Przez kolor możesz sporo stracić. Nie każdy sprzedaje się tak samo dobrze

Nie od dziś wiadomo, że marka, model, silnik czy wyposażenie nowego auta wpływają na jego cenę po kilku latach. Wiele do powiedzenia ma również kolor karoserii. Zły wybór może kosztować sporą sumkę. I podpowiedź – srebrny wcale nie jest najlepszy.

Peugeot e-208Krzykliwy kolor może być dobrym pomysłem
Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik
Tomasz Budzik

Amerykański serwis iSeeCars postanowił sprawdzić, jak kolor karoserii wpływa na wartość używanego samochodu. Do porównania wzięto trzyletnie egzemplarze, różniące się pod względem parametrów jedynie kolorem. Jak się okazało, różnice były spore. Najmniej na wartości straciły żółte auta, w najgorszej sytuacji byli właściciele złotych wozów. Średnia dla wszystkich barw wyniosła 22,5 proc. Warto przy tym pamiętać, że to statystyki dla USA. W Europie mogą być nieco inne.

Oto wyniki badania utraty wartości w zależności od koloru:

  • żółty - 13,5 proc.
  • beżowy - 17,8 proc.
  • pomarańczowy – 18,4 proc.
  • zielony – 19,2 proc.
  • czerwony – 20,6 proc.
  • biały – 21,9 proc.
  • niebieski – 22,0 proc.
  • szary – 22,5 proc.
  • fioletowy – 22,7 proc.
  • srebrny – 23,2 proc.
  • czarny – 23,9 proc.
  • brązowy – 24,0 proc.
  • złoty – 25,9 proc.

Wyniki amerykańskiego badania mogą być zaskakujące. Srebrny i czarny, które zwykle podczas kupowania auta postrzega się jako "bezpieczne" kolory, wcale nie przyczyniają się do lepszego niż przeciętne utrzymywania wartości używanego samochodu. Być może właśnie przez swoją popularność.

Warto też zwrócić uwagę na różnice pomiędzy segmentami. Jak się okazuje preferencje klientów – przynajmniej w USA – znacznie od siebie odbiegają. W przypadku SUV-ów najlepiej spisują się kolory żółty (9,1 proc.), zielony (20,4 proc.) oraz pomarańczowy (21,1 proc.). Wśród sedanów najlepiej wypadły auta brązowe (16,8 proc.), czerwone (17,4 proc.) oraz pomarańczowe (18,8 proc.). Dla minivanów najlepszym wyborem był zaś zielony (19,8 proc.), a dalej brązowy (20,8 proc.) i niebieski (30,3 proc.).

Wybrane dla Ciebie
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
Opony letnie przy niskich temperaturach. Jak bardzo odstają od całorocznych?
Opony letnie przy niskich temperaturach. Jak bardzo odstają od całorocznych?
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
ZATRZYMAJ SIĘ NA CHWILĘ… TE ARTYKUŁY WARTO PRZECZYTAĆ 👀