Pamiętacie Kię Pride? W Iranie właśnie debiutuje jej potomek

Irańska motoryzacja to wyjątkowo ciekawe zagadnienie. Modele, które technicznie sięgają kilka dekad wstecz, są tam na porządku dziennym. Najnowszy przykład to Saipa Atlas, czyli crossover, który wywodzi się z lat 80.

Saipa AtlasSaipa Atlas
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Saipa
Aleksander Ruciński

Saipa jest największym producentem samochodów w Iranie. Firma właśnie zaprezentowała następcę popularnego modelu Quick. Tak jak Quick, Atlas jest niewielkim crossoverem, który ma przyciągać młodszych klientów.

Producent postawił na odważną stylistykę oraz krzykliwe połączenia kolorystyczne. Auto zwraca na siebie uwagę, choć raczej nie wszystkim przypadnie do gustu. Wprawne oko dostrzeże bowiem dziwne proporcje, które mogą zdradzać prawdziwy wiek konstrukcji.

Technicznie Atlas bazuje bowiem na architekturze X200, która debiutowała w latach 80. w trojaczkach Kia Pride / Ford Festiva / Mazda 121. Irańscy inżynierowie przez lata mocno udoskonalili tę konstrukcję. Mimo to nietrudno zauważyć, że nie jest to do końca współczesne auto.

Klienci nie powinni jednak narzekać, gdyż Atlas będzie zapewne jedną z najtańszych propozycji w swojej klasie. Co więcej, nie rozczaruje wyposażeniem. Na pokładzie znajdziemy m.in. oświetlenie LED, klimatyzację czy 7-calowe multimedia. Pod maską natomiast 1,5-litrowy silnik o mocy 88 KM, który opcjonalnie można sparować ze skrzynią CVT.

Samochód ma trafić do irańskich salonów w 2023 roku, gdzie będzie oferowany obok nowocześniejszych modeli Sahin i Aria, dla odmiany opartych na Toyocie Yaris drugiej generacji.

  • Saipa Atlas
  • Saipa Atlas
  • Saipa Atlas
  • Saipa Atlas
  • Saipa Atlas
[1/5] Saipa Atlas Źródło zdjęć: Materiały prasowe | Saipa

Wybrane dla Ciebie

Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej