Novidem Toyota GT86 Kompressor (2013)
Jeżeli ktoś narzeka na brak mocy w swojej nowej Toyocie GT86, to może udać się do szwajcarskiego przedsiębiorstwa Novidem, które wzmocni japońską maszynę o 40 KM.
07.01.2014 | aktual.: 08.10.2022 09:49
Novidem specjalizuje się w tuningu samochodów z Kraju Kwitnącej Wiśni, ale zajmuje się też wozami innych producentów. W zeszłym roku w Genewie tuner pokazał kilka różnych aut, wśród których było na przykład Porsche 911 GT3 z doładowaniem w postaci kompresora. Niestety, Szwajcarzy nie ujawnili zbyt wielu informacji o tym nietypowym wozie.
Ostatnio Novidem zajmował się Renault Clio i Toyotą GT86. Ten drugi samochód zdążył sobie już wyrobić świetną opinię w świecie niewielkich sportowych wozów. Chyba nie było dziennikarza, który by się nim nie zachwycał. A jest czym. Toyota od kilku lat puszczała w świat informacje o przygotowywaniu do produkcji następcy słynnej Celiki, ale nastąpiło to dopiero niedawno.
Warto było jednak czekać, bo GT86 to fantastyczny pojazd do nauki sportowej jazdy, który nie wymaga na początek zbyt wielu umiejętności. Nie trzeba być od razu ekspertem znającym wszystkie tajniki wyścigowej jazdy, żeby poczuć przyjemność z jazdy po torze.
Toyota wraz z Subaru sięgnęły po nieco już zakurzoną, ale sprawdzoną receptę na dobry lekki sportowy wóz. A brzmi ona: wstaw niezbyt wielki, ale dość mocny silnik, połącz go z ręczną skrzynią biegów i przenieś napęd na tył. W ostatnich latach nie jest to wcale powszechne rozwiązanie.
Do napędu GT 86 służy 2-litrowy przeciwsobny (widać tu wyraźny wpływ Subaru) silnik o objętości skokowej 2,0 l. 200 KM z dwóch litrów objętości wydaje się uczciwą propozycją. Wszystko bez doładowania, ale z bezpośrednim wtryskiem paliwa. A jeszcze parę lat temu piano z zachwytu nad 420 KM z czterech litrów w M-trójce.
6-biegowa mechaniczna przekładnia przekazuje te 200 KM mocy i 205 Nm maksymalnego momentu obrotowego wyłącznie na tylne koła. Toyota GT 86 osiąga prędkość 226 km/h, a do setki przyspiesza w 7,40 s. To parametry seryjnego auta. A tego podkręconego przez Novidema?
W tym przypadku jest oczywiście lepiej. Ale najpierw dowiedzmy się dlaczego. Tuner ze Szwajcarii zmieścił pod maską GT 86 sprężarkę mechaniczną, co zaowocowało 40-konnym wzrostem mocy i 50-niutonometrowym przyrostem momentu. Bardziej sportowy dźwięk zapewnia nowy „wydech” Millteka.
Toyota otrzymała również sportowe zawieszenie i 19-calowe felgi, a także komplet spojlerów. Najbardziej rzuca się oczywiście w oczy tylne skrzydło, które wcale nie poprawia wyglądu niewielkiego sportowca.
Dodatkowe 40 KM korzystnie wpływa na osiągi GT86. Stuningowany japończyk do setki rozpędza się w 6,90 s, a przyspieszanie kończy przy 240 km/h. Poprawiła się też tzw. elastyczność, czyli czasy przyspieszeń na poszczególnych biegach.
Jeżeli ktoś się chce przyczepić do czegoś poza pakietem stylizacyjnym w wyglądzie tego auta, to może to być spalanie paliwa, które wzrosło o 0,4 l/100 km. To będzie jednak słabiutki argument na „nie”, bo tak minimalnie większe zużycie benzyny jest właściwie niezauważalne.
Dane techniczne:
[u]Silnik i napęd:[/u]
• Typ: B4
• Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
• Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
• Objętość skokowa: 1998 cm3
• Doładowanie: sprężarka mechaniczne
• Moc maksymalna: 240 KM przy 7300 obr./min
• Objętościowy wskaźnik mocy: 120,12 KM/l (seryjny – 100,11 KM/l)
• Maksymalny moment obrotowy: 255 Nm przy 6300 obr./min
• Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
• Typ napędu: na tylne koła
[u]Hamulce i koła:[/u]
• Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane
• Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane
• Koła przednie: 19”
• Koła tylne: 19”
[u]Masy i wymiary:[/u]
• Masa własna: 1248 kg
• Stosunek masy do mocy: 5,20 kg/KM (seryjny – 6,24 kg/KM)
• Długość: 4240 mm
• Szerokość: 1775 mm
• Wysokość: 1265 mm
• Rozstaw osi: 2570 mm
[u]Osiągi:[/u]
• Przyspieszenie 0-100 km/h: 6,90 s
• Przyspieszenie 0-180 km/h: 19,70 s
• Przyspieszenie 60-100 km/h na 4. biegu: 6,40 s
• Prędkość maksymalna: 240 km/h