Polskie autostrady są niebezpieczne bo kierowcy za szybko jeżdżą

Z najnowszego raportu przygotowanego przez Europejską Radę Bezpieczeństwa Transportu wynika, że polskie autostrady są jedynymi z najbardziej niebezpiecznych w krajach Unii Europejskiej.

Obraz
Marcin Łobodziński

Ogólne statystyki wskazują na poprawę bezpieczeństwa na autostradach całej Europy od 2003 do 2013 roku. Litwa, jako kraj z wciąż najniebezpieczniejszymi autostradami w Europie zanotowała wyraźną poprawę, podobnie jak Słowacja i Hiszpania. Niestety do czołówki niebezpiecznych autostrad zaliczają się polskie drogi, które zajmują drugie miejsce zaraz za Litwą i ostatnie pod względem poprawy bezpieczeństwa w tym okresie.

W przeciwieństwie do naszego wschodniego sąsiada u nas nie ma znaczącej poprawy w stosunku do lat ubiegłych. Jedynym uzasadnieniem takiej sytuacji jest fakt, że liczba kilometrów autostrad wzrosła w latach 2003-2013 ponad 3-krotnie. Biorąc to pod uwagę, oraz statystyki mówiące, że w 2003 roku zginęło na autostradach 37 osób, a w 2013 zginęło 40 osób, relatywna poprawa jest, ale tylko po uwzględnieniu większej sieci tych dróg. Najwięcej ofiar śmiertelnych na autostradach było w latach 2006-2007 (55 i 54 ofiar), a najmniej w roku 2010 (28 ofiar).

Połowa ofiar śmiertelnych na polskich autostradach do pasażerowie samochodów osobowych, 20 procent stanowią piesi, a 16 procent pasażerowie ciężarówek.

Zdaniem ekspertów europejskich, znaczącą poprawę bezpieczeństwa na autostradach zanotowano w krajach, w których poprawiono infrastrukturę drogową. Tymczasem polskie autostrady są budowane według najnowszych standardów i zdaniem prof. Stanisława Gacy, kierownika Katedry Budowy Dróg i Inżynierii Ruchu Politechniki Krakowskiej u nas to kierowcy muszą dojrzeć do autostrad. Zdaniem profesora jeżdżą oni za szybko w stosunku do swoich umiejętności, a podniesienie limitu dopuszczalnej prędkości do 140 km/h było błędem i skutki tego widać w statystykach. Najlepszą prędkością byłoby według pana Gacy 120 km/h, co jest też rzekomo naukowo udowodnione.

Problem dotyczy także pieszych na autostradach. Są to zwykle kierowcy samochodów, które uległy awarii. Nie potrafią się oni zachować na autostradzie ponieważ zwykle idą poboczem zamiast przejść za bariery ochronne.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: nowy Mitsubishi Eclipse Cross i Grandis – nadciąga odsiecz
Pierwsza jazda: nowy Mitsubishi Eclipse Cross i Grandis – nadciąga odsiecz
Pierwsza jazda: Ferrari 296 Speciale - poczuj się jak Kubica
Pierwsza jazda: Ferrari 296 Speciale - poczuj się jak Kubica
Nowy rodzaj baterii to dopiero początek. Chińczycy mają spory apetyt
Nowy rodzaj baterii to dopiero początek. Chińczycy mają spory apetyt
Plaga kradzieży w Polsce. Złodzieje znaleźli sobie nowy cel
Plaga kradzieży w Polsce. Złodzieje znaleźli sobie nowy cel
Prawdziwa plaga w Polsce. Takich kierowców są tysiące
Prawdziwa plaga w Polsce. Takich kierowców są tysiące
Mazda wygrywa w sądzie z Krajową Informacją Skarbową. Hybrydy z niższą akcyzą
Mazda wygrywa w sądzie z Krajową Informacją Skarbową. Hybrydy z niższą akcyzą
Niemieckie media: Opel może sprzedawać chińskie auto pod swoją marką
Niemieckie media: Opel może sprzedawać chińskie auto pod swoją marką
Test: Chery Tiggo 7 - nowa marka, znana zawartość
Test: Chery Tiggo 7 - nowa marka, znana zawartość
Eksperci o sytuacji na stacjach. Wiemy, jak będzie pod koniec miesiąca
Eksperci o sytuacji na stacjach. Wiemy, jak będzie pod koniec miesiąca
Kultowa Škoda 1000 MBX powraca jako koncept
Kultowa Škoda 1000 MBX powraca jako koncept
Wideo: Zgubił koło na przejeździe kolejowym. Niewiele zabrakło do tragedii
Wideo: Zgubił koło na przejeździe kolejowym. Niewiele zabrakło do tragedii
Widziałem auta nowej chińskiej marki. Lepas ma wysoko zawieszoną poprzeczkę
Widziałem auta nowej chińskiej marki. Lepas ma wysoko zawieszoną poprzeczkę