Od 2013 roku trudniej o 5 gwiazdek w testach Euro NCAP

Euro NCAP szykuje zmiany w testach zderzeniowych. Już wkrótce będzie znacznie trudniej dostać 5 gwiazdek. Kryteria staną się bardziej surowe dla wszystkich – od tanich marek do liderów segmentów premium. Dzięki temu ma nastąpić poprawa bezpieczeństwa dzieci oraz zwiększenie liczby elektronicznych asystentów.

Obraz
Mariusz Zmysłowski

Euro NCAP szykuje zmiany w testach zderzeniowych. Już wkrótce będzie znacznie trudniej dostać 5 gwiazdek. Kryteria staną się bardziej surowe dla wszystkich – od tanich marek do liderów segmentów premium. Dzięki temu ma nastąpić poprawa bezpieczeństwa dzieci oraz zwiększenie liczby elektronicznych asystentów.

Na obecnym etapie, czyli już kilkanaście lat od startu programu Euro NCAP, jego przedstawiciele są bardzo zadowoleni z postępu w bezpieczeństwie, którego motorem były ich testy zderzeniowe. Specjaliści z różnych europejskich ośrodków zrzeszonych w jedną organizację nie zamierzają spocząć na laurach i szykują zmiany, które nieprzerwanie będą stymulować wdrażanie innowacyjnych rozwiązań w samochodach różnych klas.

Modyfikowanie procedur, stosowanych urządzeń oraz kryteriów ocen nie jest proste, ponieważ musi pogodzić konieczność surowego oceniania i motywowania do dalszych działań marek premium przy jednoczesnym rzetelnym ocenianiu najtańszych aut na rynku. Specjaliści Euro NCAP nie chcą, żeby tanie auta dostawały wysokie oceny tylko dlatego, że znalazły się w nich kamery i inne gadżety, podczas gdy faktyczne bezpieczeństwo konstrukcji zostało zaniedbane.

Mimo to nieprzerwanie będzie trwało rozwijanie nowoczesnych systemów bezpieczeństwa. Od tego roku dodatkowe punkty samochody będą otrzymywać za systemy informujące o ograniczeniu prędkości na danym terenie. To pierwszy krok w kierunku większego promowania asystentów takich jak AEB (autonomous emergency braking), korzystających z radarów i kamer, by zapobiec kolizji. Do tej pory tego typu urządzenia były niezbędne jedynie do tego, by zdobyć nagrodę Euro NCAP Advanced Award.

W 2013 roku zostaną też wprowadzone zmiany w procedurach testów zderzeniowych z udziałem manekinów reprezentujących dzieci. Do tej pory producenci sami wskazywali foteliki zalecane do przewozu maluchów w ich autach. To właśnie w nich były montowane manekiny do testów. Od tego roku w badaniach będą brały udział foteliki, które są najpopularniejsze na europejskim rynku. Listę modeli organizacja Euro NCAP opublikuje już wkrótce na swojej oficjalnej stronie.

Kolejne zmiany zapowiedziano na rok 2015. Za dwa lata wejdą w życie procedury, które wymuszą na producentach stosowanie inteligentnych pasów bezpieczeństwa dostosowujących się do wymiarów i masy zapinanej osoby.

W 2015 roku zostaną wprowadzone również nowe manekiny. Pierwszym z nich będzie niska kobieta. Obecnie najmniejszym manekinem reprezentującym płeć piękną jest kobieta średniego wzrostu. Kolejną nowością będą modyfikacje związane ze zderzeniem bocznym. Już istniejący manekin zostanie poprawiony tak, by był w stanie podawać jeszcze dokładniejsze wyniki.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Rosjanie próbują wskrzesić kolejną markę. To chiński SUV w przebraniu
Rosjanie próbują wskrzesić kolejną markę. To chiński SUV w przebraniu
Top 10 samochodów w Europie. Niespodzianka na pierwszym miejscu
Top 10 samochodów w Europie. Niespodzianka na pierwszym miejscu
Policja dostała 100 nowych radiowozów. Tym razem wybrano inną markę
Policja dostała 100 nowych radiowozów. Tym razem wybrano inną markę
Następca Alpine A110 jednak zachowa silnik spalinowy? Szef marki tego nie wyklucza
Następca Alpine A110 jednak zachowa silnik spalinowy? Szef marki tego nie wyklucza
Yangwang U9 Xtreme pokonał Xiaomi. Nowy rekord Nürburgringu
Yangwang U9 Xtreme pokonał Xiaomi. Nowy rekord Nürburgringu
Nowe zasady dotyczące prawa jazdy w UE. Dokument stracisz w całej wspólnocie
Nowe zasady dotyczące prawa jazdy w UE. Dokument stracisz w całej wspólnocie
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł