Opel Insignia - następca Vectry z nowymi światłami
2 lipca podczas London Motor Show zadebiutuje następca Opla Vectry czyli Opel Insignia. Niedawno pisaliśmy o możliwym wyglądzie "czwartej generacji Vectry", a dziś uchylamy więcej niż rąbek tajemnicy. Wiemy jakie będą światła w nowym modelu. Bowiem Opel opublikował kolejne zdjęcia na których widać pas przedni z reflektorami. Ale cóż to za reflektory? Jest to nowość Opla, wykorzystują diody LED i system AFL.
13.03.2008 | aktual.: 02.10.2022 14:16
2 lipca podczas London Motor Show zadebiutuje następca Opla Vectry czyli Opel Insignia. Niedawno pisaliśmy o możliwym wyglądzie "czwartej generacji Vectry", a dziś uchylamy więcej niż rąbek tajemnicy. Wiemy jakie będą światła w nowym modelu. Bowiem Opel opublikował kolejne zdjęcia na których widać pas przedni z reflektorami. Ale cóż to za reflektory? Jest to nowość Opla, wykorzystują diody LED i system AFL.
Z tego co udało nam się ustalić, te lampy nie będą na seryjnym wyposażeniu każdej wersji modelu Insignia. Ale wiemy, że będą to skrętne lampy biksenonowe z systemem AFL. System ma zwiększyć bezpieczeństwo podróżowania rozdzielając wiązkę światła równiepoza drogę, co ma zmniejszyć efekt oślepienia innych kierowców. System ma również zmniejszyć zapotrzebowanie na energię, a co za tym idzie zmniejszyć zużycie paliwa. Każdy model Insigni wyposażony w lampy AFL otrzyma standardowo światła do jazdy dziennej wykonane z pasów diod LED. Auto trafi do sprzedaży także za oceanem pod nazwą Saturn Aura. W Anglii oferowane będzie tradycyjnie z logo Vauxhall.
System AFL oferuje dziewięć trybów oświetlenia
- Światła do eksploatacji miejskiej – szerszy symetryczny promień światła, świecący na krótkie odległości. Lepiej oświetlane jest pobocze, tak by kierowca mógł wcześniej zauważyć pieszego. Tryb aktywowany przez komputer, przy prędkości do 50 km/h.
- Oświetlenie drogi dla pieszych – przy prędkościach między 5-30 km/h dostępny jest specjalny tryb oświetlenia przeznaczony do miejsc, w których kierowca musi naprawdę uważać na to, co dzieje się wokół niego. Tak więc kierowca będzie mógł łatwiej zauważyć dzieci bawiące się na osiedlach czy miejsca z ograniczeniem ruchu. Kąt świecenia poszerza się w tym trybie o osiem stopni na obu stronach.
- Światło na drogi krajowe – inaczej niż w światłach mijania dostępny jest szerszy promień światła po obu stronach. Poszerzony promień światła pozwoli szybciej zauważyć np. sarny na poboczu. Ten tryb aktywuje się przy prędkościach 50-100 km/h, widoczność wynosi ok. 70 metrów.
- Światła na autostradę – przy 100 km/h czujnik wykrywający skręcanie samochodu jest w stanie wykryć, czy auto porusza się po autostradzie. W tym wypadku aktywuje się czwarty tryb. Intensywność promienia światła zwiększa się, a widoczność wydłuża się do 140 metrów. Kierowca ma nieco szerszy kąt widzenia na lewej stronie jezdni.
- Światła na złą pogodę - czujnik deszczu rejestruje przekroczenie pewnej ilości wody lub śniegu, włączają się światła na złą pogodę. Świecą one asymetrycznie – prawa lampa świeci nieco więcej (zamiast 35 moc wzrasta do 38 Wattów), by lepiej oświetlać pobocze, zaś moc lewej lampy spada do 32 Wattów, tak by samochód nie oślepiał nadjeżdżających kierowców.
- Światła długie - moc obu reflektorów bi-ksenonowych wzrasta z 35 do 38 Wattów. Jezdnia oświetlana jest symetrycznie na dużą odległość i pod wielkim kątem.
- Tryb automatycznego włączania i wyłączania świateł długich - podczas nocnej jazdy kamera inteligentnego systemu umie wykryć zbliżający się pojazd i w odpowiednim momencie zmniejszyć promień światła tak, by nie oślepiać pozostałych kierowców.
- Dynamiczne oświetlenie zakrętu - umożliwia wychylić promień obu reflektorów o 15 stopni. Kąt oświetlenia zależny jest od promienia zakrętu i prędkości przejazdu. Kierowca będzie miał zarazem możliwość przełączenia do trybu sportowego, w którym system reaguje szybciej i lepiej odpowiada dynamicznemu stylowi jazdy.
Statyczne oświetlenie zakrętu - w sytuacji, gdy samochód zjeżdża na nieoświetloną boczną drogę prędkością 40 i mniej kilometrów, samochód aktywuje dziewiąty tryb oświetlenia, w którym reflektor jest w stanie świecić aż 90 stopni w prawo lub w lewo, w zależności od tego, w którym kierunku podąża samochód. Ten tryb działa także na biegu wstecznym. Po dokończeniu manewru reflektor przechodzi z powrotem do jednego z powyższych trybów pracy.