Nowy gracz – Rhyson ASX 1800 DI‑D (2012)
Założona w zeszłym roku firma Rhyson pokazała nie tak dawno swój pierwszy samochód po tuningu. Jest to Mitsubishi ASX z 1,8-litrowym turbodieslem o mocy zwiększonej do prawie 180 KM.
14.04.2013 | aktual.: 07.10.2022 21:21
Rhyson Car Dynamics jest dzieckiem przedsiębiorstwa Hölzel Automotive, które na rynku motoryzacyjnym działa od wielu lat. Rhyson został założony po to, żeby tuningować japońskie samochody – głównie SUV-y. Czy tak będzie, dowiemy się za kilka lat, bo być może zakład rozszerzy swoją działalność. Na początek przerobiono rzeczywiście niewielkiego SUV-a.
Chodzi o Mitsubishi ASX, które w wydaniu Rhysona ma 1,8-litrowy silnik o zapłonie samoczynnym. Turbodoładowany motor 4N13 w aucie opuszczającym bramy fabryki miał 150 KM przy 4000 obr./min oraz 300 Nm w zakresie 2000-3000 obr./min. Ekipa Rhyson wstawiła ECU z nowymi mapami sterującymi wtryskiem i w ten sposób uzyskała dodatkowe 27 KM mocy i 60 Nm momentu obrotowego. Szczyt mocy jest dostępny praktycznie przy tych samych obrotach, co w samochodzie fabrycznym, ale maksimum momentu obrotowego przesunęło się na niespełna 3200 obr./min.
Przed tuningiem i po modyfikacjach dokonano pomiarów. Choć w katalogu widnieje czas sprintu do 100 km/h wynoszący 9,70 s, auto seryjne osiągnęło wynik 10,50 s. Z kolei po ulepszeniach Mitsubishi rozpędzało się do setki o 1 sekundę szybciej niż przed przeróbkami.
Jeśli chodzi o tzw. elastyczność, to Rhyson nie podaje bezwzględnych czasów przyspieszeń, a jedynie informuje, że od 60 do 100 km/h na 4. biegu 177-konne ASX jest o 1,10 s szybsze od normalnego auta. W przypadku rozpędzania się od 80 do 120 km/h na 5. i 6. biegu stuningowany japończyk osiąga wyniki lepsze o – odpowiednio – 1,70 s i 1,90 s. Za to prędkość maksymalna nadal wynosi 200 km/h.
Lepsze osiągi na drodze są okupione nieco wyższym spalaniem oleju napędowego. W porównaniu z normalnym Mitsubishi to po tuningu potrzebuje między 0,5 a 0,6 l więcej paliwa na każde 100 km.
Modyfikacje objęły też sprężyny zawieszenia, które wymieniono na sportowe odpowiedniki renomowanego Bilsteina. Z kolei seryjne felgi zostały zastąpione produktami Rhysona. 18-calowe obręcze mają na sobie opony Kumho o szerokości 235 mm na każdym kole.
Mitsubishi ASX to pierwszy pojazd Rhysona i widać, że przedsiębiorstwo nie chciało od razu rzucić się na głęboką wodę. W tej chwili przygotowywana jest Mazda CX-5, ale kiedy będzie gotowa, tego nie wiadomo.
Dane techniczne
- Typ: R4, ZS
- Ustawienie: z przodu, poprzecznie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 1798 cmsup3/sup
- Doładowanie: turbosprężarka
- Moc maksymalna: 177 KM przy 4080 obr./min
- Objętościowy wskaźnik mocy: 98,44 KM/l (seryjny – 83,43 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 360 Nm przy 3180 obr./min
- Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
- Typ napędu: na przednie koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane
- Hamulce tylne: tarczowe
- Koła przednie: 18”
- Koła tylne: 18”
- Opony przednie: 235/? R 18 Kumho
- Opony tylne: 235/? R 18 Kumho
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1450 kg
- Stosunek masy do mocy: 8,19 kg/KM (seryjny – 9,67 kg/KM
- Długość: 4295 mm
- Szerokość: 1770 mm
- Rozstaw osi: 2670 mm
Osiągi:
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 9,50 s
- Prędkość maksymalna: 200 km/h