Nowa ekspresówka na południu. Kierowcy mogą korzystać
Droga ekspresowa S1 zyskała kolejny fragment. W piątek 19 grudnia oddano do użytku łącznie 12 km od Dankowic do Bielska-Białej oraz gotowy od sierpnia 5-kilometrowy fragment z Brzeszcz do Dankowic.
Od piątkowego popołudnia kierowcy mogą korzystać z nowego odcinka drogi ekspresowej S1 o łącznej długości 17 km. Budowa nowego odcinka S1, z całkowitym kosztem przekraczającym 1,5 mld zł, była możliwa dzięki znacznemu wsparciu funduszy unijnych. Ponad 1 mld zł pochodziło właśnie z tych środków.
Prace nad główną częścią trasy S1 Mysłowice - Bielsko Biała rozpoczęto w październiku 2022 r. W sierpniu 2025 r. ukończono 10-kilometrowy fragment od węzła Oświęcim do węzła Brzeszcze (wraz z ponad 4-kilometrowym odcinkiem obwodnicy Oświęcimia). Teraz dołącza do niego nowy fragment Dankowice - Bielsko-Biała.
Mazda 3 Skyactiv-X - ile pali nowy typ silnika?
A jak wygląda status pozostałych inwestycji? Dla przebiegu nowej S1 (Mysłowice Kosztowy - Oświęcim, ok. 13 km), gdzie miały miejsce problemy przetargowe, w sierpniu ub. roku wydano decyzję ZRID dla odcinka S1 Bieruń - Oświęcim o długości ok. 2,9 km i liczącego ok. 2,7 km odcinka obwodnicy Bierunia w ciągu DK44. W lutym wydano ZRID na odcinek Mysłowice Kosztowy - Bieruń (ok. 10 km).
Zdaniem GDDKiA przedłużenie realizacji odcinków z Mysłowic do Oświęcimia wynikało z opóźnień w uzyskiwaniu decyzji administracyjnych oraz niekorzystnych warunków pogodowych i powodzi we wrześniu 2024 r.
Docelowo droga S1 połączy węzeł autostrady A1 w Pyrzowicach z polsko-słowacką granicą w Zwardoniu, stanowiąc część Transeuropejskiej Sieci Transportowej.