Nissan buduje najszybszego crossovera na świecie - Juke-R [aktualizacja]
Najszybszy crossover świata - Juke-R, jest już gotowy. Budowa prototypu dobiegła końca, ale nie oznacza to jeszcze finału prac. Samochód musi zostać przetestowany w swoim naturalnym środowisku. Nissan kontynuuje filmową historię Juke-R i prezentuje dziesiątą odsłonę zatytułowaną "Shakedown and Testing".
08.12.2011 | aktual.: 07.10.2022 18:42
Cokolwiek by mówić o stylistyce Juke'a, to samochód na całym świecie sprzedaje się rewelacyjnie. Nissan postanowił iść za ciosem i kontynuować promocję tego modelu. Japoński producent ma głębokie korzenie w sportach motorowych i tego typu ekstremalne projekty nie są mu obce. Od 21 lat inżynierowie Nissana współpracują z brytyjską firmą RML (Ray Mallock Limited), która buduje samochody sportowe do wielu serii wyścigowych. To właśnie RML zajmuje się również projektem Juke-R.
Niewielki crossover otrzyma silnik wraz ze skrzynią biegów oraz całym układem przeniesienia napędu ze sportowego Nissana GT-R. 3,8-litrowe V6, podwójnie doładowane o mocy 480 KM pochodzi z modelu 2010. Najtrudniejszym zadaniem będzie umieszczenie wszystkich podzespołów w mniejszej karoserii Juke'a.
We wnętrzu wygospodarowane zostanie na desce rozdzielczej miejsce na 7-calowy wyświetlacz LCD zaczerpnięty z modelu GT-R. Środkowy tunel, przypominający bak motocyklowy, będzie nadal charakterystycznym elementem wnętrza, w którym zagoszczą także sportowe kubełkowe fotele oraz klatka bezpieczeństwa przygotowana według specyfikacji FIA.
Nissan planuje budowę tylko dwóch egzemplarzy Juke-R - jednego z kierownicą po prawej stronie i drugiego z kierownicą po lewej stronie. Samochody będą promować markę na imprezach motoryzacyjnych, wśród których jest m.in. lipcowy Goodwood Hill. Budowa aut zakończy się jeszcze w listopadzie.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=aq9ioyLZVXE[/youtube]
[aktualizacja 12 października]
Nissan zaprezentował drugi film prezentujący prace nad samochodem. W tym odcinku mechanicy RML omawiają transfer technologii z modelu GT-R do niewielkiego crossovera. Ogromna ilość elektroniki zostanie upchnięta w miejskim Juke'u, a głównymi elementami będą: układ napędu na wszystkie koła wraz z jednostką sterującą odpowiedzialną za rozkład momentu na poszczególne koła, ekran dotykowy wraz z całym systemem zegarów i wskaźników, co wiąże się z przemodelowaniem deski rozdzielczej, oraz komputer kontrolujący pracę silnika i nią sterujący.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=yaNoaV7Smnw[/youtube]
[aktualizacja 21 października]
Pora na trzeci film przedstawiający budowę najszybszego crossovera na świecie. Tym razem Nissan prezentuje szczegóły na temat wzmacniania całego nadwozia. Możemy zobaczyć, jak została skonstruowana klatka bezpieczeństwa, gdzie i w jaki sposób wzmocniono karoserię oraz jak przygotowano punkty pod mocowanie zawieszenia. W następnym filmie najprawdopodobniej możemy się spodziewać szczegółów na temat widlastej szóstki w komorze silnika niewielkiego Juke'a.
Nissan JUKE-R Video 3 - The Build Begins
[aktualizacja 3 listopada]
Kolejne dwie części ujawniają szczegóły oraz problemy, z jakimi muszą się mierzyć mechanicy RML, aby zmieścić w nadwoziu Juke'a silnik oraz skrzynię biegów wraz z całym układem napędowym na cztery koła. V6 zaczerpnięte z Nissana GT-R ma moc 480 KM i podczas pracy generuje bardzo dużo ciepła, dlatego cały układ chłodzenia również musi być odpowiednio zainstalowany, aby zapewniał wystarczającą wydajność. W przypadku napędu problemem był mniejszy rozstaw osi, co wymusiło pewne modyfikacje. W kolejnej części dowiemy się, czy kierowca będzie mógł zająć w aucie wystarczająco dogodną pozycję.
Nissan JUKE-R Video 4 - The Engine
Nissan JUKE-R Video 5 - Gearbox and Drivetrain
[aktualizacja 10 listopada]
Szósta część odsłania szczegóły prac nad wnętrzem Juke-R. Deska rozdzielcza jest połączeniem elementów z obydwu samochodów - seryjnie produkowanego Juke'a oraz Nissana GT-R, z którego zostały zaczerpnięte m.in. dotykowy wyświetlacz oraz część przełączników. W środku znajduje się także fotel kubełkowy z homologacją FIA. Dużą uwagę poświęcono również ergonomii.
Nissan JUKE-R VIDEO 6 - Seat Fitting and Ergonomics
[aktualizacja 15 listopada]
To już siódmy film prezentujący prace nad Juke-R. Inżynierowie z RML opowiadają o tym, jak ze szkiców 2D powstają pełnowymiarowe elementy wykonane z włókna węglowego.
Nissan JUKE-R Video 7 - Body Styling
[aktualizacja 20 listopada]
Nissan udostępnił sporo zdjęć i kolejne nowe klipy wideo.
New Nissan Juke-R Study with the GT-R's480HP
Nissan Juke-R Static Shots
Nissan Juke-R Interior
[aktualizacja 25 listopada]
Ósmy i zarazem przedostatni film pokazujący prace nad Juke-R zdradza szczegóły na temat zawieszenia, hamulców, opon i innych szczegółów, które mają wpływ na prowadzenie muskularnego crossovera.
Nissan JUKE-R Video 8 - Handling
[aktualizacja 8 grudnia]
Nissan JUKE-R Video 9 - Finishing Touches
Nissan Juke-R: Al volante en Silverstone
Nissan JUKE-R Video 10 - Shakedown and Testing
Źródło: EVO magazine