Opony całoroczne: Kompromis, który zaskakuje i pozwala oszczędzać

Jeszcze dziesięć lat temu opony całoroczne były prawie niezauważalne na rynku, jeśli chodzi o samochody osobowe. Obecnie sytuacja zmieniła się diametralnie. Jak naprawdę jest z ich żywotnością? Przyjrzyjmy się danym.

Opony całoroczne. Nowe ogumienieOpony całoroczne. Nowe ogumienie
Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik

Już co czwarta

Popularność całorocznego ogumienia wciąż rośnie. Jak informuje Oponeo, w pierwszym kwartale 2025 r. udział całorocznego ogumienia w segmencie produktów dla aut osobowych wyniósł rekordowe 25,7 proc. Według raportu Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego za cały 2024 r. było to 22 proc. Skąd taki trend? Jedną z odpowiedzi jest wpływ zmian klimatycznych. Opony całoroczne mogą więc zyskiwać popularność, ponieważ zimy są ostatnio bardzo łagodne.

Podczas rozważania zakupu opon całorocznych, pojawiają się jednak ważne pytania. Skoro są one przeznaczone na cały rok, mogą być kompromisem w różnych warunkach atmosferycznych. Jak sprawują się w zimie w porównaniu z oponami zimowymi, czy latem w porównaniu z letnimi? I co z ich trwałością?

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Elektryczna Mazda 6e. Ale z tym ładowaniem to dajcie spokój, kto to widział

Posiadanie opon całorocznych eliminuje konieczność dwóch wizyt rocznie u wulkanizatora na "przekładkę", co pozwala zaoszczędzić około 150 - 180 zł za wizytę. Chociaż warto raz w roku je wyważyć, to jednak całoroczne ogumienie generuje oszczędności. Ale co z ich trwałością? Czy nie zużywają się za szybko, zwłaszcza podczas letnich miesięcy?

Na te pytania częściowo odpowiadają testy przeprowadzane przez ADAC. Niemiecki automobilklub regularnie publikuje wyniki testów opon, w tym przeznaczonych do wszystkich sezonów. Postanowiłem porównać podstawowe parametry opon w rozmiarze 205/55 R16, które były testowane w ostatnich latach. Jak wypadają zimowe, letnie i całoroczne modele?

Wyniki ADAC

Porównanie ograniczyłem do trzech najlepszych modeli każdej kategorii. Oto jakie wyniki osiągnięto:

Opony letnie

Goodyear EfficientGrip Performance 2

Continental PremiumContact 6

Michelin Primacy 4+

Hamowanie na suchym asfalcie (100-0 km/h)

37,7 m

35,9 m

36,9

Hamowanie na mokrym asfalcie (80-0 km/h)

37,4 m

34,4 m

36,7

Prędkość, przy której pojawił się aquaplaning

80,3 km/h

80,3 km/h

83,5 km/h

Przewidywana żywotność

65,7 tys. km

49,7 tys. km

61,3 tys. km

Cena w Polsce

360 zł

380 zł

450 zł

Opony całoroczne

Goodyear Vector 4Seasons Gen-3

Pirelli Cinturato All Season SF2

Hankook Kinergy 4S²

Hamowanie na suchym asfalcie (100-0 km/h)

43,2 m

40,4 m

42,6 m

Hamowanie na mokrym asfalcie (80-0 km/h)

34,7 m

33,3 m

35,9 m

Prędkość, przy której pojawił się aquaplaning

79,3 m

81,0 km/h

77,7 km/h

Hamowanie na śniegu (30-0 km/h)

10,7 m

12,0 m

11,4 m

Przewidywana żywotność

60,7 tys. km

33,0 tys. km

51,5 tys. km

Cena w Polsce

390 zł

500 zł

330 zł

Opony zimowe

Continental WinterContact TS 870

Goodyear UltraGrip Performance 3

Michelin Alpin 6

Hamowanie na suchym asfalcie (100-0 km/h)

44,7 m

44,2 m

45,5 m

Hamowanie na mokrym asfalcie (80-0 km/h)

35,1 m

35,5 m

35,4 m

Prędkość, przy której pojawił się aquaplaning

84,0 km/h

83,1 km/h

77,2 km/h

Hamowanie na śniegu (30-0 km/h)

9,9 m

10,1 m

10,3 m

Przewidywana żywotność

43,8 tys. km

49,1 tys. km

53,2 tys. km

Cena w Polsce

420 zł

460 zł

500 zł

Wnioski

Opony całoroczne to niewątpliwie kompromisowe rozwiązanie. Trzeba jednak zaznaczyć, że ustępstwa, na jakie musimy pójść, decydując się na takie rozwiązanie, nie są aż tak dotkliwe, jak można byłoby przypuszczać. Najwięcej obaw wzbudza ich zachowanie na śniegu. Z testów ADAC wynika, że najlepsze opony całoroczne były tylko o 8 proc. gorsze na śniegu niż najlepsze zimówki.

Na suchym asfalcie najlepsza z opon całorocznych miała o 12 proc. dłuższą drogę hamowania niż najlepsza opona letnia. Na mokrej nawierzchni różnica wynosiła jednak 3 proc. na korzyść opony całorocznej. Ponadto tylko jedna z opon letnich z czołowej trójki zdołała dorównać którejkolwiek z opon całorocznych z tej samej grupy.

Nie trzeba się obawiać nadmiernego zużywania się opon całorocznych. Według szacunków ADAC ich trwałość może przewyższać niektóre z najlepszych opon sezonowych. Cena także nie jest argumentem przeciw – jest porównywalna do sezonowych, co wzmacnia ich atrakcyjność ekonomiczną.

Czy to oznacza, że opony całoroczne są odpowiednie dla każdego? Z pewnością nie. Istnieje określona grupa kierowców, jak osoby jeżdżące zimą w górach czy pokonujące długie dystanse latem, dla których kilka procent różnicy w przyczepności może być kluczowe. Takie osoby mogą być rozczarowane oponami całorocznymi. Dla tych, którzy najczęściej jeżdżą po mieście lub na terenach równinnych, wysokiej jakości opony całoroczne mogą być świetnym rozwiązaniem.

Wybrane dla Ciebie
Projekt drakońskich kar dla kierowców. Tak ostrych przepisów nie było
Projekt drakońskich kar dla kierowców. Tak ostrych przepisów nie było
Wolą wezwać policję. Nowy sposób zgłaszania stłuczki się nie przyjął
Wolą wezwać policję. Nowy sposób zgłaszania stłuczki się nie przyjął
Dacia obniżyła ceny. Firma już zbiera zamówienia na Springa
Dacia obniżyła ceny. Firma już zbiera zamówienia na Springa
Renault przywraca do życia ikonę. Oto nowe Twingo E-Tech
Renault przywraca do życia ikonę. Oto nowe Twingo E-Tech
Drugi zakład Mercedesa w Polsce prawie gotowy. Będzie jednym z najnowocześniejszych
Drugi zakład Mercedesa w Polsce prawie gotowy. Będzie jednym z najnowocześniejszych
Znamy datę. W życie wejdą wielkie zmiany w przepisach
Znamy datę. W życie wejdą wielkie zmiany w przepisach
Pieniądze się kończą. Wzrost sprzedaży może się załamać
Pieniądze się kończą. Wzrost sprzedaży może się załamać
Nowy Mercedes CLA doczekał się wersji spalinowej. Wiemy, ile kosztuje
Nowy Mercedes CLA doczekał się wersji spalinowej. Wiemy, ile kosztuje
Wyprzedaż rocznika w Toyocie. Nawet 50 tys. zł taniej
Wyprzedaż rocznika w Toyocie. Nawet 50 tys. zł taniej
Unia chce tańszych aut. Oto, co może być "wycięte" z nowych samochodów
Unia chce tańszych aut. Oto, co może być "wycięte" z nowych samochodów
Trzy chińskie marki w top 20. Te auta kupowali Polacy w październiku
Trzy chińskie marki w top 20. Te auta kupowali Polacy w październiku
Kierowcy nie ładują hybryd plug-in. Niemcy chcą ich zmusić
Kierowcy nie ładują hybryd plug-in. Niemcy chcą ich zmusić