Poradniki i mechanikaPomarańczowa kontrolka z wykrzyknikiem pojawia się przy mrozach. Oto, co oznacza

Pomarańczowa kontrolka z wykrzyknikiem pojawia się przy mrozach. Oto, co oznacza

Kontrolki
Kontrolki
Źródło zdjęć: © Autokult | Aleksander Ruciński
Marcin Łobodziński

18.11.2022 15:58, aktual.: 24.11.2022 09:41

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Jedna z kontrolek na zdjęciu powyżej może bez żadnej usterki zaświecić się zimą, kiedy spadnie temperatura. Domyślacie się, która?

Chodzi o kontrolkę informującą o niskim ciśnieniu w oponach, która może się zaświecić już przy temperaturze 0 st. C. I wcale nie chodzi o usterkę czujnika, lecz realny spadek ciśnienia. Przy takiej temperaturze spada ono o ok. 0,2 bara, to całkiem sporo. Przy -10 st. C spada o 0,3 bara, a przy -20 st. C nawet o 0,4 bara.

Zimą nikomu nie chce się niczego robić przy aucie, ale warto skontrolować ciśnienie, zwłaszcza po założeniu opon zimowych. Paradoksalnie u wulkanizatora, gdzie powinniśmy liczyć na prawidłowe napompowanie opon, stosuje się zazwyczaj zasadę – jedno ciśnienie na wszystkie auta. Zależnie od warsztatu i wymysłu mechanika – mieszczące się w granicach od 2,2 do 2,4 bara.

Szczególnie istotne jest ciśnienie w ogumieniu o niskim profilu, ponieważ tu jest najmniejsza tolerancja na błędy. Nie dość, że bardzo zmienia się tłumienie na nierównościach zależnie od ciśnienia, to przy zbyt niskim można uszkodzić felgę na dziurze.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Jakie ciśnienie na zimę?

Najlepiej takie, jak na lato. Na swobodniejszy dobór można pozwolić sobie w ogumieniu o dużym profilu, szczególnie powyżej 70. Wtedy, jeśli np. pojawi się duży śnieg, warto mieć nieco niższe ciśnienie niż zalecane. Niemniej, należy zwykle stosować takie ciśnienie, jakie zaleca producent.

oponyciśnienie w oponachzima
Komentarze (0)