Nokian zbudował centrum testowe w Hiszpanii. Finowie otwierają się na letnie opony

Choć to właśnie Nokian wymyślił opony zimowe, obecnie stawia również na rozwój ogumienia letniego i całorocznego. W tym celu Finowie zbudowali nowe, imponujące centrum testowe w Hiszpanii. Przedstawiciele firmy mówią, że prace prowadzone w tym obiekcie mają pomóc im wzmocnić pozycję między innymi na polskim rynku.

Centrum testowe Nokiana w HiszpaniiCentrum testowe Nokiana w Hiszpanii
Źródło zdjęć: © fot. Nokian
Mateusz Żuchowski
2

Przez znakomitą część swojej osiemdziesięcioletniej historii Nokian był utożsamiany z oponami zimowymi. Firma szczyci się ich wynalezieniem i nie da się ukryć, że jej dotychczasowe centra testowe pozwalały się jej skupić właśnie na tym typie ogumienia. Pierwszy tor znajduje się niedaleko siedziby firmy w Finlandii, a drugi na północy tego samego kraju, już za kręgiem polarnym.

Pole manewru przy badania opon letnich czy całorocznych w takich miejscach jest dużo mniejsze. Teraz się to zmieni. Nokian zbudował zupełnie nowe centrum rozwojowe w Santa Cruz de la Zarza, 60 km na południe od Madrytu. Trzeba przyznać, że robi ono wrażenie. Zajmujący powierzchnię aż 300 hektarów obiekt był budowany ostatnie trzy lata kosztem 60 milionów euro. To największa inwestycja tej fińskiej firmy w jej historii.

Centrum testowe Nokiana w Hiszpanii
Centrum testowe Nokiana w Hiszpanii © fot. Nokian

Ciekawe, czy Finom było do śmiechu, gdy w ostatnich dniach budowy toru region nawiedziły największe opady śniegu od pół wieku i cała okolica zapewne nie odbiegała warunkami aż tak od tego, co znają oni z własnego podwórka. Sytuacja szybko jednak powróciła do normy i inwestorzy liczą na to, że będą mogli prowadzić w tym miejscu prace nad oponami letnimi i całorocznymi nawet przez 365 dni w roku.

Pierwsze, co przykuwa uwagę na zdjęciach, to ogromny owal o długości 7 km, na którym Nokian będzie prowadził testy nawet z prędkością 300 km/h. Wewnątrz niego znajdują się kolejne tory o dziesięciu różnych konfiguracjach oraz place i płyty poślizgowe. Finowie nie byliby sobą, gdyby do budynków na terenie obiektów nie przemycili tradycyjnej sauny. Ciekawe ile znajdzie się na nią chętnych w Hiszpanii...

Centrum testowe Nokiana w Hiszpanii
Centrum testowe Nokiana w Hiszpanii © fot. Nokian

Na koniec należy jeszcze wspomnieć o wątku ekologicznym, ponieważ jest on ważny dla Nokiana, ale i prowadzi do ciekawych działań. Właściciel gigantycznego toru zapewnia, że został on zbudowany z minimalnym wpływem na miejscową faunę i florę. To, co ścięto, zostało zbilansowane przez zasadzenie kolejnych kilkudziesięciu dębów i kilkuset drzew oliwnych. Rośliny te będą miały też za zadanie bilansować CO2 emitowane przez samochody podczas badań na torze.

Obiekt jest samowystarczalny energetycznie dzięki wybudowanej na jego terenie farmie fotowoltaicznej. W ramach działań na rzecz ochrony środowiska Nokian pracuje również nad nowymi mieszankami opon z wykorzystaniem naturalnych składników, takich jak kauczukodajnej rośliny, gwajuli srebrzystej.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Pierwszy kontakt z Audi Q3: tak świeci 25 tys. diod LED!
Pierwszy kontakt z Audi Q3: tak świeci 25 tys. diod LED!
Nadjeżdża najmocniejsze Lamborghini w historii. Powstanie tylko 29 sztuk
Nadjeżdża najmocniejsze Lamborghini w historii. Powstanie tylko 29 sztuk
Najpopularniejsze auta w Europie w maju 2025 roku. Tesla wraca do gry
Najpopularniejsze auta w Europie w maju 2025 roku. Tesla wraca do gry
BMW 540i Legacy Edtion to hołd dla klasyki. Jest tylko jeden problem
BMW 540i Legacy Edtion to hołd dla klasyki. Jest tylko jeden problem
Nowe modele Omody i Jaecoo jadą do Polski
Nowe modele Omody i Jaecoo jadą do Polski
Rekordowy maj dla chińskich marek w Europie. Historyczne wyniki
Rekordowy maj dla chińskich marek w Europie. Historyczne wyniki
Nowe Audi Q3 wjeżdża do Polski. Ceny nie są już tajemnicą
Nowe Audi Q3 wjeżdża do Polski. Ceny nie są już tajemnicą
Czy wiesz, do czego służy plastik na desce rozdzielczej?
Czy wiesz, do czego służy plastik na desce rozdzielczej?
Jest zgoda na nowy fragment S17. Budowa ruszy jeszcze w tym roku
Jest zgoda na nowy fragment S17. Budowa ruszy jeszcze w tym roku
Kończą sprzedaż w Europie. Ostatnie 55 sztuk
Kończą sprzedaż w Europie. Ostatnie 55 sztuk
Rząd znów "nie dowiózł". Nowe przepisy miały chronić Polaków w wakacje [OPINIA]
Rząd znów "nie dowiózł". Nowe przepisy miały chronić Polaków w wakacje [OPINIA]
Kto ma pierwszeństwo? Sprawa skończyła się w sądzie
Kto ma pierwszeństwo? Sprawa skończyła się w sądzie