Problemów Polestara nie widać końca. Gigant z branży wypożyczeń kończy współpracę

Hertz parę lat temu podpisał z Polestarem umowę na zakup kilkudziesięciu tysięcy aut elektrycznych od szwedzkiej marki. Rewizja planów giganta z USA położyła jednak kres tej współpracy. Ostatecznie obie strony poszły na kompromis.

Polestar 2 (2024)Polestar 2 (2024)
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Polestar
Kamil Niewiński

Każdej osobie, która chociaż raz miała okazję wypożyczać samochód, z pewnością mignęło gdzieś logo Hertz. Możliwe, że wystarczyło wam po prostu znaleźć się na lotnisku. Amerykańska firma to gigant, jeśli chodzi o wynajem aut. Operuje on w 150 krajach na całym świecie i zatrudnia niemal 30 tys. osób.

Kilka lat temu Hertz postanowił stać się prekursorem transformacji na samochody elektryczne. Firma podpisała dwie ogromne umowy — z Teslą i Polestarem. Miały one łącznie zapewnić dostawę niemal 200 tys. elektryków, które miały następnie trafić do floty Hertza.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Stłuczka wypożyczonym samochodem kosztuje. Warto się ubezpieczyć

Strategia jednak została przez Amerykanów szybko zweryfikowana. Okazało się, że spadek wartości samochodów jest o wiele większy niż ten założony pierwotnie przez firmę. Koszty naprawy również okazały się naprawdę spore, a kierowcy Ubera, do których trafiła połowa dostarczonych Hertzowi do października 2023 r. tesli, niszczyli je w większym stopniu, niż to zakładano.

To właśnie dlatego pod koniec 2023 r. firma ogłosiła, że otrzymała już od Tesli 100 tys. egzemplarzy i... na tym poprzestanie. Pod kątem finansowym bowiem pozyskiwanie aut elektrycznych okazało się nie aż tak dobrym układem. Dodatkowo w tyle była jeszcze umowa z Polestarem opiewająca na 65 tys. aut. No właśnie — była.

Według informacji portalu "Financial Times" Hertz postanowił na ten moment wstrzymać wykonanie kontraktu. Wszystko dlatego, że według raportów na całej umowie stracił on 245 mln dolarów. Nie oznacza to jednak, że układ całkowicie się zawalił.

Pewna część Polestarów została dostarczona firmie, jednak ta chciała wykręcić się z potrzeby zakupu wszystkich zadeklarowanych egzemplarzy. Szwedzi zgodzili się na to pod jednym warunkiem — Hetrzowi ograniczono swobodę sprzedaży kupionych już aut. Nie mogą pozbyć się ich zbyt tanio i zbyt szybko. W efekcie osiągnięto kompromis, lecz chyba nikogo taki układ do końca nie satysfakcjonuje.

Wybrane dla Ciebie
Rosjanie próbują wskrzesić kolejną markę. To chiński SUV w przebraniu
Rosjanie próbują wskrzesić kolejną markę. To chiński SUV w przebraniu
Tesla wróciła na szczyt. Te auta Europejczycy kupowali we wrześniu
Tesla wróciła na szczyt. Te auta Europejczycy kupowali we wrześniu
Policja dostała 100 nowych radiowozów. Tym razem wybrano inną markę
Policja dostała 100 nowych radiowozów. Tym razem wybrano inną markę
Następca Alpine A110 jednak zachowa silnik spalinowy? Szef marki tego nie wyklucza
Następca Alpine A110 jednak zachowa silnik spalinowy? Szef marki tego nie wyklucza
Yangwang U9 Xtreme pokonał Xiaomi. Nowy rekord Nürburgringu
Yangwang U9 Xtreme pokonał Xiaomi. Nowy rekord Nürburgringu
Nowe zasady dotyczące prawa jazdy w UE. Dokument stracisz w całej wspólnocie
Nowe zasady dotyczące prawa jazdy w UE. Dokument stracisz w całej wspólnocie
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł