Popełniają go nawet doświadczeni kierowcy. Ten błąd niszczy silnik

Powody mogą być różne, ale efekt - ten sam. Nieważne, czy robimy to z nieuwagi, niewiedzy czy lenistwa, brak redukcji przed przyspieszeniem jest nie tylko mało efektywny, ale i nie służy silnikowi. Oto dlaczego.

Mitsubishi Colt LPGMitsubishi Colt LPG
Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński

Kierowcy uczą się w szkole jazdy, że przed wyprzedzaniem należy zredukować bieg. Niższe przełożenie zapewnia większą moc i moment obrotowy, a co za tym idzie - lepsze przyspieszenie. Jednak charakterystyka współczesnych silników z turbodoładowaniem sprawia, że generują one więcej mocy przy niższych obrotach. To z kolei sprawia, że kierowcy często rezygnują z redukcji przy przyspieszaniu. Skoro działa, to po co redukować? To jednak nie jest właściwe podejście.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Plebiscyt Samochód Roku Wirtualnej Polski 2025

Silnik spalinowy na niskich obrotach nie jest wydajny - przyspieszanie trwa dłużej, a straty ciepła są większe. Dwie japońskie firmy, Toyota i Denso, odkryły, że w takich warunkach może dojść do przedwczesnego zapłonu, czyli sytuacji, w której mieszanka paliwowa zapala się, gdy tłok jeszcze próbuje ją sprężyć.

W efekcie w komorze spalania gromadzą się żarzące się drobinki z oleju i paliwa, które przy następnym sprężaniu mogą znów przedwcześnie doprowadzić do zapłonu mieszanki, zanim zrobi to świeca. Im wyższe obroty, tym mniejsze ryzyko przedwczesnego zapłonu. Dlatego czasem warto „przepalić” silnik.

Co złego może się stać? Przede wszystkim na elementy silnika działają w takiej sytuacji ogromne siły, pod które nie był projektowany. W najlepszym przypadku może dojść do uszkodzenia świec. W najgorszym – do pęknięcia tłoków, wygięcia korbowodów i konieczności generalnego remontu silnika. A tego raczej nikt by nie chciał.

Wybrane dla Ciebie
Polacy oszaleli na punkcie SUV-ów. Te modele wybierali w październiku
Polacy oszaleli na punkcie SUV-ów. Te modele wybierali w październiku
Europa traci konkurencyjność. Fabryki części pracują na granicy opłacalności
Europa traci konkurencyjność. Fabryki części pracują na granicy opłacalności
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Jeździł nim znany aktor. Teraz jest na sprzedaż
Jeździł nim znany aktor. Teraz jest na sprzedaż
Europa zmieni kierunek? Zniesienie zakazu sprzedaży aut spalinowych coraz bardziej realne
Europa zmieni kierunek? Zniesienie zakazu sprzedaży aut spalinowych coraz bardziej realne
Koniec modernizacji dawnej gierkówki. Kierowcy mogą już korzystać
Koniec modernizacji dawnej gierkówki. Kierowcy mogą już korzystać
Nie chcą technologii Tesli nawet za darmo. Musk narzeka
Nie chcą technologii Tesli nawet za darmo. Musk narzeka
Dziś duża akcja policji. Mandaty do 5 tys. zł
Dziś duża akcja policji. Mandaty do 5 tys. zł
Jazda na zakazie z dotkliwszą karą. Rząd zmienia przepisy, ale to nie poprawi sytuacji [Opinia]
Jazda na zakazie z dotkliwszą karą. Rząd zmienia przepisy, ale to nie poprawi sytuacji [Opinia]
Seat wycenił odświeżoną Ibizę. Jest w czym wybierać
Seat wycenił odświeżoną Ibizę. Jest w czym wybierać
Ten Lexus ES z Polski przejechał ponad 750 tys. km i nadal ma się dobrze
Ten Lexus ES z Polski przejechał ponad 750 tys. km i nadal ma się dobrze
Zmiana uprawnień kat. B. Rząd podał najpóźniejszą datę
Zmiana uprawnień kat. B. Rząd podał najpóźniejszą datę
ZANIM WYJDZIESZ... NIE PRZEGAP TEGO, CO CZYTAJĄ INNI! 👇