Pierwsza produkcyjna obręcz z włókien węglowych - Carbon Revolution CR9
12.10.2012 16:00, aktual.: 12.10.2022 17:03
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Australijskie przedsiębiorstwo Carbon Revolution zaprezentowało pierwszą, w pełni gotową do produkcji obręcz koła będąca jednoelementowym kompozytem wykorzystującym do zbrojenia włókna węglowe.
Kompozyty bazujące na włóknach węglowych to we współczesnej motoryzacji codzienność. Coraz więcej elementów w samochodach z wyższej półki - głównie sportowych - bazuje na lekkich i wytrzymałych materiałach kompozytowych. Materiały wykorzystujące włókna węglowe można znaleźć nie tylko w postaci poszycia zewnętrznego pojazdu, ale także w ważnych podzespołach mechanicznych czy przy konstrukcjach nośnych - ich zastosowanie ciągle rośnie, a dzięki Carbon Revolution CR9 w palecie tych atrakcyjnych pod wieloma względami podzespołów znalazła się jednoelementowa obręcz koła.
Jednoelementowe części oparte na kompozytach z włókien węglowych ze względu na wysoką anizotropowość (różne właściwości wytrzymałościowe w różnych kierunkach) są bardzo skomplikowane od strony konstrukcyjnej co niesie za sobą problem projektowania skomplikowanych kształtów zamkniętych w jednej formie i podlegających tak różnym obciążeniom jak ma to miejsce przy kołach samochodu. Rozwój i prace optymalizacyjne nad Carbon Revolution CR9 trwały prawie 10 lat, jednak według CEO firmy, Jake'a Dingle'a, uzyskany efekt jest bardzo dobry zarówno od strony wytrzymałościowej jak i obniżenia masy względem tradycyjnych obręczy aluminiowych (o 40-50%). Obręcz została też przebadana przez kilka wybranych instytutów odpowiedzialnych za jakość i bezpieczeństwo przed wprowadzeniem produktu na rynek.
Lżejsze obręcze, a co za tym idzie niższa masa nieresorowana i mniejsza inercja pozwolą na osiągnięcie niższego zużycia paliwa (2-4%), mniejszej emisji szkodliwych substancji (5-6%) i poprawienie osiągów samochodów. Pierwsze koła o wymiarze 19 x 8.5 cala i 19 x 12 cali zaprojektowano pod Porsche 911 i McLarena MP4-12C, jednak w ciągu najbliższych miesięcy planowane jest znaczne poszerzenie oferty.
Źródło: Carbon Revolution