Nowe Subaru Forester nie tak radykalne jak RAV4. Technicznie poszedł mocno do przodu
Po debiucie nowej Toyoty RAV4 spodziewaliśmy się mocnego uderzenia ze strony Subaru. Jednak w przeciwieństwie do konkurenta, Forester poszedł drogą ewolucji, a nie rewolucji. Jednak wbrew pozorom jest to zupełnie nowy model.
29.03.2018 | aktual.: 14.10.2022 14:39
Wygląda podobnie, ale zaostrzono jego stylistykę, która stała się bardziej surowa. Kanciaste nadwozie dodaje autu charakteru, ale też jest współczesnym trendem stylistycznym w SUV-ach.
Auto powstało na nowej płycie podłogowej Subaru Global Platform z wydłużonym o 56 mm rozstawem osi. Dzięki temu pasażerowie – zwłaszcza z tyłu – będą mieli więcej przestrzeni. Powiększono również bagażnik aż o 40 l, a także poszerzono otwór ładunkowy o 13,5 cm, co – jak informuje producent - pozwala na włożenie pełnowymiarowej torby golfowej w poprzek. Oparcia kanapy składają się teraz w taki sposób, by uzyskać całkowicie płaską podłogę.
Przeprojektowane słupki dają lepszy dostęp do wnętrza – szersze otwory drzwiowe – oraz poprawioną widoczność we wszystkich kierunkach.
Nowa płyta pozwoliła na skuteczniejsze wyciszenie kabiny poprzez zmniejszenie poziomu wibracji i szumów dochodzących spod auta. Sztywniejsza struktura zapewnia lepsze właściwości jezdne, a także wyższy poziom bezpieczeństwa.
Jeśli chodzi o ten aspekt, w nowym Foresterze debiutuje system DriverFocus mający na celu zredukować jeden z największych problemów na drogach USA – wypadki spowodowane zmęczeniem kierowcy. System kamer zapamiętuje profil twarzy kierowcy, którą "obserwuje" stale podczas jazdy. Gdy "zauważy" oznaki zmęczenia, informuje o tym prowadzącego.
DriverFocus wykorzystano również do poprawy komfortu. Dzięki profilom kierowcy można dostosować wiele instrumentów w samochodzie, m.in. ustawienie foteli czy lusterek. Poza tym, jest także cały pakiet systemów wspomagania jazdy, które znajdziemy również w autach konkurencji.
Rzućcie jeszcze okiem na przemodelowany kokpit, w którym nieco wyżej ustawiono ekran systemu multimedialnego, ale niżej panel klimatyzacji. Nowe są także fotele przednie, które teraz mają większy zakres regulacji – w ośmiu kierunkach – i konstrukcję, która zapewnia większą wygodę.
Nowy Subaru Forester został wyposażony w udoskonalony pod kątem wydajności silnik benzynowy – 2,5-litrowego boksera o mocy 185 KM i momencie obrotowym 239 Nm. Współpracuje on z bezstopniową przekładnią automatyczną Lineartronic CVT, która w trybie ręcznym oferuje kierowcy siedem wirtualnych biegów.
Oczywiście jak każde subaru, także nowy Forester jest wyposażony standardowo w napęd na cztery koła. Nowa konstrukcja jest w pełni aktywna, z profilami jazdy, ale także z mechanizmem dokładnie takim, jaki zastosowano w Subaru WRX STi. Na drodze ma być bezkonkurencyjny, a i w terenie powinien się sprawdzić, zwłaszcza gdy prześwit wynosi 22 cm. To ogromna wartość w tym segmencie.
Na razie auto debiutuje w Stanach Zjednoczonych. Europejska wersja może się różnić, ale na pewno nie konstrukcją i wyglądem. Natomiast nie spodziewamy się raczej 2,5-litrowego silnika benzynowego, przynajmniej nie na polskim rynku.