Porsche 968

Porsche 968

Porsche 968 jest następcą modelu 944, wprowadzonego do produkcji w 1982 roku, oraz poprzednikiem modelu Porsche 986 Boxster, który powstał w 1996 roku, a jego produkcja w fabrykach zlokalizowanych w Stuttgarcie i Uusikaupunki została zakończona w 2004 roku.

  • Porsche 968 to kolejny sportowy model oferowany przez niemieckiego producenta. Auto powstawało w Stuttgarcie w latach 1991-1995
  • Model jest następcą Porsche 944. Po zakończeniu produkcji 968-ki jej następcą stało się Porsche 986 Boxster
  • Auto w okresie produkcji było jedną z tańszych propozycji oferowanych przez Porsche. Obecnie cena auta na rynku wtórnym jest dość wysoka
  • Za jedną z wad Porsche 968 uważa się zbyt małą przestrzeń w kabinie
  • Ze względu na małą liczbę wyprodukowanych egzemplarzy, auto jest trudne do znalezienia na rynku wtórnym
[1/5] Porsche 968 to kolejny sportowy model oferowany przez niemieckiego producenta. Auto powstawało w Stuttgarcie w latach 1991-1995

Porsche 968 mierzy 4320 mm długości, 1735 mm szerokości oraz 1275 mm wysokości. Oferowano je jako 2-drzwiowe coupé lub 2-drzwiowy kabriolet. Plasowane w segmencie G Porsche 968 produkowano wyłącznie w Stuttgarcie od sierpnia 1991 roku. Wyposażenie opcjonalne Porsche 968 obejmowało m.in. klimatyzację.

968 był w latach 90. jednym z najtańszych modeli oferowanych przez niemieckiego producenta. Ceny startowały od 90 tys. marek za podstawowo wyposażony egzemplarz. Udało się to osiągnąć dzięki wykorzystaniu bardziej dostępnych i mniej ekskluzywnych materiałów oraz montażowi silnika w przedniej części nadwozia, chłodzonego cieczą, a nie jak w przypadku kultowego 911, powietrzem. Co ciekawe, na początku takie rozwiązanie nie przypadło do gustu fanom marki. Ostatecznie zmienili zdanie po tym, jak przekonali się o świetnych właściwościach jezdnych Porsche 968.

Porsche 968 dostępne było tylko z jedną, 4-cylindrową, rzędową jednostką napędową o pojemności 3,0 l o mocy 240 KM przy 6200 obr./min (maksymalny moment obrotowy 305 Nm przy 4100 obr/min), która współpracuje z wtryskowym układem zasilania i której średnica cylindra wynosi 104 mm, a skok tłoka 88 mm.

Egzemplarz modelu 968 z 6-biegową manualną skrzynią biegów przyspiesza do setki w 6,5 s i osiąga prędkość maksymalną 255 km/h. Znacznie gorzej prezentują się wyniki 968 z tym samym silnikiem, ale połączonym ze skrzynią Tiptronic. Sprint 0-100 km/h trwa 7,9 s, a prędkość maksymalna wynosi 247 km/h. Wersja z manualną przekładnią pokonuje 400 m w 14,7 s.

Co ważne, średnie zużycie paliwa Porsche 968 wynosi 10,0 l/100 km, co jak na samochód sportowy jest bardzo dobrym wynikiem. Warto dodać, że producent zastosował także wentylowane tarcze hamulcowe z systemem ABS. Pozwalają one na bardziej efektowne wyhamowanie pojazdu z większych prędkości.

Dla bardziej wymagających klientów, w zaledwie 16 egzemplarzach, powstała wersja 968 Turbo S. Wyposażono ją w jednostkę turbo o pojemności 3,0 l i mocy 305 KM przy 5400 obr./min, której średnica cylindra i skok tłoka wynoszą tyle samo co w standardowym modelu 968 - odpowiednio 104 mm i 88 mm.

968 Turbo S oferuje maksymalny moment obrotowy równy 500 Nm przy 3000 obr./min i pozwala osiągnąć prędkość maksymalną 282 km/h. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa 4,9 s; auto jest w stanie pokonać 400 m odcinek w ciągu 13 s. Co ciekawe, czas przejazdu pierwszego kilometra wynosi 23,6 s.

Warto również wspomnieć o topowej wersji 968 noszącej nazwę 968 Turbo RS. Nie można jej było kupić, ponieważ samochód powstał wyłącznie na potrzeby różnych serii wyścigowych. 968 Turbo RS rozwijało moc w przedziale 337-350 KM.

Produkcja Porsche 968 została zakończona po czterech latach, w lipcu 1995 roku. Główną przyczyną przedwczesnego wycofania 968 z taśm montażowych był niewielki popyt. 968 jest ostatnim Porsche z silnikiem czterocylindrowym.

Porsche 968 powstało tylko w 12 776 egzemplarzach, co przekłada się obecnie na wysoką cenę oraz brak dostępności tego modelu na rynku.

Plusy:

  • mocna i całkiem ekonomiczna jednostka napędowa
  • możliwość wyboru wzmocnionej wersji Turbo S
  • bardzo dobre właściwości jezdne
  • materiały wykończeniowe zadowalającej jakości
  • bezawaryjność

Minusy:

  • mało miejsca we wnętrzu
  • niewiele wyprodukowanych egzemplarzy i wysoka cena na rynku wtórnym