Pininfarina wkrótce w rękach Mahindra & Mahindra
Studio projektowe Pininfarina ma od długiego czasu problemy finansowe. Wkrótce może udać się uratować włoską firmę. Pomoc nadejdzie z Indii.
15.11.2015 | aktual.: 02.10.2022 09:07
Kłopoty finansowe Pininfariny trwają już ponad dekadę. Do tej pory nie zapowiadało się, by firma miała jakkolwiek wyjść z tarapatów. Przeciwnie, kryzys się pogłębiał, bo coraz więcej producentów decyduje się na projektowanie samochodów wewnątrz, przez własnych stylistów. Nawet marka z Cavallino Rampante tworząc LaFerrari nie skorzystała z usług Pininfariny, chociaż robiła to od wielu lat, regularnie tworząc swoje najznakomitsze maszyny przy współpracy ze słynnym domem projektowym. Problemy z zamówieniami w Pininfarinie są na tyle duże, że firma musiała trzy lata temu zamknąć swój oddział zajmujący się wytwarzaniem nadwozi.
Jak wielką skalę finansową osiągnął kryzys w Pininfarinie? Długi firmy sięgają blisko 53 milionów euro. Kryzys chciało zażegnać przedsiębiorstwo Mahindra & Mahindra, oczywiście ciągnąc z tego korzyści – takich działań nie prowadzi się charytatywnie. Firmy osiągnęły porozumienie już kilka miesięcy temu – w marcu. Niestety, umowa, która miała zostać zawarta nie satysfakcjonowała wierzycieli. Porozumienie między Mahindra & Mahindra a Pininfariną opiewało jedynie na połowę kwoty zadłużenia. Konieczne były dalsze negocjacje.
Teraz zapowiada się, że zawarcie umowy stanie się faktem. Agencja Reuters podała, że Pininfarina i Mahindra & Mahindra podpiszą stosowne dokumenty wciągu kilku najbliższych miesięcy. Na razie nie wiadomo jak dużą część zadłużenia pokryją finanse indyjskiej firmy. Z pewnością będzie to znacznie ponad połowa kwoty, którą studio projektowe zalega wierzycielom. W przeciwnym wypadku umowę udałoby się podpisać już w okolicach marca tego roku.
Upadek studia Pininfarina byłby nieodżałowaną stratą dla świata motoryzacji. Co prawda najwybitniejsi styliści studia przeszliby z pewnością do wewnętrznych działów projektowych u producentów samochodów. Jednak stracilibyśmy markę, która dla świata motoryzacji jest tym, czym Ferrari jest dla Formuły 1 – bez względu na różne wzloty i upadki, chcemy by ta nazwa wciąż żyła w swojej dziedzinie.
Trudno wymienić wszystkie wielkie projekty studia Pininfarina. Przypomnijmy jednak kilka najważniejszych. Do tych z pewnością zaliczają się Ferrai F12berlinetta, 458 Italia, Maserati GranTurismo, 599 GTB Fiorano, F430, 575 Maranello, 360 Modena, Peugeot 406 Coupé, Alfa Romeo Spider, 164, Ferrari F40, Testarossa i 288 GTO.