Pierwsza wpadka stacji paliw w 2021 r. Wyniki kontroli przeprowadzonych do końca kwietnia

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów opublikował wyniki badań jakości paliw przeprowadzonych do 30 kwietnia. W dokumencie pojawiło się pierwsze w 2021 r. odstępstwo od norm.

Póki co wyniki kontroli stacji paliw mogą podnosić kierowców na duchuPóki co wyniki kontroli stacji paliw mogą podnosić kierowców na duchu
Źródło zdjęć: © Tomasz Budzik
Tomasz Budzik

Inspekcja Handlowa podkręca tempo działań. Według raportu, który opublikowano na stronie internetowej UOKiK-u, od początku stycznia do 30 kwietnia kontrolerzy sprawdzili jakość paliw oferowanych na 516 stacjach. Dla porównania, do końca maja 2020 r. sprawdzono pod tym kątem 572 próbki. Jakie są wyniki? Jak się okazuje, w 2021 r. można śmiało tankować. Na jednej stacji paliwo nie spełniało jednak określonych prawem norm.

Jak wynika z kontroli, olej napędowy oferowany w lutym przez firmę handlowo-usługową Zbigniew Legutko przy ul. Dworcowej 26A w Chełmży miał zaniżony parametr stabilności oksydacyjnej. Mniejsza stabilność oksydacyjna przy dłuższym przechowywaniu może powodować powstawanie osadów i pogarszać właściwości eksploatacyjne paliwa.

Długotrwałe używanie paliw o niewłaściwych parametrach może prowadzić do nadmiernego zużycia silnika i jego osprzętu czy awarii, których dałoby się uniknąć. W przypadku oleju napędowego niewłaściwy skład frakcyjny i nieodpowiednia pozostałość po koksowaniu powoduje odkładanie się nagaru, zbyt duża zawartość wody zimą może powodować przytykanie filtra paliwa, a zbyt duża zawartość siarki sprzyja korozji i niszczy katalizator.

Zazwyczaj rzadsze są przypadki nieprawidłowości w benzynach. I tutaj na dłuższą metę może jednak dochodzić do strat. Paliwo charakteryzujące się niewłaściwym składem frakcyjnym może powodować wzrost temperatury spalania, a w konsekwencji większe spalanie i zużycie elementów silnika, za niska liczba oktanowa może prowadzić do zajścia spalania stukowego i uszkodzenia silnika, zbyt duża zawartość siarki przyspiesza korozję, a niewłaściwa prężność par może powodować dławienie się silnika.

Z badań opublikowanych przez UOKiK wynika, że jak do tej pory kierowcy nie muszą mieć dużych obaw w razie tankowania na niesprawdzonych przez siebie stacjach. Po uregulowaniu należności za paliwo zawsze warto jednak wziąć paragon. W razie kłopotów z silnikiem po zatankowaniu bez niego trudno będzie walczyć o odszkodowanie za poniesione straty.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Test długodystansowy: Mazda CX-60 jako wóz techniczny w Alpach
Test długodystansowy: Mazda CX-60 jako wóz techniczny w Alpach
Najczęstsze usterki na przeglądach. Dlatego auta w Polsce nie dostają pieczątki
Najczęstsze usterki na przeglądach. Dlatego auta w Polsce nie dostają pieczątki
Rozbili kolejne nowości. Pięć gwiazdek nie dla każdego
Rozbili kolejne nowości. Pięć gwiazdek nie dla każdego
Złodzieje mają żniwa. Te rzeczy powinny wzbudzić twoją czujność
Złodzieje mają żniwa. Te rzeczy powinny wzbudzić twoją czujność
Nowa Toyota Land Cruiser teraz także z miękką hybrydą. Wiemy, ile kosztuje
Nowa Toyota Land Cruiser teraz także z miękką hybrydą. Wiemy, ile kosztuje
Nadjeżdża odświeżony Mercedes Klasy S. Jest oficjalna zapowiedź
Nadjeżdża odświeżony Mercedes Klasy S. Jest oficjalna zapowiedź
Ogromny tunel w Polsce. Przebili się na drugą stronę
Ogromny tunel w Polsce. Przebili się na drugą stronę
W USA samolot wylądował na aucie. Wszystko się nagrało
W USA samolot wylądował na aucie. Wszystko się nagrało
Podwodny tunel z rondem. Norwegia buduje cud inżynierii
Podwodny tunel z rondem. Norwegia buduje cud inżynierii
Nowa Kia Seltos jedzie do Europy. Wypełni lukę między dwoma modelami
Nowa Kia Seltos jedzie do Europy. Wypełni lukę między dwoma modelami
Opel odświeżył Astrę. Kosmetyka, ale wyraźna
Opel odświeżył Astrę. Kosmetyka, ale wyraźna
Minivany nie umarły. Oto Citroën ELO Concept
Minivany nie umarły. Oto Citroën ELO Concept
ZANIM WYJDZIESZ... NIE PRZEGAP TEGO, CO CZYTAJĄ INNI! 👇