Powstanie najdłuższy tunel w Polsce. Ulga dla kierowców
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowy na opracowanie projektu budowlanego Zachodniej Obwodnicy Szczecina w ciągu drogi ekspresowej S6. W ramach tej inwestycji powstanie najdłuższy tunel w Polsce, który pozwoli kierowcom przemieszczać się pod korytem Odry.
01.12.2022 | aktual.: 01.12.2022 14:24
GDDKiA poinformowała o zawarciu dwóch umów dotyczących opracowania projektu budowlanego Zachodniej Obwodnicy Szczecina. Pierwszy odcinek od Kołbaskowa do Polic opracowany zostanie za 14,94 mln zł w ciągu trzynastu miesięcy, a trasę zaprojektuje konsorcjum firm TPF i Databout. Za odcinek z Polic do Goleniowa, gdzie powstanie m.in. tunel pod Odrą, odpowiedzialna będzie firma Voessing Polska. W tym przypadku prace projektowe oszacowano na 39,8 mln zł, a termin realizacji to piętnaście miesięcy.
Powstanie najdłuższy tunel w Polsce. Ulga dla kierowców na północy
Odcinek Kołbaskowo - Police omijać będzie Szczecin od zachodu i liczyć będzie 25,5 km. Zakończy się on na węźle Police, który zlokalizowany będzie w pobliżu wylotu z tunelu pod Odrą. Druga część trasy pobiegnie w kierunku wschodnim, przechodząc tunelem pod rzeką i obszarem zakładów chemicznych w Policach. Liczyć ona będzie 23,41 km i zakończy się na węźle Goleniów Północ, gdzie łączą się drogi ekspresowe S3 i S6.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Informacje przekazane przez GDDKiA na pewno ucieszą kierowców. Decyzja środowiskowa ws. tej inwestycji została wydana już w roku 2017. Następnie wykonano dokumentację koncepcyjną, a także badania podłoża. Wszelkie prace związane z dokumentacją zakończyły się w czerwcu 2021 roku, zaś kilka miesięcy później minister infrastruktury przyznał 411,2 mln zł dofinansowania na prace przygotowawcze dla tej inwestycji. Objęły one m.in. uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) i wypłatę odszkodowań za nieruchomości pod drogę.
Zachodnia Obwodnica Szczecina ostatecznie liczyć będzie ok. 48,6 km. Ominie ona miasto od zachodu i północy. W ramach tej inwestycji powstanie najdłuższy w Polsce tunel. W związku z zakładami chemicznymi w Policach, pojawiła się konieczność jego wydłużenia z 3,5 do 5 km. Będzie to drugi tego typu obiekt obok budowanego tunelu pod Świną, na Pomorzu Zachodnim.
Dzięki nowej trasie szczecinianie oraz kierowcy poruszający się po województwie zachodnio-pomorskim zyskają alternatywę dla obecnego szlaku S3/A6, który pozwala ominąć Szczecin od południa i wschodu.
Szczególne znaczenie będzie miała dla położonych na północ od Szczecina Polic. Obecnie, aby dojechać z Polic do węzła Goleniów Północ (S3/S6), trzeba przejechać 58 km. Po wybudowaniu obwodnicy trasa ta skróci się do 23 km, a czas przejazdu kilkukrotnie. Z centrum Szczecina wyprowadzona zostanie znacząca część ruchu samochodowego, w tym pojazdy jadące do zakładów chemicznych w Policach - informuje GDDKiA.
Budowa Zachodniej Obwodnicy Szczecina znalazła się w projekcie Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku.