Polacy jednoznacznie o obowiązku jazdy w kasku na rowerze

Polacy zapytani przez Wirtualną Polskę jednoznacznie opowiadają się za wprowadzeniem obowiązku jazdy w kaskach na rowerze. Mówią też o zakazie dla hulajnóg.

Policja kontroluje rowerzystówPolicja kontroluje rowerzystów
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Policja
Marcin Łobodziński

Po dwóch spotkaniach Parlamentarnego Zespołu ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w sprawie obowiązkowych kasków na hulajnogi i rowery wiemy jedno. Przedstawiciele środowisk rowerowych są zdecydowanie przeciwko takiemu obowiązkowi, natomiast nie brakuje głosów, w tym medyków, postulujących za jak najszybszym wprowadzeniem obowiązkowej jazdy w kasku dla każdej osoby do 16 roku życia. Choć brak pełnych statystyk dotyczących wypadków, to przedstawiane przez nich dane ze szpitali pokazują, że skala problemu jest duża.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Nowa Mazda CX-5. Większa, pojemniejsza i... słabsza?

Co wiemy? Nic

Przygotowany projekt zmian przepisów nie spotkał się z ciepłym przyjęciem głównie dlatego, że nie został podparty żadnymi statystykami czy badaniami, które jednoznacznie wskazywałyby na potrzebę wdrożenia obowiązku, a ten obejmuje:

  • obowiązek jazdy w kasku dla osób do 16. roku życia korzystających z rowerów i hulajnóg elektrycznych;
  • obowiązek przewożenia dzieci do 7. roku życia na rowerze w foteliku i w kasku;
  • wyżej wymienione kaski mają spełniać jeszcze nieokreślone wymagania techniczne, czyli mieć certyfikat bezpieczeństwa;
  • grzywnę 100 zł dla rodzica lub opiekuna prawnego za dopuszczenie dziecka do 16 roku życia do poruszania się na wspomnianych urządzeniach bez kasku.

Na tę chwilę nie ma planu wdrożenia systemu, który po jakimś czasie miałby zweryfikować słuszność tych przepisów i ich wpływ na korzystanie z rowerów. Warto tu podkreślić, że środowiska rowerowe nie są przeciwne kaskom, lecz obawiają się, że wielu Polaków zniechęci to do korzystania z tego środka transportu. O ile obowiązek jazdy w kasku na rowerze elektrycznym czy hulajnodze nie budzi wątpliwości nikogo, o tyle na zwykłym rowerze już tak.

Dopiero podczas drugiego spotkania Parlamentarnego Zespołu ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego dość ważne dane przyniosła prof. Beata Jurkiewicz, konsultant krajowy w dziedzinie chirurgii dziecięcej. Były to informacje ze szpitali, które pokazały, że statystyki policji nie są tymi, na których można się opierać. Trzeba bowiem wiedzieć, że znakomita większość wypadków na rowerze, hulajnodze czy innym urządzeniu wspomagającym ruch nie jest zgłaszana jakimkolwiek służbom.

Z danych przygotowanych przez kilka szpitali dowiedzieliśmy się o skali wypadków, urazów i powagi sytuacji, kiedy rowerzysta nie korzysta z kasku. Więcej na ten temat przeczytacie w tekście poniżej:

Zdanie Polaków

Środowiska rowerowe, przeciwne obowiązkowi jazdy w kasku nie podparły swojej opinii danymi, choćby ankietowymi.

Dlatego na zlecenie Wirtualnej Polski przeprowadzono ankietę na próbie reprezentatywnej liczącej 1162 osoby, które odpowiedziały na kilka pytań związanych z takim obowiązkiem.

Z odpowiedzi jasno wynika, że większość ankietowanych jest za wprowadzeniem obowiązku jazdy w kasku nie tylko na hulajnodze elektrycznej (84 proc.), ale i na rowerze (72 proc.).

Polacy o obowiązku jazdy w kasku na
Polacy o obowiązku jazdy w kasku na rowerze © Licencjodawca | Ariadna
Polacy o obowiązku jazdy w kasku na
Polacy o obowiązku jazdy w kasku na hulajnodze elektrycznej © Licencjodawca | Ariadna

Aby potwierdzić, że zdanie ankietowanych będzie spójne z ich potencjalnym zachowaniem zadano także pytania o to, czy po wprowadzeniu obowiązku będą rzeczywiście z kasku korzystać i czy nie zrezygnują w ogóle z jazdy na rowerze.

Okazało się, że w odpowiedziach mamy pełną spójność, bo 69 proc. ankietowanych deklaruje korzystanie z kasku i 64 proc. nie przewiduje zmiany swoich preferencji odnośnie korzystania z roweru.

Polacy
Polacy o korzystaniu z kasku na rowerze, kiedy zostanie wprowadzony obowiązek © Licencjodawca | Ariadna
Polacy
Polacy o korzystaniu z roweru po wprowadzeniu obowiązku jazdy w kasku © Licencjodawca | Ariadna

Co ciekawe, aż 46 proc. respondentów opowiada się za zakazem wynajmu hulajnóg elektrycznych w miastach, choć tu zdania są zdecydowanie bardziej podzielone. 32 proc. uważa, że takiego zakazu nie powinno być, a 21 proc. nie ma zdania.

Wybrane dla Ciebie
Test: Ford Transit Custom Nugget - przemeblowali mi mieszkanie
Test: Ford Transit Custom Nugget - przemeblowali mi mieszkanie
Ej Toyota, dajcie nam tego Land Cruisera FJ!
Ej Toyota, dajcie nam tego Land Cruisera FJ!
Pokazali, na jakie auta stać przeciętnego Polaka
Pokazali, na jakie auta stać przeciętnego Polaka
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony
Doskonała jazda Verstappena w Austin i kiepski weekend McLarena
Doskonała jazda Verstappena w Austin i kiepski weekend McLarena
Silnik Mercedesa 2.1d (OM 651) - wtopa czy dobry wybór?
Silnik Mercedesa 2.1d (OM 651) - wtopa czy dobry wybór?
​Analiza: Gwałtowny wzrost rejestracji na polskim rynku. Najważniejsi gracze komentują, czy to na pewno zasługa aut elektrycznych i chińskich
​Analiza: Gwałtowny wzrost rejestracji na polskim rynku. Najważniejsi gracze komentują, czy to na pewno zasługa aut elektrycznych i chińskich
Czyli jednak się da. Obniżyli cenę SUV-a o prawie 25 tys. zł
Czyli jednak się da. Obniżyli cenę SUV-a o prawie 25 tys. zł
Prawie 14 tys. zł taniej. Jedno z ulubionych aut Polaków na wyprzedaży
Prawie 14 tys. zł taniej. Jedno z ulubionych aut Polaków na wyprzedaży
Sejm zdecydował - odebranie prawa jazdy również za szaleństwa poza terenem zabudowanym
Sejm zdecydował - odebranie prawa jazdy również za szaleństwa poza terenem zabudowanym