Polacy zbudowali wyścigową Toyotę GT86

Choć Toyota oferuje wyścigową wersję swojego coupe GT86, to nie brakuje osób, które modyfikacji dokonują na własną rękę. Jednym z takich konstruktorów jest Polak, Marcin Scheffler, właściciel warsztatu Forge Racing.

Toyota GT86Toyota GT86
Źródło zdjęć: © GT86 by Piotr
Szymon Jasina

Scheffler poznał Piotra, kierowcę i właściciela Toyoty GT86, podczas imprezy typu track day na Torze Poznań w kwietniu 2015 roku. Piotr był jednym z kursantów, który po raz pierwszy jeździł na torze. W jego aucie pojawiły się problemy techniczne i samochód trafił do warsztatu Forge Racing. Podczas naprawy właściciel sportowej Toyoty zainteresował się tuningiem i podjął decyzję o wprowadzeniu pierwszych zmian w swoim samochodzie.

Od tego czasu Marcin Scheffler zajmuje się modyfikacjami tego GT86 z 2013 r. Pierwszą zmianą były wyścigowe hamulce opracowane na bazie zestawu z Subaru STI z 2008 roku. Auto otrzymało tarcze o średnicy 315 mm, czterotłoczkowe zaciski Brembo z przodu i dwutłoczkowe z tyłu.

Na drugi ogień poszła zmiana amortyzatorów na Ohlins Road and Track. Rozwiązanie to jest kompromisem pomiędzy jazdą wyczynową a drogową, pozwala jednak na regulację twardości, wysokości i pochylenia kąta koła. Samochód otrzymał także specjalne, grubsze stabilizatory Whiteline i torowe opony.

Toyota GT86
Toyota GT86 © GT86 by Piotr

Te zmiany pozwoliły zapalonemu kierowcy ponownie poprawić osiągi i dały mu nową motywację do intensywnych treningów. Czas jednego okrążenia na torze w Poznaniu zredukowano z 2:02 do 1:54.

Największe modyfikacje warsztat Forge Racing przeprowadził w 2016 roku. Po kilkutygodniowych analizach zapadła decyzja o zamontowaniu turbosprężarki. Większość części zamówiono z Ameryki. Zza oceanu przyleciał układ dolotowy, układ wydechowy, turbosprężarka i wtryskiwacze. Część elementów zostało dobranych w Polsce. Silnik dostał kute korbowody i tłoki, intercooler i większą miskę olejową. Podczas pierwszych testów na hamowni udało się wygenerować 400 KM – o ponad 100 proc. więcej mocy niż uzyskuje fabryczny silnik wolnossący.

Większa moc wymagała zapewnienia odpowiedniego poziomu zabezpieczeń kierowcy. We wnętrzu znalazła się klatka bezpieczeństwa opracowana przez Marcina Schefflera. Pod nią fotele kubełkowe OMP, 6-punktowe pasy Sparco i kierownica OMP.

Toyota GT86
Toyota GT86 © GT86 by Piotr

Sportowe fotele, boczki i deska rozdzielcza zostały obszyte alcantarą. Z zewnątrz pojawiły się elementy z włókna węglowego – splitter, tylny spojler, maska silnika i lusterka. Samochód zmienił także kolor – został oklejony na ciemnoszary mat.

W tej postaci Toyota GT86 pojawiła się na torze na początku 2016 roku na pierwszym track day. Możliwości auta jako pierwszy sprawdził Marcin Szeffer, uzyskując czas okrążenia 1:45 – o 9 s poprawiając rekord samochodu. Najlepszy wynik właściciela auta do tej pory to 1:46. Już wiadomo jednak, że na tym nie poprzestanie i samochód przejdzie kolejne modyfikacje.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam