Nowoczesna Isabella, czyli krótka historia Borgwarda [geneza motoryzacji]

Borgward to firma, o której dziś niewielu pamięta. Marka miała spore szanse stać się jednym z wiodących graczy na rynku motoryzacyjnym, nigdy jednak jej nie wykorzystała.

Borgward IsabellaBorgward Isabella
Piotr Wielgus

W roku 1930 Carl F. Borgward, przedsiębiorca o sporej renomie w branży motoryzacyjnej, przejął zakłady Hansa-Lloyd Automobilwerke, a wcześniej stał się właścicielem marki Goliath. Pierwszym autem wyprodukowanym po przejęciu zakładów był model Goliath Pionier, samochód trzykołowy, który cieszył się niezwykłą popularnością.

Borgward od dawna był świadom potrzeby inwestycji w małe samochody. Dlatego tak mocno lobbował na rzecz Pioniera. Auto pokazano po raz pierwszy na targach berlińskich w 1931 roku. Drewniana karoseria tego prostego, dwumiejscowego pojazdu została pokryta sztuczną skórą. Napędzał go jednocylindrowy dwusuw o pojemności 0,2 litra i mocy 5,5 KM.

Goliath Pionier
Goliath Pionier

Sukces tego autka umożliwił produkcję coraz większych samochodów. Pod szyldem Hansy powstał model 1700, a pod nazwą Borgward spore sukcesy święcił model 2300. W roku 1936 Borgward rozpoczął produkcję luksusowych samochodów. Pierwszym z nich była Hansa 3500 Privat. Auto wyposażono w sześciocylindrowy silnik rzędowy o pojemności 3,5 litra o mocy 90 KM.

Dwa lata później powstała nowa fabryka Borgwarda w Sebaldsbrueck. Była to najnowocześniejsza fabryka w Niemczech. W 1939 roku nazwa Hansa została zastąpiona znakiem Borgward i od tej pory z fabryki wyjeżdżały samochody tylko pod tym szyldem. Rozwój firmy zatrzymał wybuch II wojny światowej, podczas której musiała wypełniać zlecenia niemieckiej armii, produkując lekkie, opancerzone samochody dostawcze. Pod koniec wojny Carl F. Borgward dostał się do alianckiej niewoli. Do pracy wrócił na początku lat pięćdziesiątych.

Borgward Isabella
Borgward Isabella

W 1954 roku rozpoczęto prace nad jednym z najsłynniejszych samochodów marki. Borgward Isabella wyjechał z fabryki w 1954 roku i został uznany za najnowocześniejszy niemiecki samochód. Isabella wyposażona była w 4-cylindrowy silnik OHV o pojemności 1,5 litra. Motor ten rozwijał moc 60 KM. W skrzyni biegów, głowicach cylindrów i wielu innych częściach użyto stopów aluminium.

Borgward Isabella Coupe
Borgward Isabella Coupe

Trzy lata po premierze pojawiła się wersja coupe. Napędzał ją silnik o pojemności 1,5 litra i mocy 75 KM. Podobnie jak w przypadku limuzyny zastosowano karoserię samonośną, wzmocnioną dodatkowymi profilami. Dużym atutem było bardzo bogate wyposażenie podstawowe. Auto miało w standardzie m.in. wskaźnik temperatury płynu chłodniczego, niespotykany w tamtych czasach.

Borgward Isabella Coupe
Borgward Isabella Coupe

Koniec firmy nastąpił w latach sześćdziesiątych. W roku 1961 na żądanie kredytodawców koncern został postawiony w stan upadłości. Niektórzy mówią, że był to spisek BMW, które chciało pozbyć się groźnej konkurencji. Pracę straciło około 20 tysięcy zatrudnionych. Carl Borgward zmarł na atak serca 28 lipca 1963 roku. Fabrykę za grosze odkupił Mercedes. Linie produkcyjne Isabelli zostały sprzedane do Meksyku. Powstawała tam do końca roku 1970.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił