WAŻNE
TERAZ

Tusk po rozmowach z liderami Europy. "Wsparcie obrony powietrznej"

Popełniają go nawet doświadczeni kierowcy. Ten błąd niszczy silnik

Powody mogą być różne, ale efekt - ten sam. Nieważne, czy robimy to z nieuwagi, niewiedzy czy lenistwa, brak redukcji przed przyspieszeniem jest nie tylko mało efektywny, ale i nie służy silnikowi. Oto dlaczego.

Mitsubishi Colt LPGMitsubishi Colt LPG
Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński

Kierowcy uczą się w szkole jazdy, że przed wyprzedzaniem należy zredukować bieg. Niższe przełożenie zapewnia większą moc i moment obrotowy, a co za tym idzie - lepsze przyspieszenie. Jednak charakterystyka współczesnych silników z turbodoładowaniem sprawia, że generują one więcej mocy przy niższych obrotach. To z kolei sprawia, że kierowcy często rezygnują z redukcji przy przyspieszaniu. Skoro działa, to po co redukować? To jednak nie jest właściwe podejście.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Plebiscyt Samochód Roku Wirtualnej Polski 2025

Silnik spalinowy na niskich obrotach nie jest wydajny - przyspieszanie trwa dłużej, a straty ciepła są większe. Dwie japońskie firmy, Toyota i Denso, odkryły, że w takich warunkach może dojść do przedwczesnego zapłonu, czyli sytuacji, w której mieszanka paliwowa zapala się, gdy tłok jeszcze próbuje ją sprężyć.

W efekcie w komorze spalania gromadzą się żarzące się drobinki z oleju i paliwa, które przy następnym sprężaniu mogą znów przedwcześnie doprowadzić do zapłonu mieszanki, zanim zrobi to świeca. Im wyższe obroty, tym mniejsze ryzyko przedwczesnego zapłonu. Dlatego czasem warto „przepalić” silnik.

Co złego może się stać? Przede wszystkim na elementy silnika działają w takiej sytuacji ogromne siły, pod które nie był projektowany. W najlepszym przypadku może dojść do uszkodzenia świec. W najgorszym – do pęknięcia tłoków, wygięcia korbowodów i konieczności generalnego remontu silnika. A tego raczej nikt by nie chciał.

Wybrane dla Ciebie

Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km