Nokian zbudował centrum testowe w Hiszpanii. Finowie otwierają się na letnie opony

Choć to właśnie Nokian wymyślił opony zimowe, obecnie stawia również na rozwój ogumienia letniego i całorocznego. W tym celu Finowie zbudowali nowe, imponujące centrum testowe w Hiszpanii. Przedstawiciele firmy mówią, że prace prowadzone w tym obiekcie mają pomóc im wzmocnić pozycję między innymi na polskim rynku.

Centrum testowe Nokiana w HiszpaniiCentrum testowe Nokiana w Hiszpanii
Źródło zdjęć: © fot. Nokian
Mateusz Żuchowski

Przez znakomitą część swojej osiemdziesięcioletniej historii Nokian był utożsamiany z oponami zimowymi. Firma szczyci się ich wynalezieniem i nie da się ukryć, że jej dotychczasowe centra testowe pozwalały się jej skupić właśnie na tym typie ogumienia. Pierwszy tor znajduje się niedaleko siedziby firmy w Finlandii, a drugi na północy tego samego kraju, już za kręgiem polarnym.

Pole manewru przy badania opon letnich czy całorocznych w takich miejscach jest dużo mniejsze. Teraz się to zmieni. Nokian zbudował zupełnie nowe centrum rozwojowe w Santa Cruz de la Zarza, 60 km na południe od Madrytu. Trzeba przyznać, że robi ono wrażenie. Zajmujący powierzchnię aż 300 hektarów obiekt był budowany ostatnie trzy lata kosztem 60 milionów euro. To największa inwestycja tej fińskiej firmy w jej historii.

Centrum testowe Nokiana w Hiszpanii
Centrum testowe Nokiana w Hiszpanii © fot. Nokian

Ciekawe, czy Finom było do śmiechu, gdy w ostatnich dniach budowy toru region nawiedziły największe opady śniegu od pół wieku i cała okolica zapewne nie odbiegała warunkami aż tak od tego, co znają oni z własnego podwórka. Sytuacja szybko jednak powróciła do normy i inwestorzy liczą na to, że będą mogli prowadzić w tym miejscu prace nad oponami letnimi i całorocznymi nawet przez 365 dni w roku.

Pierwsze, co przykuwa uwagę na zdjęciach, to ogromny owal o długości 7 km, na którym Nokian będzie prowadził testy nawet z prędkością 300 km/h. Wewnątrz niego znajdują się kolejne tory o dziesięciu różnych konfiguracjach oraz place i płyty poślizgowe. Finowie nie byliby sobą, gdyby do budynków na terenie obiektów nie przemycili tradycyjnej sauny. Ciekawe ile znajdzie się na nią chętnych w Hiszpanii...

Centrum testowe Nokiana w Hiszpanii
Centrum testowe Nokiana w Hiszpanii © fot. Nokian

Na koniec należy jeszcze wspomnieć o wątku ekologicznym, ponieważ jest on ważny dla Nokiana, ale i prowadzi do ciekawych działań. Właściciel gigantycznego toru zapewnia, że został on zbudowany z minimalnym wpływem na miejscową faunę i florę. To, co ścięto, zostało zbilansowane przez zasadzenie kolejnych kilkudziesięciu dębów i kilkuset drzew oliwnych. Rośliny te będą miały też za zadanie bilansować CO2 emitowane przez samochody podczas badań na torze.

Obiekt jest samowystarczalny energetycznie dzięki wybudowanej na jego terenie farmie fotowoltaicznej. W ramach działań na rzecz ochrony środowiska Nokian pracuje również nad nowymi mieszankami opon z wykorzystaniem naturalnych składników, takich jak kauczukodajnej rośliny, gwajuli srebrzystej.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach