijanemu skasował rogatki. Zapłaci dziesiątki tysięcy złotych
Prezydent podpisał zmiany w rejestracji aut. Kierowcy czekali od lat
Prezydent podpisał zmiany w rejestracji aut. Kierowcy czekali od lat
2500 zł kary. Dotyczy nawet pieszego
2500 zł kary. Dotyczy nawet pieszego
Pierwsza jazda: Peugeot 308 po liftingu – małe zmiany, (nie)duży efekt
Pierwsza jazda: Peugeot 308 po liftingu – małe zmiany, (nie)duży efekt
"Proszę otworzyć bagażnik". Czy policjant może sprawdzić auto?
"Proszę otworzyć bagażnik". Czy policjant może sprawdzić auto?
Zmiany w obowiązkowych światłach do jazdy. Znamy datę
Zmiany w obowiązkowych światłach do jazdy. Znamy datę
Nadchodzi koniec "ekranozy" w nowych autach. Wiemy, od kiedy
Nadchodzi koniec "ekranozy" w nowych autach. Wiemy, od kiedy
ZANIM WYJDZIESZ... NIE PRZEGAP TEGO, CO CZYTAJĄ INNI! 👇